راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکتی برای این ‌روزهای صنعت / فعالیت‌های داده‌کاوان؛ از انبار داده بانکی گرفته تا زیرساخت هوش عملیاتی، مقدمه‌ای بوده‌اند برای نیازهای امروز و فردای صنعت

نیازی که امروزه در صنعت بانکی و پرداخت وجود دارد، اهمیت داده را بیش از پیش افزایش داده است. شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن، شرکتی است که از زمان تاسیس؛ یعنی هشت سال پیش، برای این روزهای صنعت بانکی و پرداخت کشور آماده شده بود.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «شرکتی برای این ‌روزهای صنعت» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / داده‌کاوان هوشمند توسن، شرکتی است که بر داده، داده‌کاوی و هوشمندسازی کسب‌وکار تمرکز دارد و بیشتر فعالیت آن در حوزه بانکی و پرداخت است. داده‌کاوان هوشمند توسن، به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان و تخصصی گروه توسن در حوزه هوش تجاری (BI)، هوش عملیاتی (OI) و خدمات داده‌کاوی از ابتدای سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را با تمرکز بر محصولات هوشمند در کسب‌وکار بانکی، آغاز کرده است. هوش مصنوعی یکی از سه ترند و فناوری اصلی دنیا و البته ایران در صنعت بانکداری و پرداخت است و شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های تخصصی گروه توسن تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع دارد. با روزبه ترابی، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی درباره فعالیت‌شان در این زمینه کردیم که در ادامه آمده است.

 

آقای ترابی، ما می‌دانیم داده‌‌کاوان هوشمند توسن، به‌عنوان شرکت تخصصی گروه توسن، محصولات و خدماتی را در زمینه انبار داده بانکی، سیستم‌های هوش تجاری، هوش‌ عملیاتی و داده‌کاوی ارائه می‌کند. آیا محصولات و خدمات جدیدی را اضافه کرده‌اید؟

داده‌کاوان مسیری را که در 8، 9 سال پیش آغاز کرده، همچنان ادامه می‌دهد. البته هر سال بر تجربه شرکت افزوده شده است. ما درصد رشد قابل ‌ملاحظه‌ای در تقریبا تمامی شاخص‌ها در این سال‌ها داشته‌ایم. هرساله 10، 15 نفر افزایش نیرو داشتیم، چند محصول جدید تولید کرده‌ایم و هرساله به تعداد مشتریان شرکت نیز اضافه شده است. شاید اگر به تمام این هشت سال یکجا نگاه کنیم، مهم‌ترین مشخصه‌ای که از داده‌کاوان برجسته می‌شود، ثبات و استمرار آن خواهد بود.

 

پس فکر می‌کنید قرار است همین‌گونه ادامه یابد؟

به نظر می‌رسد که اتفاقات مهم و بزرگ‌تری در راه است. ببینید ما با شعارها و حرف‌ها یا بهتر است بگویم هدف‌هایی شروع کردیم که می‌شود گفت جلوتر از زمان خود بود. منظورم این نیست که مخاطب ما، يعنی بانک‌ها متوجه آنها نمی‌شدند، بلکه مسائل اساسی‌تری در حوزه داده داشتند. وقتی مساله روزمره شما ارائه یک گزارش ساده باشد، شنیدن حرف‌هایی از جنس «تحلیل رفتار مشتری» بیش از حد فانتزی است یا وقتی شما از میانگین یا ماكزیمم تعداد تراکنش هفته پیش یا ماه قبل خود اطلاعی ندارید، حرف‌هایی از جنس اکشن آنلاین بر اساس تعداد تراکنش‌های چند ثانیه اخیر، یا ریسک لحظه‌ای یا کشف تقلب برخط که ما با استفاده از زیرساخت «هوش عملیاتی» خود مدعی آنها بودیم، اگر یاوه‌سرایی یا توهم فرض نمی‌شد، قطعا از آنها به‌عنوان شگردهای فروش یاد می‌شد.

اما شرایط تغییر کرده است. از طرفی در بسیاری از موارد نیازهای اولیه داده‌ای رفع شده و از طرف دیگر از بیرون از بانک و از سوی مشتری و کسب‌وکارهای جدید درخواست‌های جدیدی دیده می‌شود؛ درخواست داده، درخواست تحلیل و حتی گاها درخواست ثبت مستقیم تراکنش؛ به‌عنوان‌ مثال کاری که در حال حاضر کسب‌وکارهای فین‌تک‌ دنبال آن هستند. توجه کنید که در کنار اینها فضا هم به‌شدت رقابتی است. پس نیازی که امروز وجود دارد، اهمیت داده را افزایش داده است. حالا در این فضا شما شرکتی دارید که انگار برای امروز آماده شده است. فعالیت‌های گذشته داده‌کاوان؛ از انبار داده بانکی گرفته تا زیرساخت هوش عملیاتی انگار مقدمه‌ای بوده‌اند برای امروز و حتی نیازهای فردا.

 

در سوال قبل تلویحا به کسب‌وکارهای فین‌تک‌ اشاره‌ای داشتید. آیا خطری از جانب آنها کسب‌وکار داده‌کاوان را تهدید می‌کند؟

البته که نه! همه اینها نه‌تنها نیاز به داده دارند که حتی نیاز به داده تحلیل‌شده دارند و داده‌‌کاوان در جایگاهی است که می‌تواند نیازهای این کسب‌وکارهای جدید را به سریع‌ترین شکل ممکن برآورده سازد. به‌عنوان‌ مثال، فرض کنید استارت‌آپی برای کسب‌وکار خود و برای تحلیل مشتری خود، نیاز دارد میانگین ماهانه گردش سپرده یک مشتری را داشته باشد. داده‌کاوان می‌تواند این سرویس را از طریق بستر سامانه «کیمیا» به‌راحتی و باسرعت در اختیار او قرار دهد.

سامانه «کیمیا» با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات امنیتی تعریف‌شده از سمت مالک داده و تعیین سطوح دسترسی و حفظ محرمانگی، سرویس‌های کسب‌وکاری و داده‌ای را در اختیار مشتریان خود؛ اعم از بانک‌ها یا استارت‌آپ‌‌ها قرار می‌دهد. یا مثلا فرض کنید در سال‌های اخیر صحبت از اینترنت اشیا زیاد به گوش می‌رسد و کسب‌وکارهای مختلف در پی استفاده از این فناوری هستند. شما با جریان مداومی از داده‌ها روبه‌رو هستید و به پردازش آنها و انجام اقدام مناسب نیاز دارید. شما باید در شرایط خاص، اقدامات خاص انجام دهید یا حداقل نیاز دارید تا این داده‌ها را به‌صورت آنلاین ویژوالایز کنید. البته این بحث صرفا محدود به بانک‌ها و داده‌های بانکی نیست. کسی که با زیرساخت هوش عملیاتی ما آشنا باشد، می‌داند که ما آماده‌ایم تا برای هر جریان آنلاین داده، نه‌تنها تحلیل کسب‌وکاری، بلکه قابلیت اکشن برخط هوشمند را نیز ارائه دهیم. البته محدود نبودن به بانک‌ها و داده‌های بانکی فقط مختص زیرساخت هوش عملیاتی نیست و دیگر زیرساخت‌های شرکت همانند انبار داده نیز قابلیت استفاده در دیگر سازمان‌ها را داراست.

شما از تهدید کسب‌وکارهای فین‌تک‌ پرسیدید؛ شاید بد نباشد در اینجا به نکته‌ای دیگر که در واقع به فرهنگ داده‌کاوان برمی‌گردد نیز اشاره کنم. چند صباحی است همه از استارت‌آپ‌ها می‌گویند که برای ما چیزی شبیه خاطره است؛ چراکه داده‌کاوان در شروع استارت‌آپی بود 10 نفره که توسن نقش شتاب‌دهنده آن را داشت.

گاهی لغت دانش‌بنیان مد می‌شود؛ باید بگویم قبل از آنکه همگان به‌دنبال کسب مجوز آن باشند، ما خود را دانش‌بنیان می‌دانستیم. ما همان‌ کاری را می‌کنیم که چند سالی است آن را Data Science می‌نامند؛ یا بسیاری از مفاهیم اساسی در بیگ‌دیتا پیش از آنکه این لغت وارد بازار شود، در داده‌کاوان به‌صورت معمول و برای پاسخ‌دهی به نیازهای خودمان پیاده‌سازی شده بود. خلاصه آنکه جریان‌هایی به‌طور طبیعی وجود دارند که به مفاهیم یکسانی در حوزه کاری خود توجه می‌کنند. به این مفاهیم پس از چندی عناوینی اطلاق می‌شود.

مهم فرهنگی است که من فکر می‌کنم در داده‌کاوان نهادینه شده و در نتیجه لغات جدید نه‌تنها در داده‌کاوان واهمه‌ای ایجاد نمی‌کنند، بلکه منجر به تکاپوی بیشتر و بازنگری در مسیر قبلی می‌شوند. به‌عنوان‌ مثالی دیگر رگ‌تک را در نظر بگیرید. آیا چیزی جز استفاده رگولاتوری از تکنولوژی است و آیا تمامی آن نیازها و تعاریف را که معمولا برای رگ‌تک‌ها متصور هستند، در یک انبار داده که برای رگولاتور طراحی شده است، نمی‌توان یافت؟ در اینجا باید ابراز امیدواری کنم رگولاتورها نیز از پتانسیل و توانمندی‌های این شرکت، همان‌گونه که در «مبارزه با پولشویی» استفاده کردند، در سایر حوزه‌ها همانند «کشف تقلب» نیز استفاده کنند.

 

شما گفتید که زیرساخت‌های شرکت می‌تواند علاوه بر بانک‌ها به سایر سازمان‌‌ها هم سرویس دهد؛ آیا این به‌منزله آن است که داده‌کاوان تصمیم گرفته تا دامنه فعالیت خود را از حوزه بانک و پرداخت به سایر کسب‌وکارهای غیربانکی نیز توسعه دهد؟

نه لزوما، رویکرد کلی گروه توسن به حوزه بانک و پرداخت گسترده‌تر شده است که این روزها از آن به‌عنوان «Bank as a Platform» یاد می‌شود. توجه کنید که یک سمت اکثر کسب‌وکارها به بانک‌ها ختم می‌شود و بانک و زیرساخت‌های پرداخت می‌توانند، هم به این کسب‌وکارها کمک کرده و هم از آنها در رونق کار خود استفاده کنند. در بانکداری اختصاصی؛ چه برای یک مشتری خاص و چه در یک کسب‌وکار خاص، داده‌ها، تحلیل‌ آنها و زیرساخت‌های مناسب برای سرویس‌های مناسب نقش اساسی دارند. بانک‌ها با ارائه این‌گونه سرویس‌های اختصاصی می‌توانند مشتریان وفادار بیشتری به خود جذب کنند و به شرکای استراتژیک این‌گونه از کسب‌وکارها تبدیل شوند. شرکت داده‌کاوان بنا به دلایلی که قبلا ذکر شد، قادر است این نقش را بر عهده گیرد.

 

و سخن آخر؟

شاید بايد در این مصاحبه به رویکرد جدید داده‌کاوان و گروه توسن که تمرکز بیشتر بر صادرات محصولات و خدمات است، اشاره می‌کردم. گام‌های خوب و موثری در این حوزه برداشته شده، ولی ترجیح می‌دهم در فرصت مناسب‌تری به جزئیات آن بپردازم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.