راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی: بنا به دستور رئیس جمهوری هر تامینی در بانک مرکزی باید به‌روز روی سایت بانک مرکزی گذاشته شود

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در شبکه خبر به بررسی وضعیت ارز و برنامه‌های پیش روی بانک مرکزی پرداخت.

او با بیان اینکه توطئه دشمن اتفاق نیفتاد، گفت: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما این بود که بر بزرگ‌ترین قدرت جهان فائق شدیم و ثبات را به کشور برگرداندیم. هر قولی داده‌ایم به آن عمل کرده‌ایم. مشکلی در زمینه ارز نداریم. حجم ذخایر به اندازه کافی است و پیش‌بینی ما برای یک یا دو سال آینده است نه زمان کوتاه.»

او ادامه داد: «از نظر تامین ارزی و نیازهای واردکنندگان مشکلی نداریم.»

همتی ابراز امیدواری کرد که جریان ورود ارز به چرخه اقتصاد تشدید شود. او گفت: «۹.۲ میلیارد دلار در سامانه نیما توسط صادرکنندگان غیرنفتی عرضه شده است.»

او با تاکید بر اینکه صادرات ریالی اصلا معنا ندارد، گفت: «اگر منصف باشیم و مصالح ملی را در نظر بگیریم باید بپذیریم صادرات ریالی تولید را بالا می‌برد اما مانند نشت می‌ماند. ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مشکل از ریال بوده نه ارز. سفته‌بازی با ریال انجام می‌شد و تاثیر خود را روی ارز می‌گذاشت. بخشی مربوط به دستگاه‌های کارتخوان و بخشی مربوط به چک‌های تضمینی بود که ارزش این چک‌ها هشت هزار میلیارد تومان بود.»

به گفته همتی سیستم بانکی ما وضعیت ویژه‌ای دارد و نمی‌توان آن را یک شبه درست کرد. او اضافه کرد: «هدف‌گذاری تورم برای ما مهم است که متناسب با رشد اقتصاد پایدار باشد و این موضوع که از طریق سیاست‌های پولی بتوانیم نرخ سود را تعیین کنیم.»

او تبدیل سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار را از جمله اقدامات مهم در بخش پولی خواند که سیالیت سپرده‌های بانکی را کمتر خواهد کرد.

همتی همچنین از انجام اقدامات قانونی برای ایجاد بازار متشکل ارزی خبر داد و گفت: «بنا به دستور رئیس جمهوری هر تامینی در بانک مرکزی باید به‌روز روی سایت بانک مرکزی گذاشته شود.»

او درباره کانال مالی ایران و اروپا گفت: «ما بدون این چرخه، برنامه‌ریزی‌های مالی را انجام داده‌ایم. من نسبت به این موضوع خوش‌بینم اما این مساله ارتباط به FATF ربطی ندارد. این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی هستند و ما هم به آن نیاز داریم.»

او به حذف چهار صفر از پول ملی اشاره کرد و گفت: «این موضوع یکی از کارهای ماست. اگر از سوی دولت پذیرفته شود به مجلس می‌رود و اجرای آن دو سال به طول می‌انجامد.»

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان به کنترل تورم اشاره کرد و گفت: «پیش‌بینی‌ها درباره ابرتورم تئوریک بوده، اضافه برداشت در زمان آغاز تصدی من در بانک مرکزی ۵۵ هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.