راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیواندری: سیاست‌گذاران باید سعی کنند که با توجه به ماهیت فناوری، محیط قانونی و حقوقی باثباتی ایجاد کنند

هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با همت پژوهشکده پولی و بانکی با عنوان «انقلاب بلاکچین»،‌ امروز ۹بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، کار خود را با قرائت بیانیه افتتاحیه علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر همایش آغاز کرد.

علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در افتتاحیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ضمن خیرمقدم به حاضرین،گفت: «ما یکی از بهترین کشورها در حوزه بانکداری الکترونیکی هستیم. امسال نیز برای اینکه از جنبه تحولات تکنولوژی عقب نمانیم، عنوان «انقلاب بلاکچین» را برای هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت انتخاب کردیم چراکه این فناوری در مفهوم پول و تحولات تجاری تاثیرگذار است و به همین جهت باید ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد و فرایندهای جدیدی که این انقلاب ایجاد می‌کند را بررسی و با دانش در این زمینه حرکت کنیم.»

دیواندری با اشاره به اینکه بلاکچین یکی از تحولات بین‌المللی است، گفت: «در بخش‌های مختلف کشور روی این پدیده کارهایی صورت گرفته و در پژوهشکده پولی و بانکی نیز فعالیت‌هایی روی آن صورت گرفته اما نیاز است که توجه بیشتری روی این پدیده داشته باشیم.»

دیواندری اینگونه ادامه داد: «واژه انقلاب در فناوری تداعی‌کننده تلاش و مبارزه برای رهایی از چارچوب‌های منسوخ گذشته است و مفهوم امروزی آن، غالبا با پیشرفت در ارتباط بوده و نشان‌دهنده‌ گذشتن از گذشته به‌ منظور یافتن چشم‌اندازی نو برای آینده در قالب اهداف و آرمان‌های مشخص است. با این تعبیر، زمانی که از بلاکچین به عنوان یک انقلاب در نظام مالی یاد می‌شود، ضروری است که با یک بینش عمیق از ضعف‌ها و کاستی‌های بسترهای موجود و در نتیجه درک اقتضائات ایجاد تحول و در سطح بزرگ‌تر لزوم تحولی هدفمند برای رسیدن به یک نظام مطلوب، در این مسیر گام برداریم تا از کج روی‌ها، احساسات غیرمنطقی و توانایی‌های مبالغه شده که موجب انحراف از مسیر صحیح و اتلاف منایع می‌شود، پرهیز کنیم. حرکت در این مسیر از آن جهت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که بی‌شک  با توجه به سرعت تحولات چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا و به طور خاص گسترش و نفود فناوری بلاک‌چین طی سال‌های اخیر، رهبری جهانی در آینده متعلق به کشورهایی است که بتوانند از ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش آمده به واسطه این انقلاب نهایت بهره را ببرند.»

دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «امروزه عملکرد نظام بانکی و اقتصاد جهانی بر اساس اعتمادی که به واسطه‌هایی نظیر بانک‌ها و دولت‌ها داریم، شکل می‌گیرد. در دنیای کسب و کار نیز برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و عظیم‌ترین ثروت‌ها از طریق تبدیل‌شدن به یک واسطه شکل‌ می‌گیرد. این واسطه‌ها، با قرار گرفتن در نقش «نهاد اعتماد»، یک تراکنش و مبادله‌ای را بین طرفین به سرانجام رسانده و سهم خود را از این بین بر می‌دارند. تکنولوژی بلاکچین اما در تلاش است تا معنای اعتماد را به عنوان عنصری که در دل معماری سیستم‌های بشری شکل گرفته است، دوباره تعریف کند. این نظم جدید به طرفین اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به داشتن اعتماد به طرف مقابل و تنها بر اساس قواعد مورد پذیرش که در قالب الگوریتم‌های ریاضی تعریف شده، به انجام مبادله و تراکنش بپردازند.»

دیواندری ادامه داد: «چنین تحولی باعث می‌شود که ماهیت اعتماد از «عامل انسانی» به «مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها» تغییر یابد و در نتیجه نه فقط صنایع بسیار قدیمی، بلکه بسیاری از فعالیت‌های تجاری که مدل کسب‌ و کارها آن مبتنی بر نهاد اعتماد و واسط شدن در مبادلات است در معرض این دگرگونی قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه ایفای این نقش در نهادها و واسطه‌گری‌های بخش مالی بیش از سایر بخش‌ها و صنایع برجسته است، کم توجهی در همراهی با تحولات ناشی از انقلاب بلاکچین می‌تواند در آینده نه چندان دور، صنعت بانکی را از فرصت‌های سودآور و ورود به مدل‌های کسب‌‌وکار نوین محروم سازد.»

او افزود: «بدون تردید، نفوذ تکنولوژی دفاتر کل توزیع شده  در اتصال مجموعه‌ای از رکوردها بصورت زنجیره‌ای و قابل ردگیری قادر است به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ فناوری‌های عصر حاضر معماری سامانه‌های پرداخت و تسویه بانکی، نقل و انتقالات مالی بین‌المللی، احراز هویت و اعتبار سنجی مشتریان، پایش سیستم و نظارت بر تراکنش‌ها را از منظر شاخص‌هایی همانند دقت و سرعت انجام فرآیند و هزینه تمام‌شده آن به عنوان معیارهای اصلی کارایی و کارآمدی دچار تحول اساسی کند. علاوه بر این، هماهنگ‌سازی و تطبیق‌ راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین منجر به گسترش افزایش مشارکت مالی در سطح بازارهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و در مجموع گسترش اقتصاد مبتنی بر مشارکت خواهد شد و لذا می‌تواند نظم نوینی از اکوسیستم مالی را با بر هم زدن مرزهای جغرافیایی به وجود آورد.»

دیواندری افزود: «پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی و همچنین مرجع تخصصی شبکه بانکی در انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی آمادگی دارد تا با ارتقاء آگاهی فعالان صنعت بانکداری از فناوری بلاکچین به عنوان یکی از نوآوری‌های متحول‌کننده صنعت بانکی در دهه آتی، مسیر حرکت بانک‌ها در این بستر را هموار کند و از اجرای پروژه‌های غیرضروری که تنها منجر به هدر رفت منابع مالی شبکه بانکی می‌شود، جلوگیری کند.»

او همچنین به رویکر قانونگذار در رابطه با این فناوری صحبت کرد و گفت: «یکی از موضوعات مهم، رویکرد قانونگذاری و تنظیم‌گری این فناوری در هر جامعه است که می‌تواند بنا به شرایط مختلف هر جامعه، ملاحظات متعدد و متفاوتی را به همراه داشته باشد. با وجود این، سیاستگذاران باید سعی کنند که با توجه به ماهیت فناوری و فرآیند توسعه آن همواره محیط قانونی و حقوقی قابل پیش‌بینی و باثباتی ایجاد کنند. در چنین شرایطی، قانونگذاری هوشمندانه و پاسخگو سبب افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران و گسترش کسب‌وکارهای نوین در حوزه فناوری‌های مالی خواهد شد. به همین دلیل، بحث تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش های مقابله با آن از دیگر محورهای این همایش است که علاوه بر توجه به فناوری‌های مقرراتی و نظارتی، موضوعاتی همانند احراز هویت قوی، تحلیل کلان داده‌ها، کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص و مقابله و حاکمیت داده بررسی می‌شود.»

دیواندری ادامه داد: «از آنجا که بخش مالی و صنعت بانکداری هر کشور یکی از بارزترین و ملموس‌ترین حوزه‌هایی است که جلوه‌گاه عینی کاربرد فناوری است،. اکنون در مسیر انقلاب ‌بلاکچین می‌توان با ارایه یک پاسخ سیاستی مناسب با استفاده از تجارب موفق بین‌المللی، تجربه ارزشمند و سودآوری را برای اقتصاد ایران و کسب‌وکارهای داخلی خلق کنیم. هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با محوریت این تحول می‌تواند با توجه به گفت وگوی کارشناسان ارشد نظام فناوری، مالی و بانکی کشور در ایجاد موقعیت هم افزایی برای تحقق تحول در نظام بانکداری با استفاده از بلاکچین و بررسی دیدگاه‌ها موقعیت مناسبی را فراهم کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.