راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عباسی: سازمان امور مالیاتی تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه وب‌سرویس صدور کد رهگیری مالیاتی موردنیاز شاپرک را با محیط تست در اختیار شاپرک قرار می‌دهد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌تازگی از امکان صدور خودکار کد مالیاتی برای پذیرندگانی که درخواست دریافت اینماد از این مرکز را دارند خبر داده است؛ اقدامی که تاکنون صحبت دایر کردنش از سوی شرکت شاپرک برای متقاضیان ترمینال پذیرندگی همزمان با ارائه درخواست بود؛ به‌عبارت‌دیگر قرار بود شرکت شاپرک با استفاده از وب‌سرویسی که از سوی سازمان امور مالیاتی در اختیارش قرار می‌‌گیرد، به‌طور همزمان کد رهگیری مالیاتی را برای متقاضی پذیرندگی دریافت کند. این موضوع که چرا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وارد این ماجرا شده است و تاکنون وب‌سرویس صدور کد رهگیری مالیاتی در شاپرک پیاده‌سازی نشده است، سوالی است که در گفت‌وگو با محمدرضا عباسی، معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک به آن پرداختیم.

طبق گفته‌های عباسی، سرویسی که در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار گرفته است، نیاز شاپرک را برای تعداد پذیرندگانی که قرار است به‌تدریج برایشان کد رهگیری مالیاتی صادر کند، برآورده نمی‌کند؛ درنتیجه درست است که نوع سرویسی که می‌خواهد از سوی این وب‌سرویس‌ها ارائه شود، یکسان است اما TPS که در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی لازم است با TPS که شرکت شاپرک به آن نیاز دارد، بسیار متفاوت است؛ علاوه بر اینکه شرکت شاپرک به محیط تست برای این وب‌سرویس نیز نیاز دارد. معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک ماجرای ارائه‌ی وب‌سرویس صدور کد رهگیری مالیاتی را از ابتدای مطرح شدن این موضوع تاکنون برایمان شرح داد.

بر اساس گفته‌های عباسی، قرار بود بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی، زمینه فنی را فراهم کنند که هر متقاضی ترمینال پذیرندگی، زمانی که ثبت‌نام می‌کند و مدارک خود را به PSP یا پرداخت‌یار ارائه می‌دهد، به‌طور همزمان از طریق یک وب‌سرویس، برای او کد رهگیری مالیاتی نیز صادر شود. «ابتدا موانعی بر سر ارائه این سرویس وجود داشت تا اینکه با پیگیری‌های متعدد، مقرر شد این کار انجام شود. منتها قرار شد پروتکل و بحث‌های فنی این وب‌سرویس از طرف سازمان امور مالیاتی در اختیار شاپرک قرار گیرد. اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه ۱۳۹۹ نیز سازمان امور مالیاتی به پرداخت‌یاران اعلام کرد که این وب‌سرویس را به شرکت شاپرک ارائه داده است ولی ما همان زمان نیز اعلام کردیم که وب‌سرویسی که سازمان امور مالیاتی به شاپرک داده است، طبق چیزی که همکاران فنی ما می‌گفتند از نظر فنی قابلیت‌های لازم برای صدور کد رهگیری مالیاتی را ندارد؛ برای مثال محیط تست در آن پیش‌بینی ‌نشده بود. این موضوع را همکاران فنی شاپرک به سازمان امور مالیاتی انتقال دادند تا اینکه اواخر اسفندماه جلسه‌ای در شاپرک با حضور کارشناسان فنی سازمان امور مالیاتی، شاپرک و نماینده بانک مرکزی تشکیل شد و مجددا شاپرک دلایل خود را برای نامناسب بودن وب‌سرویسی که سازمان امور مالیاتی در اختیار شاپرک قرار داده بود، عنوان کرد و آنها نیز متقاعد شدند که این دلایل درست است. سپس اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ نامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی به شاپرک ارسال شد که آن نامه صورت‌جلسه‌ همان جلسه‌ای بود که در شاپرک برگزار شد.»


ارائه وب‌سرویس تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰


طبق گفته‌های عباسی، مقرر شد نظر به دلایلی که از سوی کارشناسان فنی شاپرک درباره مختصات فنی وب‌سرویس عنوان‌شده بود، سازمان امور مالیاتی تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ وب‌سرویس متناسب برای صدور کد رهگیری مالیاتی را در اختیار شرکت شاپرک قرار دهد. وب‌سرویسی که علاوه بر  محیط تست، ظرفیت صدور کد مناسب با نیاز شاپرک را نیز دارا باشد. او دراین‌باره توضیح داد: «بنابراین تعهد سازمان امور مالیاتی به شرکت شاپرک برای ارائه آن وب‌سرویس همراه با محیط تست و TPS‌ لازم و مناسب با نیاز متقاضیان کد رهگیری مالیاتی تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه همچنان پابرجاست. اگر سازمان امور مالیاتی وب‌سرویس را در تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه با TPS‌ مناسب در اختیار شاپرک قرار دهد، ۱۰ روزی نیز قاعدتا طول خواهد کشید تا کارهای هماهنگی آن در شاپرک انجام شود، درنتیجه پیش‌بینی ما این هست که اواسط خردادماه یا اوایل تیرماه این وب‌سرویس به‌طور کامل دایر شود.»


تفاوت وب‌سرویس مرکز توسعه تجارت با وب‌سرویس موردنیاز شاپرک


بااین‌حال سوالی که پیش می‌آید این است که اگر ارائه این وب‌سرویس شدنی بود، چرا تاکنون شاپرک آن را ارائه نکرده است و در حال حاضر شاهد ارائه این وب‌سرویس از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هستیم. عباسی درباره این موضوع این‌طور توضیح داد: «وب‌سرویسی که در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار گرفته است، یک سامانه بدون محیط تست و با TPS بسیار پایین‌تر نسبت به TPS موردنیاز برای متقاضیان پذیرندگان ترمینال‌های شاپرک است. درواقع نوع استفاده‌ای که شاپرک می‌خواهد از این وب‌سرویس کند، بسیار متفاوت‌ از مرکز توسعه تجارت است. برای مثال ما می‌خواهیم فراخوان دهیم که تمام پذیرندگان موجود به ترتیب برای دریافت کد رهگیری مالیاتی از طریق این وب‌سرویس اقدام کنند، درنتیجه آن چیزی که TPS موردنیاز برای سامانه صدور کد رهگیری مالیاتی را برای استفاده شاپرک به‌شدت بالا می‌برد، حجم حدود ۸ میلیونی پذیرندگان موجود هست. درحالی‌که تعداد مراجعه‌کنندگان برای دریافت اینماد به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با این عدد متفاوت است. درنتیجه حجم استفاده شاپرک از این وب‌سرویس بسیار بالا است و قابل‌مقایسه با وب‌سرویس ارائه‌شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیست. علاوه بر این‌که مرکز توسعه محیط تست نیز نیاز ندارد ولی در استفاده شاپرک به محیط تست نیاز داریم؛ برای اینکه این سامانه قرار هست زیر بار ۸ میلیون پذیرنده برود که می‌خواهند کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند.»

بر اساس گفته‌های عباسی، این وب‌سرویس همچنین قرار است به سامانه جامع پذیرندگان شاپرک متصل شود؛ درنتیجه هرگونه اختلال در این وب‌سرویس ممکن است اختلالی در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک نیز ایجاد کند؛ بنابراین نوع سرویس در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و شاپرک یکسان است منتها TPS که در مرکز توسعه تجارت لازم هست با TPS که شاپرک به آن نیاز دارد بسیار متفاوت هست. «سازمان امور مالیاتی برای پذیرش این اقتضائات طبق آن صورت‌جلسه‌ای که ارسال کرده بود، متعهد شده است تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ وب‌سرویس موردنیاز شاپرک را با محیط تست در اختیار شاپرک قرار دهد.»

درنتیجه طبق صحبت‌های عباسی، سرویسی که در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار گرفته است نیاز شاپرک را برای تعداد پذیرندگانی که قرار است به‌تدریج برایشان کد رهگیری مالیاتی صادر کند، برآورده نمی‌کند.


روند صدور کد رهگیری مالیاتی متوقف نشده است


عباسی با بیان اینکه وب‌سرویس صدور خودکار کد رهگیری مالیاتی، روند کار را تسهیل و تسریع می‌کند، توضیح داد: «بااین‌حال نبود این وب‌سرویس در حال حاضر باعث متوقف شدن صدور کد رهگیری مالیاتی نشده است و متقاضیان ترمینال معطل این وب‌سرویس نیستند. بلکه ماجرا این است که در حال حاضر متقاضی دریافت ترمینال باید مدارک خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی بارگذاری کند و کد رهگیری مالیاتی را دریافت کند ولی بعد از اینکه این وب‌سرویس راه بیفتد، دیگر لازم نیست متقاضی مدارک خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی بارگذاری کند؛ درحالی‌که که همزمان با اینکه پرداخت‌یارها مدارک متقاضی را برای PSP‌ ارسال می‌کنند، از طریق این وب‌سرویس مدارک برای سازمان امور مالیاتی نیز ارسال می‌شود و کد رهگیری مالیاتی به‌صورت خودکار برای او صادر می‌شود؛ یعنی روند کار تسهیل و تسریع می‌شود ولی در حال حاضر این روند صدور کد رهگیری و پذیرندگی به دلیل نبود این وب‌سرویس متوقف نشده است.»


نیازی به ورود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به صدور کد رهگیری مالیاتی نبود


عباسی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شروع به ارائه وب‌سرویس صدور خودکار کد رهگیری مالیاتی کرده است، گفت: «بالاخره متقاضیان ترمینال باید اینماد نیز دریافت کنند؛ یعنی فردی که بخواهد درگاه پرداخت دریافت کند، ابتدا باید اینماد خود را گرفته باشد؛ درنتیجه بدین‌صورت همزمان با دریافت اینماد، می‌توانند کد رهگیری مالیاتی خود را نیز دریافت کنند؛ اما توجه داشته باشید که وب‌سرویسی که در حال حاضر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه می‌دهد تنها نیاز متقاضیان جدید را برآورده می‌کند و TPS آن نسبت به نیاز شرکت شاپرک بسیار پایین است. علاوه بر این موضوع، اینماد تنها برای IPG است ولی ما در شاپرک کارت‌خوان نیز داریم.»

1 دیدگاه
  1. علی امیری می‌گوید

    26 ارديبهشت؟ پير ميشيم تا اون موقع آقای عباسی!
    چرا اين وبسرويس در اختيار مرکز توسعه تجارت الکترونيک داده شده ولی در اختيار شاپرک قرار داده نشده؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.