راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پر سروصداترین بخش‌های فین‌تک در سال 2019

از آنجایی که در سال 2018، تقاضای سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه رمزنگاری‌شده‌ها، بانک‌های چالشی و محاسبات ابری وجود داشت، به نظر می‌رسد که سال 2019 سال بزرگ و مهمی برای حوزه هوش مصنوعی باشد. پیش‌بینی‌هایی که برای سال 2019 شده، شامل توسعه‌های چشمگیر در حوزه پردازش زبان طبیعی، بهبود کارایی و پیشرفت در تشخیص چهره و تعاملات انسان و ماشین است.

مهمترین تیترهایی که در سال 2018 جریان داشت مربوط به نوسانات قیمت بیت‌کوین، محاسبات ابری و بانک‌های چالشی است. انجام سرمایه‌گذاری در بازار انگلستان از سمت دولت شهر فناوری در شرق لندن و مشارکت‌ها و همکاری فناوری در برزیل و آفریقای جنوبی نشان داده است که دیجیتال‌سازی و نوآوری اولویت هر دو بخش خصوصی و عمومی به حساب می‌آید.

در سال پیش رو، ظهور فناوری‌های پیشرو حول و حوش تجزیه‌وتحلیل داده، می‌تواند سرویس‌های مالی را شکل دهد. باتوجه به رشد فناوری‌های پرداخت (پی‌تک) به نظر می‌رسد که جامعه فین‌تک در سراسر دنیا به ارتباط و تعاملشان با رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) ادامه خواهند داد و همچنین پیشرفت‌های بسیاری هم در بخش هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.

 

فین‌تک انگلستان: بهبود کارایی و حفاظت در برابر تهدیدات

استارت‌آپ TransFICC در سال 2016 راه‌اندازی شد و هدفش ارائه راهکارهای ادغام APIهای مشتری است. این شرکت تمرکزش را روی دو مشکل در تجارت قرار داده است:

بخش‌بخش شدن بازار. این شرکت راهکارهایی به شرکت‌ها برای تبادل اوراق قرضه، معملات آتی، تبادلات و بازخرید ارائه می‌دهد و به این ترتیب، 150 بخش مختلف در 230 پروتکل API مجزا را به هم وصل می‌کند.

سرعت بازار. تام مک‌کی، استیو تولند و جود گادی، هم‌بنیان‌گذاران این شرکت به فناوری سفارشی برای رسیدگی به نوسانات به‌روزرسانی قیمت‌ها دسترسی دارد. در برخی موارد پلتفرم‌هایی وجود دارد که در زمان اوج نوسانات، پنج هزار به‌روزرسانی قیمت منتشر می‌کنند.

تام مک‌کی با اشاره به اینکه توسعه‌های بیشتری در سال 2019 در شرکت انجام می‌شود گفت: «تا به امروز، ما API خودمان را به 14 بخش تجارت الکترونیکی متصل کردیم و انتظار داریم طی چند ماه آینده 15 الی 20 مورد دیگر هم اضافه کنیم. 30 بخش تجارت اصلی وجود دارد که مشتریان خواهانش هستند و چشم‌اندازهای خاص خودش را هم دارد و زمانی که بتوانیم TransFICC API را به این بخش‌ها متصل کنیم، می‌توانیم از آنها برای سایر مشتریان هم استفاده کنیم. همچنان که بانک‌های بزرگ تمایل بیشتری به برون‌سپاری بخشی از کسب‌وکار خود دارند، صنعت فین‌تک بازار سرمایه هم به تکامل بیشتری دست پیدا می‌کند. انتظار داریم که در سال 2019 تمایل و توجه بیشتری به کلود وجود داشته باشد و فناوری‌ها به بلوغ بیشتری می‌رسند.»

بیش از دو سال است که TransFICC سرمایه‌گذاران بزرگی را به خود جذب کرده و استراتژی‌ها و فناوری‌های به‌صرفه‌ای را به کار گرفته است. سیتی بانک و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایلومینیت فایننشال هم از حامیان این شرکت هستند.

از طرف دیگر بخش امنیت هم حوزه موردتوجهی برای فین‌تک‌های لندنی است. تیم سدلر مدیرعامل تیسن می‌گوید: «من معتقدم که شرکت‌ها توجه‌های بسیاری به تهدیدهای ورودی می‌کنند و از طرف دیگر از بزرگترین خطاهای انسانی غافل‌اند. تهدید داخلی واقعی بیشتر مربوط به کارمندانی می‌شود که به‌طور تصادفی ایمیل‌هایی را به گیرندگان اشتباهی ارسال می‌کنند و یا به طور عمد ایمیل‌های غیرمجاز را به حساب ایمیل‌های شخصی خود ارسال می‌کنند.»

فناوری انحصاری این شرکت به ایمیل‌های سازمانی می‌پردازد، از روابط میان کاربران یاد می‌گیرد و از بروز شایع‌ترین خطاهای انسانی که منجر به از دست دادن داده می‌شود و همینطور ایمیل‌های ناخواسته، ایمیل‌های غیرمجاز و حملات فیشینگ جلوگیری می‌کند.

از پردازش زبان طبیعی برای تجزیه‌وتحلیل تبادلات میان کارمندان و کانتکت‌های ایمیل؛ چه داخل سازمان و چه خارج سازمان، استفاده می‌شود. شرکت تیسن با استخراج روندهای ارتباطی، به صورت اتوماتیک و بدون هیچ تاخیری تهدیدات و خطاها را از بین می‌برد.

در حالی که در سال 2018 شاهد افزایش بانک‌های رقیب و استفاده روزافزون از اپل‌پی بودیم، عرصه پی‌تک هم شاهد توانمدنسازی بیشتر دارندگان کارت با کارمزدهای بسیار پایین، هزینه‌های تبادلات خارجی و حساب‌های آنلاین بوده است.

سولدو راهکارهایی برای برطرف کردن مشکلات همیشگی کارت‌های متعدد ارائه می‌دهد. از کارت‌های سولدو می‌توان برای انجام پرداخت استفاده کرد و اپلیکیشنش هم برای مدیریت پرداخت در کارت‌های متعدد موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سولدو می‌توان برای مدیریت پرداخت برای چندین کاربر و بودجه استفاده کرد، نقل‌وانتقالات را می‌توان تنظیم و کارت‌ها را فعال یا غیرفعال کرد.

 

توسعه هوش مصنوعی در آسیا در سال 2019

شرکت‌های فین‌تک در آسیا روی 1/55 میلیارد تلفن ثبت‌شده در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند. بدون استفاده از شبکه بانکی سنتی، می‌توان گفت که اپلیکیشن‌های پرداخت بزرگ مانند علی‌پی، برای تسهیل فرایندهای پرداخت فرد به فرد طراحی شده‌اند.

شرکت‌هایی مانند سیسیم کردیت یا ژیما کردیت هستند که سابقه اعتباری افراد را برای ارائه امتیاز اعتباری ضمانتی فردی تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

امتیاز اعتباری ژیما به کاربران امکان ایجاد سابقه اعتباری را می‌دهد و کاربران می‌توانند مدارکی را برای ورود به بازار بانکداری رسمی ایجاد کنند.

آسیا استفاده‌های بسسیاری هم از هوش مصنوعی داشته است. نرم‌افزار شناخت چهره، یک ابزار شناسایی قدرتمند است که می‌تواند با افزایش امنیت طرفین، در فرایندهای انطباق و شناخت مشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

سنس‌تایم یک شرکت فناوری هوش مصنوعی در هنگ‌کنگ است که معیارهای تعیین‌شده‌ای در چهره در نظر گرفته تا برنامه هوش مصنوعی آن بتواند بر اساس آن معیارها افراد را شناسایی دهد. فناوری انحصاری این شرکت تواناییی تجزیه‌وتحلیل اجزای ثابت و متحرک در تشخیص چهره را دارد.

به نظر می‌رسد که سال 2019 سالی باشد که دیگر خبری از رمز عبور و اثر انگشت نباشد و تمامی اینها با فناوری هوش مصنوعی و تشخیص چهره جایگزین شود تا به این ترتیب امنتی تراکنش‌های مالی نیز افزایش یابد.

 

رشد سرمایه‌گذاری فین‌تک در آفریقا

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال آینده سرعت رشد سرمایه‌گذاری‌های فین‌تک در جنوب صحرای آفریقا با 3/6 درصد رشد به 63 میلیون دلار برسد.

به این ترتیب می‌توان فین‌چت‌بات‌ را می‌توان در سراسر وب‌سایت‌های متعلق به موسسات مالی پیاده‌سازی کرد و از آن برای تعامل با مشتریان بالقوه و حفظ مشتری بهره برد. از دستیار فین‌چت‌بات به نام هولی می‌توان برای پشتیبانی مشتریان در سراسر کانال‌های متعدد نیز استفاده کرد.

سرویس کودی در نیجریه فناوری مشابهی را به کار گرفته و البته یک گام فراتر هم رفته است. این سرویس علاوه بر چت کردن با مشتریان، قابلیت انجام پرداخت، انتقال پول را نیز دارد.

 

انتظارات بزرگ در سال 2019

سارا رنچ تحلیلگر و مدیر ارشد هوش مصنوعی و روباتیک در ارنست اند یانگ می‌گوید: «به نظر من با ترکیبی از مزایای مالیاتی از سمت دولت انگستان و سرمایه‌گذاران خصوصی، فین‌تک‌ها شروع به توسعه و ارائه شناسایی‌های صوتی، کیفیت داده، تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته، تجزیه‌وتحلیل‌های پیش‌بینی خواهند کرد که منجر به بهبود تجربه و درک کاربر می‌شود. اپلیکیشن‌های جدیدی منجر به گسترش بازارهای هوش مصنوعی می‌شود و ارزش‌های بسیاری به همراه خواهد داشت. پتانسیل‌های هوش مصنوعی برای تغییر و تحول سرویس‌های مالی بسیار زیاد است؛ از فروش و شناسایی مشتری گرفته تا ریسک اتوماتیک و فرایندهای انطباق.»

از بین بردن مرزها میان ماشین و انسان، ادغام بیشتر هوش ماشینی در سرویس‌های مالی، ارتباطات هوشمندانه از سمت ماشین‌ها و همینطور تشخیص چهره پیشرفته از مواردی است که در سال جدید انتظار می‌رود در صنعت اقدامات بسیاری انجام دهند.

منبع: bobs guide

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.