راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد Sharif Tech Summit برگزار شد / استفاده از هوش مصنوعی در بازار مالی با ظرفیت‌های موجود در دانشگاه

رویداد Sharif Tech Summit با حضور اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان بانک‌ها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه با محوریت تأثیر فناوری هوش مصنوعی بر بازارهای مالی جهان چهارشنبه، 3 بهمن در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف برگزار شد.

در این نشست حسین مختاری، رئیس ارتباط با صنعت دانشگاه شریف از آمادگی این دانشگاه برای همکاری با صنعت بانکداری در حوزه فین‌تک خبر داد و گفت: «دانشگاه شریف بیش از 50 سال است با هدف اینکه بتواند با آموزش خوب، متخصصان خبره‌ای تحویل جامعه بدهد، فعالیت می‌کند. ما اکنون در بین دانشگاه‌های کشور بیشترین حجم قرارداد با حوزه صنعت را داریم و از لحاظ کیفیت، پژوهش دانشگاه شریف حرف اول را می زند. از همه مهم‌تر می‌توانیم الگوهای خود را از طریق دانشگاه با صنعت به اشتراک بگذاریم.»

او با اشاره به اینکه وظیفه اشتغال و کارآفرینی به دلیل کوچکتر شدن نهادهای دولتی به دانشگاه واگذار شده است، گفت: «هزینه ایجاد اشتغال برای هر نفر برای بخش دولتی حدود 200 میلیون تومان است که این رقم در بخش خصوصی به یک‌دهم یعنی 20 میلیون تومان می‌رسد. دولت‌ها به سمت کوچک‌تر شدن می‌روند و نیاز به ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای فارغ التحصیلان احساس می‌شود. ما اکنون در نسل سوم دانشگاه‌ها یعنی نسل کارآفرین قرار داریم.»

 

برآیند افراد را در کارآفرینی و اشتغال افزایش دهیم

به گفته مختاری در بخش کارآفرینی به زنجیره ارزشی و هم‌افزایی نیاز داریم. او توضیح داد: «ما توانسته‌ایم این اکوسیستم را در دانشگاه ایجاد کنیم و به لحاظ تجربه با دانشگاه‌های دنیا فرقی نداریم. تنها تفاوت ما در مقیاس است و باید حجم کار و میدان برآیند را افزایش داد.»

او با بیان اینکه ما باید به دنبال تحقق مواردی برویم که بازار آن وجود داشته باشد، گفت: «معتقدیم کار خوب آموزش قوی می‌طلبد و این آموزش در پژوهش خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر پژوهش‌ها باید کاربردی باشند تا به یک فناوری برسند. این فناوری زمانی کاربرد دارد که توسعه پیدا کند و وارد بازار شود. عمده ضعف ما در این مسیر است؛ بدین ترتیب باید ارتباط دانشگاه با صنعت شکل بگیرد.»

مختاری در رابطه با ارتباط بیشتر با صنعت از برنامه گرنت نام برد و گفت: «ما در جهت ایجاد هسته‌های تحقیقی کاربردی، تیم‌ها و هسته‌هایی متشکل از استاد و دانشجو را به گرنت اختصاص می‌دهیم. با توجه به اینکه در بعضی از حوزه‌ها از صنعت عقب هستیم، برای پر کردن این فاصله سعی می‌کنیم دانش پایه‌ای را در دانشگاه ایجاد کنیم. الگویی که ما در نظر گرفته‌ایم، الگوی مشارکتی است و دانشگاه و صنایع با هم در سرمایه‌گذاری حوزه‌ها شریک هستند.»

 

کاربرد فین‌تک در کشور با همکاری بانک‌ها

رئیس ارتباط با صنعت دانشگاه شریف ضمن بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا کرده‌ایم، گفت: «پتانسیل زیادی در دانشگاه صنعتی شریف در زمینه فناوری اطلاعات وجود دارد که نمونه موفق آن «کافه بازار» است. بخش قابل توجهی از این پتانسیل‌ها هم در حوزه اقتصادی و مالی است که باید از آنها بهره‌برداری کنیم. در این تفاهم‌نامه از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان قطب علمی هوش مصنوعی در داخل کشور نام برده شده است. علت دعوت از کارشناسان بانک در این رویداد هم این است که می‌خواهیم این حوزه را با همکاری آنها و کاربرد فین‌تک در داخل کشور گسترش دهیم.»

او افزود: «بخش قابل توجهی از شرکت‌های نوپا به دلیل سوء مدیریت از بین می‌روند. ما این قابلیت را در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه شریف برای آنها ایجاد کرده‌ایم که برای شروع در آنجا مستقر شوند. بعد از سه سال هم به پارک علم و فناوری منتقل می‌شوند. بدین صورت می‌توانند با تجربه و مهارت کافی وارد بازار شوند.»

او با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر هوش و عقل است، گفت: «مسئولیت ما این است که از این تدبیر استفاده و شرکت‌ها را به سمت خود جذب کنیم.»

 

هوش مصنوعی، صنعت بانکداری را متحول کرده است

در ادامه عباس حیدرنوری، معاون ارتباط با صنعت دانشگاه شریف کاربردهای هوش مصنوعی و علم داده‌ها در صنعت بانکداری را توضیح داد و گفت: «اکنون زندگی روزمره ما با هوش مصنوعی عجین شده و در دنیا بانک‌ها واحدی به نام هوش مصنوعی دارند. از جمله زمینه‌های هوش مصنوعی که در صنعت بانکداری کاربرد دارند، پردازش زبان طبیعی، سیستم‌های خبره، پردازش صوت، برنامه‌ریزی و رباتیسم است.»

او با اشاره به اینکه در آینده‌ای نه چندان دور هوش مصنوعی به قدری پیشرفت می‌کند که توان پردازشی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: «اکنون اغراق نیست که بگوییم انقلاب هوش مصنوعی رخ داده است. عوامل مؤثر در این انقلاب؛ قدرت پردازشی بالا، دسترسی به حجم بالای داده‌های تاریخی و الگوریتم‌های بهتر برای یادگیری عمیق است.»

حیدرنوری با بیان اینکه اکنون بسیاری از بانک‌های دنیا از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، گفت: «به طور مثال شرکت‌هایی مانند پی‌پل از دستگاه صوتی سیری (Siri) برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند. در ایران هم تلاش‌هایی برای کاربرد هوش مصنوعی و علم داده‌ها شده و دانشگاه شریف هم برای طی این مسیر آماده همکاری با بانک‌ها است.»

 

بانک‌ها پیشرفت تکنولوژی در حوزه مالی را جدی بگیرند

وحید شیرازی، مشاور سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی سخنران بعدی این رویداد بود. او گفت: «از تکنولوژی هوش مصنوعی باید در حوزه مالی استفاده کرد تا بانک‌ها بتوانند مدل جدیدی برای مدیران اجرایی طراحی کنند. این مدیران باید بتوانند به طور متناوب گزارش‌هایی درباره بازارها، رقیب‌ها و فرصت‌های جدید در حوزه مالی کسب کنند.»

او در ادامه گفت: «بانک‌ها باید با قبول تکنولوژی و فین‌تک در حوزه مالی این ریسک را برای تغییر سیستم خود بپذیرند، چراکه اکنون هوش مصنوعی راهکارهای حوزه مالی را تغییر داده و بانک‌ها باید این تغییر را جدی بگیرند. به طور مثال کیف پول مجازی حوزه‌ای است که در آینده بانک‌ها قطعاً به آن رجوع خواهند کرد و در مقابل این اتفاقات نباید بی‌تفاوت بمانند.»

در ادامه رویداد محصولات و توانمندی‌هایی که در دانشگاه برای ارائه به سازمان‌ها و بانک‌ها در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده، معرفی شد. مرکز مرکز راه‌کارهای اطلاعاتی هوشمند، مرکز پردازش و ذخیره‌سازی سریع داده (پرسا)، دفتر توسعه و نگهداری سیستم‌های نرم‌افزاری شریف (شریف رایان) و دفتر تحلیل و تصویر داده شریف (شمارا) نمونه‌هایی از آن بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.