راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمرکز ویژه گروه حصین بر HSM بومی و گسترش ظرفیت کارخانه تولید کارت هوشمند

در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گروه حصین از محصول تمام ایرانی HSM بومی حصین به نام سربن رونمایی می‌کند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «تمرکز ویژه گروه حصین بر HSM بومی و گسترش ظرفیت کارخانه تولید کارت هوشمند» در شماره ۱۹ ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / گروه حصین، یکی از مجموعه‌های نرم‌افزاری ـ سخت‌افزاری بانکداری و پرداخت در کشور است که توانسته در حوزه‌هایی مثل کارت هوشمند و پایانه‌های فروش و HSM پیشتاز بازار باشد و در عین ‌حال در دیگر حوزه‌ها نیز محصولات و راهکارهای مطرحی ارائه کند و به‌تازگی نیز دو مجموعه در حصین با هدف افزایش یکپارچگی و چابکی با هم ادغام شده‌اند و برند تازه‌ای به نام «رادین» در دل حصین شکل گرفته است. با سید محمد حمزه خردمند، مدیرفروش گروه حصین درباره اتفاق‌های تازه حصین و محورهای اصلی این کسب‌وکار گفت‌وگو کردیم.

 

تمرکز جدی حصین بر تامین و تولید کارت هوشمند

صحبت‌هایمان را با یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین لاین‌های حصین؛ یعنی کارت هوشمند شروع کردیم. سیدمحمد حمزه خردمند، مدیر فروش گروه حصین گفت: «هلدینگ حصین بخشی از کسب‌وکارهای اولیه خودش را حفظ و تقویت کرده که اصلی‌ترین آن کارت هوشمند،‌ دستگاه کارت‌خوان و سیستم‌های نرم‌افزاری آن است. بعضی از اینها به‌عنوان واحد کسب‌وکاری در دل هلدینگ هستند و بعضی از آنها به یک شرکت مستقل و کاملا جدا تبدیل شده‌اند. یکی از کارهایی که وقت قابل ‌توجهی برای آن در هلدینگ صرف می‌شود، بخش کارت هوشمند و دستگاه کارت‌خوان است. در همین راستا باید بگویم در زمینه کارت هوشمند، حصین بزرگ‌ترین تامین‌کننده و تولیدکننده کارت هوشمند در کشور است.

ما تقریبا در تمام پروژه‌های بزرگ که در حوزه کارت هوشمند بوده (چه به‌صورت مناقصه برگزار شده‌اند یا فراخوان عمومی و اختصاصی داشته‌اند، چه به‌عنوان کارفرما و چه به‌عنوان مشاور و طراح سیستم)، دستی بر آتش داشته‌ایم. از طرف دیگر تقریبا در تمام پروژه‌های ملی در کشور در حوزه کارت هوشمند به شکلی حضور داشته‌ایم؛ یا خودمان اجراکننده بوده‌ایم یا فعالیت مشارکتی داشته‌ایم یا به‌عنوان مشاور اصلی پروژه فعالیت کرده‌ایم. در این حوزه یکی از پروژه‌های بزرگ کشور کارت هوشمند سوخت بوده که تمام کارت‌های نسل جدید هوشمند سوخت را به حول و قوه الهی ما با نام شرکت حصین تامین کرده‌ایم.»

به گفته خردمند، حضور در چنین پروژه‌های بزرگی در ابعاد ملی که تک‌تک هم‌وطنان گرامی در تمام کشور روزانه از آن استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که این شرکت و محصولاتش از فیلترهای متعدد فنی و بازرگانی گذر کرده است، همچنين از لحاظ فنی با استفاده از دانش متخصصان خوب، به‌روزترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را تامین کرده و از لحاظ بازرگانی امتحان خود را حتی در بدترین شرایط تحریمی کشور به‌خوبی پس داده است.

او در این خصوص گفت: «شرکت باید هم از لحاظ کیفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و امنیت محصول و هم از لحاظ بازرگانی، شرکت توانمند و مجربی باشد تا بتواند چنین پروژه‌های بزرگ‌مقیاسی را به ثمر رساند که خوشبختانه حصین توانست با بهره‌گیری از دانش روز مهندسان و متخصصان داخلی خود و با بیش از یک دهه تجربه در تامین کارت‌های هوشمند، این کار را انجام دهد. در طول این سال‌ها چندین مناقصه برگزار شده و خدا را شکر تاکنون کل کارت‌های هوشمند نسل جدید سوخت کشور را تامین کرده‌ایم که بخش زیادی از آن نیز تولید داخل است. در حال حاضر، هم تولید و هم شخصی‌سازی کارت‌های هوشمند سوخت در کارخانه‌های حصین انجام می‌شود.»

 

رکوردهای حصین در کارت هوشمند

مدیرفروش شرکت حصین در بخش قبلی صحبت‌هایش ادعا کرد که حصین بزرگ‌ترین تامین‌کننده و تولیدکننده کارت هوشمند در کشور است؛ از او خواستیم این بزرگ‌ترین را با اعداد به ما نشان دهد. او گفت: «از سال 1383 که حصین فعالیتش را به‌طور رسمی آغاز کرده تا امروز، مجموعا در تمام پروژه‌هایی که حصین انواع کارت هوشمند؛ از جمله سیم‌کارت، کارت‌های هوشمند شبکه بانکی، کارت‌های وفاداری و کارت‌های هوشمند شهروندی را تامین و تولید کرده، به تعداد بیش از 110 میلیون کارت هوشمند رسیده که از این تعداد نیز بیش از ۶۵ میلیون آن توسط نیروهای متخصص و مجرب داخلی خودمان با ظرفیت بسیار خوب در داخل کشور تولید و شخصی‌سازی شده است. با توجه به شناختی که از بازار داریم، هیچ شرکتی تا امروز در ایران به چنین اعدادی دست نیافته؛ پس بزرگ‌ترین هستیم و ان‌شاءالله در این زمینه پیشرو می‌مانیم.»

حدود سه سال از راه‌اندازی کارخانه حصین با سرمایه خصوصی در پارک علم و فناوری پردیس می‌گذرد و در همین سه سال بیش از 65 میلیون تولید کارت هوشمند در آن صورت گرفته که خردمند معتقد است این تعداد خیلی کمتر از پتانسیل این کارخانه است و در صورت نیاز کشور امکان افزایش توان خروجی آن به‌سادگی فراهم است.

خردمند در ادامه به تولید سیم‌کارت همراه اول و رایتل اشاره کرد و گفت: «ما در حال حاضر بیش از 45 میلیون سیم‌کارت همراه اول و حدود 4.5 میلیون سیم‌کارت رایتل تولید کرده‌ایم. با توجه به پیدایش MVNOهایی مثل لوتوس، تله کیش و سایرین، نزدیک به ۷۰۰ هزار عدد سیم‌کارت هم برای آنها تولید کرده‌ایم.»

اما این موارد، تنها پروژه‌های آنها نبوده است؛ حصین به بانک‌های ملی، مسکن، پاسارگاد، کشاورزی، صنعت و معدن و چند بانک دیگر نیز کارت هوشمند بانکی فروخته و همچنین مجموعا بیش از 10 میلیون کارت هوشمند برای مصرف در حوزه کارت شهروندی در شهرهای تهران، اهواز و مشهد به شرکت‌های سهاتو، سیمرغ تجارت، اتیک و دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه ارائه کرده است.

در کنار تولید انواع کارت هوشمند در کشور، حصین بیش از ۱۰ سال است که نمایندگی انحصاری شرکت کونای (Kona i) کره جنوبی را نیز در اختیار دارد و در زمینه تامین ماژول کارت‌های هوشمند با این شرکت در ارتباط است. از پروژه‌های ملی تامین ماژول هم می‌توان به تامین بیش از ۳۰۰ هزار ماژول برای کارت هوشمند گواهینامه و 300 هزار ماژول پروژه کارت هوشمند سلامت اشاره كرد.

 

شکل‌گیری شرکت رادین برای ارائه سرویس یکپارچه‌تر

شرکت طرح و توسعه «حصین ایمن» به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ حصین در سال ۱۳۸۸ با هدف فعالیت در زمینه امنیت فناوری اطلاعات تاسیس شد؛ شرکتی که در ایران نامش با HSM بومی گره خورده است. خدمات این شرکت طی این سال‌ها در حوزه نرم‌افزار؛ ارزیابی امنیتی، سایت و شبکه و در حوزه سخت‌افزار؛ ارزیابی امنیتی، تجهیزات خاص بانکی و مخابراتی بوده است. یکی دیگر از کسب‌وکارهای هلدینگ حصین، «نوین‌تلکام» است. تمرکز این شرکت نیز بر توسعه و راه‌اندازی راهکارهای نرم‌افزاری سازمانی در صنعت بانکی بوده و در این سال‌ها به بانک‌ها، پی‌اس‌پی‌ها و اپراتورها، سرویس‌های نرم‌افزار سفارشی ارائه داده است.

با توجه به هم‌پوشانی فعالیت‌های این دو مجموعه و برخی مزیت‌هایی که باعث تسهیل عملکرد آنها می‌شود، مدیران حصین، تصمیم به ادغام این دو مجموعه گرفته‌اند. از ادغام این دو مجموعه شرکت «رادین» به وجود آمده كه از سال آینده فعالیت رسمی خود را شروع می‌کند. این شرکت قصد دارد علاوه بر سرویس‌دهی به نرم‌افزارهای حوزه امنیت و پرداخت بانکی به حوزه نرم‌افزارهای سفارشی بزرگ هم ورود کند.

خردمند با اشاره به اینکه اتصال راهکارها و همپوشانی مشتریان باعث شد این دو شرکت با هم ادغام شوند، گفت: «این موضوع باعث کاهش سردرگمی مشتریان، تسهیل مدیریت، یکپارچه‌سازی سرویس‌ها، افزایش کیفیت، کاهش خطاها، ارتقای سامانه‌ها و در نهایت هم‌افزایی دو مجموعه می‌شود.»

مدیرفروش هلدینگ حصین درباره محورهای کسب‌وکاری شرکت رادین گفت: «یکی از این موارد، حوزه پرداخت است و مشتریان آن، کسانی هستند که در این فضا کار و معمولا از خدمات سوئیچ، CMS و USSD استفاده می‌کنند. این مشتریان، پی‌اس‌پی‌ها، شبه‌پی‌اس‌پی‌ها و مجموعه‌هایی هستند که در حوزه پرداخت، ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند. حوزه دیگر فعالیت ما بانکداری است که در این بخش، محصول اومني‌چنل ارائه می‌دهیم و تقریبا تمام سرویس‌های بانکی ذیل این سیستم قرار می‌گیرند. همچنین ما در حوزه بانکی محصولاتی مانند اینترنت‌بانک، موبایل‌بانک و غیره را ارائه می‌دهیم.

دو حوزه جدید دیگر نيز وجود دارد که فرایند تحقیق و توسعه روی آنها آغاز شده است؛ سخت‌افزارهای امنیت و مخابرات و نرم‌افزارهای اپراتوری. در حوزه نخست تولید داخلی را شروع کرده‌ایم و در بخش دوم در مرحله پایلوت نهایی هستیم و با توجه به دانش فنی موجود که حاصل سال‌ها فعالیت در بخش‌های بانکی و مخابراتی بوده است، سعي داريم محصولات نرم‌افزاری اپراتوری کاملا بومی خودمان را با قدرت بیشتری ارائه کنیم.

با اینکه رویکرد ما در حوزه امنیت، اپراتوری و بانکی است، اما قصد داریم به حوزه‌های دیگر نرم‌افزارهای سفارشی هم وارد شویم؛ برای نمونه یکی از بخش‌هایی که امید داریم به‌زودی در آن قرارداد ببندیم، پروژه انرژی نفت و گاز است که در حوزه نرم‌افزارهای سفارشی بزرگ قرار می‌گیرد.»

 

سربُن، محصول جدید HSM شرکت حصین

یکی از محصولات استراتژیک گروه حصین، HSM بومی این شرکت است که در نوع خودش خاص است. خردمند درباره این محصول گفت: «در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از محصول تمام‌ایرانی HSM بومی حصین به نام سربُن (Cerbon) رونمایی خواهیم کرد. با توجه به نیاز کشور در این ایام که هرروزه بر تهدیدهای کشورهای بیگانه افزوده می‌شود، یکی از مواردی که در صنعت بانکی و مخابراتی بسیار کاربرد دارد و متاسفانه تمامی آنها تاکنون از خارج از کشور تامین می‌شده، محصول HSM بوده است.

ما با توجه به توانایی و دانش فنی تیم نرم‌افزاری شرکت حصین ایمن و با تجربه ۱4ساله حصین در زمینه نرم‌افزارهای بانکی، مخابراتی و امنیتی توانستیم به این خودکفایی برسیم. تاکنون سربن را برای چندین پی‌اس‌پی، بانک و نهادهای حاکمیتی تامین کرده‌ایم، ولی برای توسعه و شرکت در مناقصات داخلی با مشکلاتی مواجه هستیم؛ مثلا متاسفانه در مناقصات شبکه بانکی یکی از موارد الزامی که از ما می‌خواهند، استاندارد FIPS است. حال با توجه به تحریم‌های موجود، چگونه می‌توان برای یک سخت‌افزار امنیتی از یک موسسه آمریکایی، استاندارد گرفت؟! این موضوع را در بازدید جناب آقای دکتر ستاری از گروه حصین، خدمت‌شان اعلام کردیم و ایشان قول پیگیری دادند؛ این موارد و موارد مشابه آن از نکات مهمی هستند که در شرایط تحریم باید در اولویت بررسی قرار بگیرند تا دچار خودتحریمی نشویم.»

حصین با وجود اینکه محصول بومی خود را در این حوزه ارائه داده است، اما برای تکمیل سبد محصولات خود در حوزه سخت‌افزار امنيت، نمایندگی انحصاری شرکت Utimaco آلمان را هم دارد تا شرکت‌هایی که تمایل دارند از محصولات بین‌المللی استفاده کنند این امکان را داشته باشند.

 

و چند نکته کوچک ولی مهم دیگر درباره گروه حصین

خردمند در پایان خلاصه‌وار به چند موضوع و دیگر حوزه‌های فعالیت حصین اشاره کرد و گفت: «ما در تامین دستگاه کارت‌خوان با شرکت کسلز همکاری داریم که در حال حاضر نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد بازار کشور در اختیار این برند است.»

در حوزه کارت هوشمند هدف ما توسعه شبکه کارخانه است و در حوزه شخصی‌سازی ظرفیت ما بالاتر از ظرفیت کل منطقه است و چندین پیشنهاد داخلی و خارجی در این حوزه داریم و بازدیدها هم انجام شده است. در شرایط ارزی حال حاضر هم فعالیت بین‌المللی برای ما در منطقه به‌صرفه است و به‌زودی فعالیت‌مان را در منطقه آغاز می‌کنیم. در حوزه نرم‌افزارهای حصین هم برای صادرات محصولات‌مان اقداماتی کرده‌ایم و پروژه‌هایی هم در کشورهای منطقه انجام داده‌ایم که در سال 1398 این رویکرد را جدی‌تر خواهیم کرد.

مایکت و طاقچه نیز از زیرمجموعه‌های حصین هستند. مایکت یک اپ‌استور معروف است که رتبه دوم را در بازار ایران دارد و پتانسیل آن را دارد که در بحث صادرات به خارج از کشور مورد استفاده قرار بگیرد. طاقچه هم از پیشروترین فروشگاه‌های مجازی کتاب در کشور است و ویژگی منحصربه‌فرد آن نسبت به رقبا داشتن شبکه اجتماعی است و از نظر تعداد کاربر با رقبایش، رقابت تنگاتنگی دارد. این محصول نیز قابلیت بین‌المللی‌شدن را دارد.

عنوان هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، انقلاب بلاکچین است و ما نیز در حوزه بلاکچین در فاز مطالعه و تحقیق هستیم و می‌خواهیم مدل کسب‌وکاری را طراحی کنیم تا با بهره‌گیری از توانمندی‌هایمان به بهترین مدل برسیم.

یکی دیگر از مهم‌ترین محصولات ما در سال 1397 اینترنت‌بانک نوین بانک مسکن بود که به‌تازگی رونمایی شد و می‌توانیم ادعا کنیم که کامل‌ترین اینترنت‌بانک شرکتی است که در بازار ایران وجود دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.