راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارگاه ارائه محصول ایران کیش با نام مدل اجماع به روش «برهان ثبات» برگزار شد / انگیزه طراحی یک روش اجماع نوین در کلاس جهانی چه بوده است؟

شاهین نورصالحی، مشاور مدیرعامل شرکت ایران کیش در کارگاه ارائه محصول شرکت ایران کیش، مدل اجماع (Consensus) جدیدی به نام «برهان ثبات» را برای استفاده در سیستم‌های غیر متمرکز در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ارائه کرد.

نورصالحی درباره این محصول گفت: «این ارائه درباره یک روش اجماع نوظهور است که مشکلات موجود در روال‌های کاری Proof-of-Work و Proof-of-Stake را پوشش داده و نرخ بهره‌وری نهایی شبکه را بالا می‌برد. از بین بردن میزان بالای هدر رفت انرژی در Proof-of-Work در کنار ایجاد نوعی تمرکز گرایی در Proof-of-Stake به همراه انواع حملاتی که هر دو آنها را تهدید می‌کند انگیزه طراحی یک روش اجماع نوین در کلاس جهانی بوده است.»

نورصالحی بیان کرد: «به همین منظور و با هدف دست پیدا کردن به بهترین شکل ممکن از اجماع برای یک سیستم غیر متمرکز، روابط میان نورون‌های عصبی موجود در مغز انسان به عنوان بهترین نمونه ممکن مورد مطالعه قرار گرفته است. یعنی بر خلاف انواع روش‌های اجماع که در آن ماینرها در قالب واحدهایی مجزا دائم با یکدیگر در حال رقابت برای کسب سود بیشتر هستند، سلول‌های عصبی از طریق نوعی تقسیم کار و همکاری همواره به دنبال دست پیدا کردن به اجماع هستند که همین امر در نهایت خواصی را به منظور آغاز طراحی اجماع به روش برهان ثبات (Proof-of-Consistency / PoCo) آشکار می‌سازد که عبارتند از مصرف انرژی بهینه، پهنای باند انتقال داده بالا، سرعت انتقال داده بالا و قابلیت ذخیره سازی حجم بالای داده.»

به گفته نورصالحی انتظار داریم در صورتی که به طور مثال یک رمزارز بر مبنای PoCo ساخته شود – بر خلاف بیتکوین – مصرف بالای پهنای باند اینترنتی و حافظه جانبی را با مصرف بالای انرژی جایگزین کند. البته نیاز به دخالت هر چه بیشتر دانش شبکه‌های رایانه‌ای در PoCo منجر به یک استفاده غیر عادی از توپولوژی Ring در جریان تولید یک بلاک تازه به منظور شناسایی زود هنگام شکل گرفتن هر نوع فورک و اطلاع آن به همه Node های موجود در شبکه شده است.

او با اشاره به اینکه توپولوژی Ring در کنار مزایای قابل توجهی که دارد، نسبت به بروز خطا یا قطعی در شبکه بسیار حساس بوده و به سرعت محل بروز خطا در آن قابل شناسایی است، گفت: «PoCo از این قابلیت به عنوان یک آشکارساز برای فورک استفاده می‌کند و چنانکه صاحب‌نظران رمزارزها توضیح می‌دهند، عدم شناسایی به موقع فورک منشأ بسیاری از حملات به رمزارزها و آسیب‌پذیری سایر سیستم‌های غیر متمرکز است.»

 مکانیزم Flash-Back-Pinning

نور‌صالحی گفت: «روش اجماع PoCo از مکانیزم دیگری به نام Flash-Back-Pinning در ساختار تراکنشی رمزارزها نیز بهره می‌برد که وقوع نوع دیگری از فورک‌ها (که جنبه حمله به شبکه را دارند) را بسیار هزینه‌بر و تقریباً غیر ممکن می‌سازد. در واقع وقوع حملات 51% همواره از طریق سوء استفاده از واحد ذخیره‌سازی موقت تراکنش‌های پردازش نشده (mempool یا استخر تراکنش‌ها) بر مبنای این حقیقت صورت می‌گیرد که یک تراکنش پردازش نشده به هیچ وجه مشخص نمی‌کند که متعلق به کدام زنجیره بلوک شناخته شده در یک رمز ارز است، در حالی که با مکانیزم Flash-Back-Pinning شما به عنوان کاربر نهایی موظف هستید اعلام کنید که تراکنش شما از کدام زنجیره بلوک نشأت می‌گیرد.»

به گفته مشاور مدیرعامل ایران کیش، به این ترتیب، یک حمله 51% که به طور کلی یک زنجیره‌بلوک مخفی را توسعه می‌دهد، نمی‌تواند تراکنش‌های موجود در mempool را برداشت کرده و وارد زنجیره مخفی خود کند. در نتیجه مجبور است تعداد زیادی تراکنش واقعی نیز ایجاد کند که معقول به نظر نمی‌رسد و هزینه فرصت طراحی یک حمله را بسیار بالا می‌برد. به همین منظور یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های PoCo با سایر روش‌های اجماع نمایان می‌شود که در طی آن عمل ماینینگ از یک بلاک برداشته شده و به سطح هر تراکنش منتقل می‌شود و اصطلاحاً هر تراکنش پیش از ورود به یک بلاک باید ابتدا توسط یک ماینر pre-mine شود. آزمایشگاه آسمان آبی ایران کیش به زودی اطلاعات جامع‌تری را درباره این مدل اجماع ابتکاری ارائه می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.