راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمرکز بیشتر گروه فن‌آوا روی کسب‌وکارها و تکنولوژی‌ها / نگاهی به دستاوردهای هلدینگ فن‌آوا در سال 97 و برنامه‌های آن در سال آینده

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های گروه فن‌آوا در سال آینده، ارائه خدمات جدید در حوزه پرداخت الکترونیکی و فناوری‌های نوین مالی از طریق مشارکت با شرکت‌های استارت‌آپی است.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «تمرکز بیشتر گروه فن‌آوا روی کسب‌وکارها و تکنولوژی‌ها» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / گروه فن‌آوا از سال 1381 با زنجیره کاملی از پروانه‌ها و مجوزهای فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته و در سال 1397 این گروه با تغییرات اساسی در سطح مدیریت ارشد هلدینگ همراه بود؛ تغییری که زمینه‌ ساماندهی مجدد شرکت‌ها و تغییر در ماموریت برخی از آنها و تغییرات در هیات‌مدیره را فراهم كرد که موجب شد برای ورود به بازار در حوزه  فناوری اطلاعات و ارتباطات از آمادگی و چابکی بیشتری برخوردار شوند. با علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا درباره دستاوردهای این هلدینگ در سال 1397 و برنامه‌هایشان برای سال آینده گفت‌وگو کردیم.

 

مهم‌ترین دستاوردهای هلدینگ فن‌آوا در سال 1397 چه بود؟

از دستاوردهای هلدینگ فن‌آوا در سال 1397 می‌توانم به تدوین سند راهبردی گروه فن‌آوا در افق 1400 اشاره کنم که علاوه بر موضوعات استراتژیک، برنامه‌های اجرایی به‌تفصیل هر حوزه کسب‌وکار مبتنی بر شناخت محیطی و بر اساس نظرات خبرگان و نخبگان هر حوزه، استخراج شد و در دستور کار شرکت‌ها قرار گرفت.

همچنین اصلاح و بازنگری ماموریت‌های شرکت‌های تابعه مبتنی بر حوزه‌های کسب‌وکار به‌منظور افزایش چابکی و سرعت پاسخگویی و هم‌افزایی شرکت‌ها به‌منظور تحقق چشم‌انداز گروه فن‌آوا برای ارائه خدمات و راهکارهای برتر فناوری اطلاعات و ارتباطات توام با خلق تجربه متمایز برای مشتریان نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ما در سال جاری بود.

علاوه بر این موارد، طراحی، تدوین و تکمیل زیست‌بوم گروه فن‌آوا به‌منظور تکمیل یا ورود به حوزه‌های جدید؛ از جمله افتا و تمرکز بر ارائه راهکارهای جامع با ایجاد همگرایی و هم‌افزایی مبتنی بر سفارشی‌سازی محصولات و خدمات بر اساس نیاز مشتریان در شرکت‌های تابعه و توسعه و ارتقاي شبکه نمایندگی گروه فن‌آوا در گستره جغرافیایی کشور از جمله دستاوردهای شرکت در این سال بود.

 

مهم‌ترین چالشی که هلدینگ فن‌آوا در سال 1397 با آن مواجه بود، چه بود و برای مدیریت آن چه اقدامی صورت گرفت؟

مهم‌ترین چالش گروه فن‌آوا در سال 1397 مبتنی بر تغییرات محیط کسب‌وکار بود که می‌توان به محدودیت‌های مالی و منابع ناشی از تغییر و نوسانات نرخ ارز اشاره کرد. علاوه بر این، وابستگی شدید صنعت به مقررات دولتی و قوانین رگولاتوری (شاپرک و سازمان تنظیم مقررات) موجب شده که با وجود سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط گروه فن‌آوا انجام شده، در برخی کسب‌وکارها شاهد زیان نیز باشیم.

علاوه بر موارد اشاره‌شده، در خصوص موضوعاتی از جمله خدمات VOD یا IPTV، خدمات پرداخت الکترونیکی و پرداخت‌یارها، سیاست‌گذاری دقیق و شفافی توسط نهادی ذی‌ربط صورت نپذیرفته است. همچنین در کنار موضوعات فوق، کوتاه‌بودن دوره عمر محصولات و خدمات و تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تنوع در نیازهای مشتریان کلیدی شده که این امر باعث شده که توافق با مشتریان با وقفه‌های طولانی مواجه شود.

 

برنامه‌های هلدینگ فن‌آوا و شرکت‌های زیرمجموعه برای بورس چیست؟

موضوع ورود به بورس برای گروه فن‌آوا و شرکت‌های تابعه از جمله برنامه‌هایی است که از سنوات قبل پیگیری شده و هم‌اکنون این گروه در بورس حضور دارد و زمینه حضور برخی از شرکت‌های تابعه نیز فراهم شده است. به‌عنوان نمونه شرکت فن‌آوا کارت که در حوزه پرداخت الکترونیکی فعالیت می‌کند، وارد فرابورس شده است؛ شرکت‌های دیگری نيز که زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شفافیت مالی و اطلاعاتی برای آنها فراهم شده، در آینده نزدیک با کسب آمادگی لازم برای پذیرش در بورس اقدام خواهند کرد.

برنامه‌های این هلدینگ به‌طور کلی برای سال 1398 چیست؟ همچنین مهم‌ترین استراتژی‌ای که هلدینگ فن‌آوا برای سال 1398 دنبال خواهد کرد، چیست؟

گروه فن‌آوا برنامه راهبردی در افق 1400 را تدوین کرده و برنامه تفصیلی سال 1398 را نیز به تفکیک شرکت‌های تابعه و حوزه‌های کسب‌وکار طی نشست‌های بازنگری و برآورد اهداف و استراتژی‌های کلان هلدینگ که به‌صورت سالیانه برگزار می‌شود، ارائه می‌کند. این فرایند از سال 1397 آغاز و برنامه‌های راهبردی برای سال 1398 بازنگری می‌شود.

مهم‌ترین استراتژی‌های گروه فن‌آوا در سال آینده، ارائه خدمات جدید در حوزه پرداخت الکترونیکی و فناوری‌های نوین مالی از طریق مشارکت با شرکت‌های استارت‌آپی، توسعه گزینش خدمات حوزه ارتباطات و توسعه بازار این حوزه در کشورهای منطقه، توسعه سهم نرم‌افزار در پورتفوی گروه فن‌آوا با تاکید بر نرم‌افزارهای موبایلی و سازمانی، توسعه کسب‌وکار پیمانکاری عمومی از طریق بازار سهام‌داری و پروژه‌های ملی و همچنین ورود به حوزه ارتباطات همراه (MVNO) از طریق سرمایه‌گذاری است.

 

با توجه به اینکه هلدینگ فن‌آوا در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، این مجموعه برای سال 1398 بیشتر روی چه تکنولوژی‌هایی متمرکز خواهد بود؟ برای مثال بلاکچین، هوش مصنوعی، هوش تجاری، اینترنت اشیا، یادگیری ماشینی، بزرگ‌داده‌ها و… .

از آنجا که حضور بازیگران جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله استارت‌آپ‌ها، فین‌تک‌ها و پرداخت‌یارها در کسب‌وکار قطعی است؛ بنابراین گروه فن‌آوا برنامه ویژه‌ای را برای تعامل و همکاری با این بازیگران جدید در دستور کار خود قرار داده است. برای سال 1398 گروه فن‌آوا تمرکز بیشتری روی کسب‌وکارها و تکنولوژی‌ها خواهد داشت؛ برای مثال کسب‌وکار سودآوری از جمله ارزهای دیجیتالی رمزپایه که با شکوفایی فناوری بلاکچین روند استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری‌شده را توسعه داده است.

همچنین از آنجا که بیش از 97 درصد پول در فضای سایبری نگهداری می‌شود و این امر حفاظت از پول را به حفاظت سایبری تبدیل کرده است و تهدیدات سایبری به‌عنوان مهم‌ترین تهدید شناخته می‌شود، تمرکز در حوزه افتا از جمله موضوعاتی است که در سال 1398 بدان توجه ویژه‌ای خواهد شد.

علاوه بر این با توجه به سرمایه‌گذاری که گروه فن‌آوا صورت داده و زیرساخت‌های لازم در شرکت‌های تابعه شکل گرفته، ارائه راهکارهای جامع مبتنی بر سفارشی‌سازی محصولات و خدمات برای مشتریان مبتنی بر فناوری‌های روزآمد از جمله برنامه‌هاي سال 1398 گروه فن‌آواست که می‌توان به موضوعات شهر هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند و سلامت الکترونیک اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکرشده می‌توان به ایجاد سرویس مرکز داده، اپراتوری محتوا و اینترنت اشیا اشاره کرد که در سال 1398 مبتنی بر استراتژی تدوین‌شده بدان پرداخته خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.