راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن از دو سامانه جدید خود در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی کرد

سامانه مبارزه با پولشویی مبتنی بر داده‌کاوی محصول اول این شرکت بود که توسط آرتین خاچاطوریان، سرپرست تولید شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن ارائه شد.

خاچاطوریان با بیان اینکه از سال 1391 سامانه مبارزه با پولشویی به ۱۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری ارائه شده، گفت: «اکنون نسخه مبتنی بر داده‌کاوی این سامانه آغاز به کار کرده است.»

او چهار ویژگی پروفایل جامع مشتری، ارائه لیست‌های تحریمی، شناسایی موارد مشکوک و صورت‌حساب دسته‌ای یا گروهی را برشمرد و گفت: «این سامانه اطلاعات بیشتری از چک‌های برگشتی، مشتری‌های بالادستی و پایین دستی و غیره را ارائه می‌دهد.»

او در ادامه گفت: «با داده‌کاوی می‌توان الگوی رفتاری متناظر با سطح فعالیت مشتریان را نشان داد.اینکه فعالیت مشتری چه تغییری کرده و به چه سمتی حرکت می‌کند.»

خاچاطوریان توضیح داد: «در لیست‌های تحریمی لیست‌هایی که در اختیار بانک است نشان داده می‌شود و با بررسی تراکنش‌های لیست و تحلیل‌های آن، می‌توان افراد در لیست را راحت‌تر پیدا کرد. در این راستا داشبورد هوشمندی در این سامانه طراحی شده که اگر بانک در مواردی متوجه لیستی نشود، بتواند از طریق داشبورد آن را پیدا کند.»

او مهم‌ترین قسمت این سامانه را تشخیص موارد مشکوک دانست و گفت: «این سامانه به صورت اتوماتیک بر اساس داده‌کاوی، انواع تراکنش‌ها و مشتری‌های مشکوک را پیدا می‌کند. بدین صورت که ابتدا مشتری‌های بانک را در نظر می‌گیرد و آنها را خوشه بندی می‌کند. بعد از خوشه بندی، برای مشتریان به ازای رفتار هر خوشه تصمیم‌گیری می‌کند.»

صورت حساب دسته‌ای یا گروهی از بخش‌های دیگر این سامانه است. خاچاطوریان در این باره گفت: «با استفاده از این ماژول کافی است لیستی از افرادی که قرار است صورت حساب‌شان تهیه شود، به سامانه داده ‌شود. در این صورت می‌تواند آنها را دسته‌بندی کند.»

محصول بعدی شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن، سامانه مدیریت و پایش سرمایه بود که توسط  شکیب صفری، کارشناس تولید شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن ارائه شد.

صفری ابتدا مقدمه‌ای از معرفی این سامانه را ذکر کرد و گفت: «از شروط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی داشتن سرمایه است و به همین دلیل از سال 1382 اولین بخشنامه خود را نسبت به کفایت سرمایه به بانک‌ها ابلاغ کرد. نسبت کفایت سرمایه یکی از شاخص‌های مهم در ارزش‌یابی عملکرد بانک‌ها است که اولین‌بار توسط کمیته بال و در سال ۱۹۸۸ ارائه شد. در واقع این شاخص به نوعی موقعیت اعتباری بانک را نشان می‌دهد و مبنای تصمیم‌گیری در مبادلات بین‌المللی بانکی به حساب می‌آید. این شاخص دو عملکرد اصلی دارد؛ یکی حمایت از زیان‌های غیرمنتظره بانک و دیگری حمایت از سپرده‌گذاران بانکی.»

او در ادامه توضیح داد: «نسبت کفایت سرمایه نسبت سرمایه نظارتی به دارایی‌های موزون به ریسک را مشخص می‌کند.»

صفری به دارایی‌های موزون به ریسک اشاره کرد و گفت: «ریسک عملیاتی، بازاری و اعتباری از انواع این دارایی‌ها است که ریسک اعتباری مهم‌ترین قسمت آن است. چراکه به ازای هر پرونده ریسک را بر اساس رتبه اعتباری مشتری می‌سنجد.»

او افزود: «استفاده از این محصول آنجا ضرورت پیدا می‌کند که طبق دستورالعمل بانک مرکزی هر سه ماه یکبار  باید نسبت سرمایه بانک‌ها اعلام شود. علاوه بر آن این محصول پیچیدگی محاسبات و تعاملات بین بانک‌ها را حل می‌کند.»

از دیگر قابلیت‌های این سامانه پاسخگویی به دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری بانک مرکزی، ایجاد قابلیت نظارت و کنترل جامع و کامل بر شاخص‌های مربوط به کفایت سرمایه، ایجاد یکپارچگی و تمرکز در محاسبه مجموعه شاخص‌های کفایت سرمایه و جلوگیری از چندصدایی و مغایرت در ارائه اطلاعات به بانک مرکزی و مدیران داخلی بانک، به کارگیری روش تعدیل وثایق به‌عنوان یکی از روش‌های کاهنده ریسک، ارائه مجموعه شاخص‌های کفایت سرمایه به صورت تاریخچه‌ای و امکان مقایسه این شاخص‌ها در بازه‌های زمانی مختلف است.

صفری در پایان گفت: «معماری این محصول مبتنی بر معماری انبارداده است که باعث یکپارچگی داده‌ای و بالا رفتن سرعت محاسباتی می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.