راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری اطلاعات در بازارهای سرمایه / مشکلات فعلی و آینده روشن ولث‌تک در ایران

در پی‌تک، وجود قوانین و مقررات متعدد، سرعت حرکت کسب‌وکارها را کند کرده است، اما در ولث‌تک، نبود قوانین مشخص و دقیق، باعث شده تا دسترسی به اطلاعات کاری دشوار بشود.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «راه باز، جاده دراز، بنزین نداریم» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / ولث‌تک معرف نسل جدیدی از شرکت‌های فناوری مالی است که در تلاش برای کشف راه‌حل‌های دیجیتال‌محور و نوآورانه برای تحول صنعت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی هستند.

در حوزه بازار سرمایه، فناوری اطلاعات در سه قسمت عمده کاربرد دارد؛ یکی در همان هسته و ارکان بورس، یکی خدمات و تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران می‌دهد و دیگری خدماتی که به شرکت‌های سرمایه‌پذیر ارائه می‌شود.

عمده فعالیت‌هایی را که در ایران در حوزه ولث‌تک انجام می‌شود، می‌توان در دو دسته جای داد؛ اقدامات ارکان بورس و البته فعالیت‌های استارت‌آپ‌های ولث‌تکی.

 

دانستن، هنر نیست!

با حرکت مدیریت ثروت در دوره‌های مختلف خود، گزاره ارزش آن هم تغییر کرده است. در ابتدا، خبر داشتن از قیمت سهام یا اخبار، به خودی خود ارزشمند بود. سپس، ارزش از به دست آوردن سریع‌تر اطلاعات حاصل شد. زمانی که داده (مانند قیمت سهام) بیشتر به یک کالا تبدیل شد، ارزش با بررسی داده یا آمیختن آن با دیگر اطلاعات مانند اخبار یا درآمدها و سریع عمل‌کردن بر اساس تحلیل صورت‌گرفته ایجاد می‌شد.

اکنون در حال ورود به دوره‌ای جدید هستیم، این دوره بر پایه پیشرفت‌های فناوری مثل محاسبات شناختی استوار است. این فناوری‌ها، به جای اینکه صرفا روش‌های پیشین مدیریت ثروت را تکرار کنند، فرصتی برای تقویت این روش‌ها با رویکردهای جدید ارائه می‌دهند.

فناوری‌های پیشرفته و فناوری‌های در حال ظهور مانند بلاکچین، رباتیک و هوش مصنوعی، تجربه کاربری و کیفیت خدمات را متحول می‌کنند و همزمان هزینه‌های عملیاتی را به‌شدت کاهش می‌دهند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بلاکچین و سرمایهگذاری

بلاکچین، محرک فناوری برای واسطه‌زدایی از خدمات مالی است و هرچه کاربران و شرکت‌کننده‌های بیشتری از شبکه‌های بلاکچین استفاده کنند، ارزش آن بیشتر می‌شود. برای مثال، در صنعت مدیریت دارایی، راه‌حل‌های بلاکچین ارزش افزوده شامل موارد زیادی از جمله بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه عملیات پس از تبادل (تسویه‌حساب و تطبیق اوراق بهادار) و دیجیتالی کردن فرایند وام‌دهی اوراق بهادار به شکل توکن‌های قابل بازخرید برای مدیریت ریسک جانبی می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

ولث‌تک، راه‌حلی برای بازار سرمایه

زنجیره ارزش مدیریت ثروت به شرح زیر است:

  • فعالیت‌های ورود به بازار؛
  • همراه‌کردن مشتری؛
  • مشاوره و توزیع سرمایه‌گذاری؛
  • مدیریت سرمایه‌گذاری؛
  • مدیریت حساب؛
  • مدیریت ارتباط مستمر.

در حال حاضر شاید عمده فعالیت ولث‌تک‌ها در بخش مشاوره و توزیع سرمایه‌گذاری باشد، اما فین‌تک‌ها احتمالا به‌زودی می‌توانند به‌طور کامل بر زنجیره ارزش مدیریت ثروت مسلط شوند و البته با توجه به هر کدام از بخش‌های این زنجیره ارزش، می‌توان بازاری بکر برای ورود و ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران کشف کرد.

در ایالات متحده آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 شمار مشاوران بورس کاهش خواهد یافت. در نتیجه، شرکت‌های مدیریت ثروت باید برای بقا در بازار، از فناوری استفاده کنند. اکوسیستم بازار سرمایه ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کارمزد پایین، یک تهدید است

کارمزد پایین مشاوران رباتیک برای مشتری جذاب به نظر می‌رسد، اما یک شرکت (به‌طور مثال Betterment) برای اینکه بتواند با گرفتن 25 درصد کارمزد (شامل مالیات) سودآور باشد، باید پایگاه دارایی بسیار زیادی داشته باشد تا بتواند به سودرسانی برسد. این مساله یکی از چالش‌های بزرگ آینده ما در ولث‌تک هم هست.

[/mks_pullquote]

 

ولث‌تک فقط مشاور رباتیک نیست

اگرچه مشاوران رباتیک شناخته‌شده‌ترین محصولات ولث‌تک هستند، اما ایده‌ها و تکنولوژی‌های جدیدتری نیز در این حوزه وجود دارد.

سی‌بی‌اینسایت با شناسایی ده‌ها استارت‌آپ فعال در این حوزه‌ در سال ۲۰۱۶ تعریف این‌چنینی از حوزه‌ ولث‌تک ارائه کرد: «تمام شرکت‌هایی که جایگزین شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ سنتی هستند و به توسعه‌ ابزارهای تکنولوژیکی برای پشتیبانی از سرمایه‌گذاران و مشاوران می‌پردازند.»

سی‌بی‌اینسایت در ادامه این استارت‌آپ‌ها را به شش دسته تقسیم می‌کند؛ مشاوران رباتیک (Robo-advisors)، صندوق‌های بازنشستگی رباتیک (Robo-retirement)، سرمایه‌گذاری‌ خرد (Micro-investment)، کارگزاران دیجیتال (Digital brokers)، ابزارهای سرمایه‌گذاری (Investment tools)، مدیریت پرتفوی (Portfolio management) و نرم‌افزارهای خدمات مالی (Financial Services Software).

بر اساس گزارش‌های بی‌آی اینتلیجنس تا آوریل ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ شرکت مشاوره‌ای رباتیکی در ایالات متحده ثبت شده است. ولث‌فرانت و بترمنت دو مورد از شرکت‌های بيشتر شناخته‌شده‌ در دسته مشاوران رباتیک هستند.

استارت‌آپ ولث‌تک

همچنین اگرچه در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها در چین پایین است، اما بی‌آی اینتلیجنس پیش‌بینی کرده که بازار مشاوران رباتیک آسیا سرعت رشد بسیار بالایی داشته باشد و تا سال ۲۰۲۲ تعداد مشاوران رباتیک در آسیا با بازار ایالات متحده برابر شود.

تحقیقات وب‌سایت استاتیستا هم سرعت رشد بالا در آسیا را تايید می‌کند. آنها گزارش کرده‌اند که تعداد سرمایه‌گذاران چینی که از خدمات مشاوره‌های خودکار استفاده می‌کنند تا سال ۲۰۲۱ از دو میلیون به ۷۹.۴ میلیون افزایش خواهد یافت.

صندوق‌های بازنشستگی رباتیک یکی دیگر از دسته‌های استارت‌آپ‌های ولث‌تک است. این صندوق‌ها در واقع نسخه‌ دیگری از مشاوران رباتیک هستند که در ایالات متحده محبوب شده‌اند. شرکت‌های این دسته‌بندی در زمینه‌ مدیریت پس‌اندازهای بازنشستگی فعالیت می‌کنند. فیکس، ربوست ولث و یونایتد اینکام از جمله این استارت‌آپ‌ها هستند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ولثتک و درآمد در عصر خدمات رایگان

اگر استارت‌آپ‌های فین‌تک و ولث‌تک می‌خواهند باقی بمانند، باید یک استراتژی که فراتر از «خدمات رایگان دیجیتال» است را طراحی کنند. ویژگی‌هایی مانند تحقیق و توسعه، نوآوری و نرم‌افزار بهبودیافته از جمله موارد جذب‌کننده مشتریان هستند. شايان ذكر است خطر عدم سودآوری، برای بسیاری از شرکت‌های فین‌تک واقعی است.

[/mks_pullquote]

 

ولث‌تک‌های سرمایه‌گذاری‌ خرد، به‌دنبال ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر کردن سرمایه‌گذاری‌های خرد هستند. ایده‌ پشت پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری خرد امکان ساخت سرمایه‌گذاری‌های کوچک بدون هیچ هزینه‌ای را دارند. مزیت این شرکت‌ها، به‌ویژه آنهایی که نسل هزاره‌ را هدف قرار می‌دهند، این است که سرمایه‌گذاری را به یک فرایند ساده، راحت و قابل ‌دسترس تبدیل می‌کنند. برای مثال استش یکی از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری خرد است که به کاربران تنها با پنج دلار اجازه سرمایه‌گذاری می‌دهد.

کارگزاران دیجیتال پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای آنلاینی هستند که اطلاعات بازار سهام و امکان سرمایه‌گذاری را در اختیار اشخاص قرار می‌دهند. ای‌تورو یکی از مثال‌های شاخص این دسته است که در کشورهای متعددی، خدمات ارائه می‌کند.

ابزارهای سرمایه‌گذاری، شامل انواع مختلفی از استارت‌آپ‌هاست که اطلاعات اضافی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. به‌‌عنوان مثال، استارت‌آپ نردوالت به کاربران امکان دسترسی به شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران را ارائه می‌کند، کارگزاران دیجیتال بازار را با یکدیگر مقایسه می‌کند و وضعیت کاربران را برای بازنشستگی تحلیل می‌کند.

کنشو هم در همین دسته قرار گرفته است. کنشو یک سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی بوده و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به تجزیه‌وتحلیل‌های مالی بپردازند. این استارت‌آپ توسط فورچون به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های فناوری سال ۲۰۱۶ انتخاب شد.

دسته مدیریت پرتفوی شامل ابزارهایی است که به سرمایه‌گذاران و مشاوران مالی کمک می‌کند تا در یک پلتفرم واحد به مدیریت پرتفوی خود بپردازند. این استارت‌آپ‌ها در زمینه‌ پیش‌بینی و بهینه‌سازی تخصیص منابع به پرتفوهای مختلف فعالیت می‌کنند. گریسبی در کشور فرانسه، یک نمونه از استارت‌آپ‌های این حوزه است که مشاوره‌های شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهد و بر سلامت مالی سرمایه‌گذاری نظارت دارد.

 

استارت‌آپ‌ها، رمز بقای بازار سرمایه هستند

ورود افراد حقیقی به بازار بورس و سرمایه، بدون داشتن دانش تخصصی، نتیجه‌ای جز ضرر آنها و خروج‌شان از بازار سرمایه ندارد. از طرفی «بازار سرمایه» بدون سرمایه افراد حقیقی، رشد نخواهد کرد. بنابراین «بازار سرمایه» به ابزارهایی برای ساده‌سازی، تحلیل یا مشاوره نیاز دارد تا از دور خارج نشود. استارت‌آپ‌های ولث‌تک دقیقا برای پاسخ به همین مساله و نیاز کاربران به وجود آمده‌اند.

وظیفه ولث‌تک در قبال سرمایه‌گذاران خرد این است که لقمه آماده را به دهان آنها بگذارد. ما به سرمایه سرمایه‌گذار نیاز داریم و در قبالش باید سود او را تضمین کنیم.

استارت‌آپ‌های ولث‌تکی ایران هم در همین راستا رشد کرده‌اند. آنها صرفا سایت اطلاع‌رسانی اخبار و اطلاعیه‌های بورسی نیستند، بلکه به پلتفرمی برای ارائه مشاوره و افزایش سود سرمایه‌گذار تبدیل شده‌اند. البته در این راه، معاملات الگوریتمی، یکی از راه‌حل‌های رایج‌تر و البته در دسترس‌تری است که استارت‌آپ‌ها به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. اما با گذشت زمان و رشد و سودآوری استارت‌آپ‌ها، می‌توان امیدوار بود که آنها به‌دنبال ارائه خدماتی بروند که نیاز به بودجه‌های هنگفت در تحقیق و توسعه دارند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

الگوریتمها تحت هر شرایطی خوب نیستند

در سوی دیگر، انتقادهایی هم نسبت به معاملات الگوریتمی وجود دارد. برای مثال، برخی از کارشناسان، دلیل قطعی‌های مکرر اخیر هسته معاملاتی بورس را، ورود بدون قاعده الگوریتم‌ها به بازار سرمایه می‌دانند.

[/mks_pullquote]

 

حال استارت‌آپ‌ها خوب است، اما با حمایت بهتر می‌شود

به سراغ تعدادی از استارت‌آپ‌های ولث‌تکی رفتیم و از گرداننده‌هایشان درباره مشکلات پیش روی ولث‌تکی‌ها و آینده‌ای که برایشان در ایران پیش‌بینی می‌کنند، پرسیدیم. با وجود تمام مشکلات، آینده بازار سرمایه در نگاه این فعالان جوان، روشن است.

سهام‌یاب یکی از ولث‌تک‌های شناخته‌شده ایران است. سهام‌یاب شبکه هوشمند سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی بورس ایران است که در کنار اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت بازار بورس، آخرین معاملات شرکت‌ها، اخبار و اطلاعیه‌های آنها و غیره محیطی یکپارچه برای به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و نظرات کاربران را فراهم می‌کند.

هم‌اکنون سهام‌یاب به گفته مدیرعاملش، در حال گسترش فعالیت‌ها، برای فراهم‌کردن بسترهای متنوع سرمایه‌گذاری برای کاربران خود است.

فاطمه جعفری، مدیرعامل سهام‌یاب درباره آینده ولث‌تک در ایران می‌گوید: «قطعا همپای پیشرفت این حوزه از خدمات مالی در دنیا، شاهد پیشرفت‌های بسیاری نیز در ایران خواهیم بود. خدمات ولث‌تک بسیار متنوع و جذاب هستند و باعث پیشبرد مالی فردی و کلان جامعه می‌شوند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم همه شاخه‌های فین‌تک، ولث‌تک و رگ‌تک اولویت نیازمندی‌های مالی کشور ما هستند.»

او معتقد است که در ایران امکان ورود به بازار در تمام حوزه‌های ولث‌تک وجود دارد، اما ورود به هر حوزه به‌دلیل بکر بودن سختی‌های فراوانی دارد.

او می‌گوید: «عمده دلایل مشکلات در ولث‌تک، بکر بودن آن است که از رویکردی، فرصت است و از رویکرد دیگر مشکل. حوزه بکر مانند زمین شخم‌نخورده است که تنها با کار زیاد، هموار و آماده کاشت و برداشت می‌شود.»

او تشریح می‌کند: «به‌عنوان مثال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با رویکردهای خاص‌منظوره و گروهی، برای من جذابیت زیادی دارد که ورود به آن را در وضعیت کنونی ناممکن می‌بینم.»

 

رویکرد سلبی و نه ایجابی رگولاتور

فاطمه جعفری می‌گوید: «از تغییر رویکرد کاربران و فرهنگ‌سازی، تا عدم‌ وجود یا عدم ‌شفافیت قوانین و نظارت‌های بالادستی، همگی از جمله دغدغه‌های ما هستند.»

او در ادامه با بیان مشکلات پیش روی ولث‌تک می‌افزاید: «رگولاتوری ما همگام با نوآوری‌ها حرکت نمی‌کند. ذهنیت قانون‌گذار عمدتا بازدارندگی است تا توسعه. زحمت دست‌اندرکاران زیاد است، اما گاها ناهمسو که دستاورد را ناممکن می‌کند. نیروی انسانی کارآمد به‌دلیل موج مهاجرت‌ها، نادر شده است. ذهنیت کارآفرین‌ها و سرمایه‌گذاران ما متناسب با کلیت ذهن اقتصادی جامعه، زودبازدهی است تا برهم‌زنندگی و نوآوری‌های دست بالا.»

جعفری، برنامه میان‌مدت سهام‌یاب را تبدیل‌شدن به اولین شبکه هوشمند سرمایه‌گذاری در ایران عنوان می‌کند و از ایجاد امکان معاملات آنلاین سهام از طریق سامانه معاملات سهام‌یاب و راه‌اندازی سامانه افتتاح حساب و صدور و ابطال صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد. ارائه اپلیکیشن سهام‌یاب با قابلیت معاملات آنلاین سهام یکی دیگر از برنامه‌های کوتاه‌مدت سهام‌یاب است.

به گفته جعفری، سهام‌یاب قصد گسترش ابزارهایش و ارائه سرویس‌های پیشنهاد سرمایه‌گذاری هوشمند به مشتریان را در آینده بلندمدت دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

هفت بار شکست در ولث‌تک

حامد حدادی، در مصاحبه‌ای در شماره هجدهم عصر تراکنش، گفت که قبل از راه‌اندازی کوانت‌کن به همراه امیرعلی محمدزاده در سال 1395، هفت بار در راه‌اندازی استارت‌آپ‌های مختلف حوزه بازار سرمایه ناموفق بوده و البته از همین تجربیات در راه‌اندازی کوانت‌کن استفاده کرده است.

[/mks_pullquote]

 

کاهش کارمزد و رشد ولث‌تک

مدیریت سرمایه استلار یکی دیگر از استارت‌آپ‌های ولث‌تکی است. شرکت سرمایه‌گستر هرمس با برند تجاری مدیریت سرمایه استلار، از سال 1395 فعالیت خود را در زمینه معاملات ماشینی در بازار بدهی و سهام آغاز کرده است.

محمدرضا جعفرزاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گستر هرمس در توصیف وضعیت فعلی این استارت‌آپ می‌گوید: «در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان نوپا و نوع یک هستیم که در مرحله راند دوم جذب سرمایه با یک مجموعه بسیار بزرگ قرار داریم و محصولات خود را در سه حوزه تحلیل و پیش‌بینی، سبدگردانی و بازارگردانی الگوریتمی در بازارهای مالی ارائه می‌کنیم.»

ربات‌های اجرای سفارشات، یکی از خدمات مهم این شرکت هستند. جعفرزاده در توضیح این ربات‌ها می‌گوید: «ارائه این خدمات به شرکت‌های کارگزاری، صندوق‌های درآمد ثابت و پیمانکاران موجب شده که این شرکت به‌عنوان هاب معاملات اوراق بدهی، به به‌روزترین نرخ‌های تامین مالی در بازار بورس و خارج از بورس دسترسی داشته باشد و بتواند پیشنهادهاي خوبی را به طرفین تامین مالی ارائه بدهد.»

جعفرزاده درباره آینده ولث‌تک در ایران و شرایط لازم برای رشدش می‌گوید: «رشد این بخش به توسعه و تعمیق بازار سرمایه وابسته است و اگر سیاست‌گذار اقداماتی مثل کاهش کارمزد و رفع موانع بوروکراتیک مدیریت دارایی (سبدگردانی و صندوق‌ها) را ادامه دهد، زمینه رشد این بخش فراهم خواهد شد.»

او «بوروکراسی در حوزه مدیریت سرمایه و سختی اخذ مجوزها» و «کمبود نیروی متخصص در حوزه برنامه‌نویسی» را دو مشکل اصلی پیش روی فعالان استارت‌آپی ولث‌تک ایران می‌داند.

جعفرزاده ورود به برخی از قسمت‌های بازار ولث‌تک را در شرایط فعلی دشوارتر می‌داند و می‌گوید: «حوزه‌های معاملات پربسامد تنها زمانی توجیه اقتصادی پیدا می‌کنند که کارمزد معاملات کمتر و نقدشوندگی بازار بهبود یابد. به‌علاوه برخی از حوزه‌های کپی‌برداری‌شده از کشورهای خارجی مثل مدیریت غیرفعال دارایی، ارزیابی ریسک و غیره به‌دلیل عدم توسعه‌یافتگی بازار ایران فعلا بازاری ندارد، اما احتمالا در آینده وضعیت بهتری خواهند داشت.»

 

نبود سرمایه و رشد کند

آسان‌بورس یکی دیگر از استارت‌آپ‌های ولث‌تکی است. آسان‌بورس به سرمایه‌گذاران، ابزاری ارائه می‌دهد تا با آن معاملات الگوریتمی خود را بدون داشتن دانش کدنویسی، طراحی کنند.

آسان‌بورس هنوز ثبت شرکت نشده و به‌دنبال جذب سرمایه به همین منظور است. رضا فکوری، بنیان‌گذار آسان‌بورس، یکی از مشکلات اصلی آسان‌بورس را همین بحث سرمایه می‌داند و می‌گوید که نبود سرمایه، روند پیشرفت آنان را کند کرده است.

نبرد جدیدها و قدیمی‌ها

صدتحلیل استارت‌آپ دیگری است که در ولث‌تک ایران فعالیت می‌کند. صدتحلیل در واقع یک واسط میان تحلیلگران و سرمایه‌گذاران است. در صدتحلیل؛ تحلیلگران، پیش‌بینی‌هایشان را درباره سهم‌های مختلف ثبت می‌کنند و با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، تحلیلگران امتیازبندی و رتبه‌بندی می‌شوند. سایر کاربران صدتحلیل می‌توانند با مراجعه به این تحلیلگران، از خدمات مشاوره‌ای آنها به‌صورت آنلاین بهره‌مند شوند.

بنیان‌گذار صدتحلیل، فرشاد شبانکاره، نوپا بودن بازار سرمایه و ولث‌تک در ایران را مسبب مشکلات عمده ولث‌تکی‌ها می‌داند و در ادامه «دستیابی به داده‌ها» را به‌عنوان یکی از مشکلات بزرگ مثال می‌زند.

تطبیق و بومی‌سازی ولث‌تک با بازار داخلی سرمایه یکی از نکاتی است که شبانکاره معتقد است ولث‌تک‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

به اعتقاد شبانکاره، ثبات قوانین یکی از شرایط لازم برای رشد و توسعه ولث‌تک‌هاست. او بازار آتی سکه را مثال می‌زند و می‌گوید: «ما برنامه‌های خوبی برای ورود به این بازار داشتیم، اما نوسانات شدید در بازار سکه کشور، موجب بسته‌شدن بازار آتی سکه شد.»

او به گارد بسته و مقاومت ارگان‌های بزرگ قدیمی در برابر ولث‌تک‌های جوان و کوچک اشاره و پیش‌بینی می‌کند که در سال‌های آینده شاهد تعارض میان استارت‌آپ‌های ولث‌تکی و شرکت‌های دولتی بزرگ باشیم.

او به تخصصی‌بودن دانش حضور در بازار سرمایه اشاره می‌کند و می‌گوید: «عده زیادی بدون دانش به بازار سرمایه وارد می‌شوند و با مشاوره‌های غیرکارشناسی که از اطرافیان دریافت می‌کنند، دچار ضرر می‌شوند. همین افراد بعدا در تبلیغ دهان‌به‌دهان، به دیگران درباره عواقب ورود به بورس اخطار می‌دهند.»

او می‌افزاید: «اینجاست که ولث‌تک‌ها و مشاوره‌های آنلاین، با جذب سرمایه‌گذارها به‌واسطه مشاوره‌های سودآور، به کمک بازار سرمایه می‌آیند.»

شبانکاره در پایان به مسیر طولانی پیش روی استارت‌آپ‌های ولث‌تکی اشاره می‌کند و حضور در این حوزه را یک فعالیت سودآور در کوتاه‌مدت نمی‌داند. او توصیه می‌کند كه استارت‌آپ‌های نوپا، از تجربه استارت‌آپ‌های قدیمی‌تر استفاده و نقاط بکر ولث‌تک را شناسایی کنند.

 

ارکان بورس هم جا نمانده‌اند

ارکان بازار سرمایه، نقشی مهم در موفقیت یا عدم موفقیت ولث‌تک در ایران دارند. «داده» ماده اولیه استارت‌آپ‌هاست و بخش اعظمی از این داده، باید توسط ارکان بورس در اختیار آنها قرار داده شود.

نگاه ویژه‌ای که سازمان بورس و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش از جمله فرابورس به مساله فناوری اطلاعات دارند، می‌تواند برای کسب‌وکارهای نوپای ولث‌تکی، امیدوارکننده باشد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سجام و یکپارچگی اطلاعات فعالان بورس

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)، مسئولیت خودکار فرایند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده خواهد داشت. فعالان در این سامانه با تنها یک بار وارد کردن اطلاعات، می‌توانند از مزایای مختلف سایر ارکان و شرکت‌ها استفاده کنند. این بدان معناست که دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات در دیگر نهادهای بورسی وجود ندارد.[/mks_pullquote]

 

فرابورس در زمینه کراودفاندینگ، دستورالعمل صادر می‌کند و سازمان بورس، مسابقه معاملات الگوریتمی برگزار می‌کند. سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) هم از ابتدای امسال راه‌اندازی شده تا به‌مرور، اطلاعات تمام فعالان بازار سرمایه در آن ثبت و یکپارچه شود. اینها همه نشانه‌های خوبی از توجه بالاسری‌ها به اهمیت فناوری اطلاعات است.

از طرفی، یک کارگروه تخصصی در دولت برای تنظیم قوانین و مقررات استفاده از فناوری بلاکچین شکل گرفته و این کارگروه، سازمان بورس را مکلف کرده تا در صورت تایید شورای فقهی، زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات رمزارزها را فراهم کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سندباکس توسعهدهندگان

سندباکس یک محیط آزمایشی برای توسعه نرم‌افزار است. برنامه‌نویسان می‌توانند نسخه‌های اولیه کدهای خود را با استفاده از داده‌های در اختیار گذاشته‌شده در محیط سندباکس، آزمایش و ایرادات آن را شناسایی و رفع کنند.

[/mks_pullquote]

 

اینها همه خبرهای خوبی هستند، اما شاید مفیدترین اتفاق، سندباکس فرابورس باشد. فرابورس به‌تازگی اعلام کرده که برای توسعه ابزارهای جدید، امکان استفاده استارت‌آپ‌های فین‌تکی از داده‌های فرابورس در یک محیط آزمایشی فراهم شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.