راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحران تنوع کارمندان: درسی که باید از اشتباهات سیلیکون ولی گرفت

صنایع تکنولوژیکی در حال رشد اروپا، از جهات بسیاری به سیلیکون‌ولی شباهت دارند. اما این شباهت همیشه مثبت و تحسین‌برانگیز نیست؛ سیلیکون‌ولی، توجه چندانی به مدیریت تنوع کارمندانش نداشته و اگر صنایع روبه‌رشد نیز همین رویه را در پی بگیرند، با مشکلات بحرانی مواجه خواهند شد. بهتر است بدانیم که

در سال میلادی گذشته، 93 درصد از حمایت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، به استارت‌آپ‌هایی تعلق گرفته که تنها توسط مردان راه‌اندازی شده بودند.

دو شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر که در زمینه سرمایه‌گذاری و کمک به کارآفرینان در جهت گسترش فعالیت‌های‌شان فعالیت می‌کنند، داده‌های نگران کننده‌ای را در این زمینه منتشر کردند. طبق داده‌های منتشر شده توسط کمپانی غیردولتی دایورسیتی وی‌سی (Diversity VC) و همچنین کمپانی لندنی اتومیکو (Atomico) در رهنمودهای تنوع و جامعیت فناوری (Diversity & Inclusion in Tech)، آمار ذکر شده در پاراگراف قبلی، در طی 6 سال گذشته، تغییری نداشته است.

غول‌های فناوری سیلیکون‌ولی در طول چند سال گذشته بارها و بارها به منظور افزایش تنوع کارکنان خود مورد فشار قرار گرفته‌اند. با این حال نیکلاس زنستروم (Niklas Zennström)، هم‌بنیان‌گذار اسکایپ و مدیرعامل اتومیکو عقیده دارد که جنبش هشتگ  #MeToo جوامع فناوری اروپایی را وادار به واکنش کرده است. به طوری که این جوامع برای اولین بار، به وجود مشکل در تنوع کارکنان اعتراف کرده‌اند. زنستروم در کنفرانس استارت‌آپی اسلاش (Slush) واقع در شهر هلسینکی فنلاند بیان کرد:

[عدم وجود تنوع در کارکنان] یک مسئله و بحران جهانی است و تنها به اروپا و یا آمریکا محدود نمی‌شود. به نظر من از آنجایی که صنایع فناوری اروپایی بسیار جوان هستند، به شیوه ساده‌تری می‌توان آن‌ها را در مسیر درست هدایت کرد.

از نظر زنستروم و چک وارنر (Check Warner)، هم‌بنیان‌گذار دایورسیتی وی‌سی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر بهترین موقعیت و فرصت را برای تبدیل شدن به یک الگو دارند. این سرمایه‌گذاران می‌توانند با اقدامات خود راه صحیح حرکت و پیشروی را به صنایع و البته دیگر سرمایه‌گذاران نشان دهند. زنستروم و وارنر در گفت‌وگو با مجله فورچون (Fortune) جهت غلبه بر مشکل عدم تنوع در سازمان‌ها، راهبردهای خردمندانه‌ای را برای رهبران آن‌ها ارائه دادند. این راهبردها عبارتند از:  

 

نظارت و کنترل فعال بر فرآیند استخدام

شرکت‌هایی که چشم به کمک مالی و سرمایه‌گذاری اتومیکو دوخته‌اند، باید به سوالاتی در مورد فرهنگ سازمانی خود پاسخ دهند. زنستروم در این باره می‌گوید:

در صورتی که شرکت‌ها توجهی به تنوع کارمندان خود نداشته باشند، با یک پرچم قرمز، به نشانه مخالفت در سرمایه‌گذاری، مواجه خواهند شد.

وی در ادامه افزود که سیاست تنوع کارمندان نیز به الزامات تفاهم نامه سرمایه‌گذاری افزوده خواهد شد. به عقیده وارنر بسیاری از بنیان‌گذاران از اهمیت فاکتور تنوع کارمندان مطلع هستند، اما نمی‌دانند که از کجا باید تغییر را آغاز کنند. وی در این باره چنین می‌گوید: «به نظر من در میان صنایع تکنولوژیکی، گسستگی بزرگی وجود دارد.

بسیاری از افرادی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند، از مناطق خاص و ممتازی هستند؛ اما لزوما خودشان متوجه این قضیه نمی‌شوند. همین موضوع باعث ایجاد نوعی کمبود خودآگاهی شده است.» زنستروم پیشنهاد می‌کند که کارفرمایان وقت و دقت بیشتری را برای انتخاب و استخدام کارمندان خود صرف کنند؛ شبکه‌ها و ارتباطات خود را با اقشار مختلف مردم گسترش داده و کلیشه‌های مربوط به مزیت و برتری افراد خاص در شرکت‌های فناوری را رها کنند. وارنر نیز عقیده دارد:

یکی از اقدامات کلیدی، این است که به کاندیداهای استخدامی، اطلاع‌رسانی شود که سازمان مربوطه، وجود تنوع در کارمندان را جزو اولویت‌های اصلی می‌داند. به خصوص در شرایطی که جو استخدام رقابتی در آن حاکم است، برای جویندگان کار بسیار مهم است که به شرکت‌هایی مراجعه کنند که تنوع را ملاک قرار می‌دهند.  

 

از آزمون و خطا نهراسید

وارنر بر این موضوع تاکید دارد که تقویت سطح تنوع کارمندان در یک سازمان نه به عنوان یک کار تکمیل شدنی، بلکه باید همچون یک سفر مداوم تلقی شود. وی در این باره می‌گوید: «این موضوع به هیچ‌وجه مسئله ساده و آسانی نیست. به نظر من باید در این مورد واقع‌بین باشیم.» به گفته وی بسیاری از شرکت‌ها نگران این هستند که از میزان تلاش آن‌ها برای تولید محصولات نوآورانه، کاسته شود. اما شفافیت در مورد عملکردهای موفق و ناموفق، موثرتر از تلاش برای تولید نوآوری است و می‌تواند به پیشرفت و حرکت صنعت بینجامد.

زنستروم اعلام کرد: هنگامی که شرکت اتومیکو کار ردیابی کارکنان را انجام داد، متوجه شد که تنوع کارمندان این شرکت از لحاظ توازن جنسیتی، بسیار ناامید کننده است. اما تلاش‌های وی در سال گذشته، نتایج بسیار مثبتی را در پی داشته است. وی با به اشتراک‌گذاری روند این تلاش‌ها توانسته به شرکت‌های بسیاری نیز در زمینه‌ی تنوع کارمندان مشاوره و راهنمایی‌هایی را ارائه کند. زنستروم در این باره می‌گوید:

باید زمان زیادی را به این کار اختصصاص دهید. به نظر من مشکل عدم وجود تنوع در کارمندان مسئله‌ای نیست که بتوان یک شبه آن را حل کرد. اما با کاشتن بذرهایی، مشکل در نسل‌های بعدی از میان برداشته خواهد شد.

منبع: Fortune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.