راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کت‌شلوار بیمه‌گری یا تی‌شرت و شلوار جین اینشورتکی!

ایمان ارسطو؛ مدیر توسعه کانالهای جدید بیمه سامان / کنفرانس بیمه و توسعه، امسال متفاوت‌تر از هر سال دیگر بود. این بار چهره‌های تازه‌ای نه از شرکت‌های بیمه، بلکه از استارت‌آپ‌های جدید، در کنفرانس بیمه حاضر بودند. فضای رسمی و جدی کنفرانس هر سال، رنگ تازه‌ای از حضور استارت‌آپ‌ها داشت.

معاون رییس جمهور، وزرای اقتصاد و ارتباطات، رییس کل بیمه مرکزی و سایر سخنرانان دولتی، همگی در حمایت از نوآوری و استارت‌آپ‌ها سخن گفتند. آن‌ها بر روی صحنه، چند استارت‌آپ اینشورتک را رونمایی کردند. به بازدید غرفه‌های استارت‌آپی رفتند و بی‌واسطه با آنها تعامل کردند.

این خبرها، نوید تغییرات جدیدی را در صنعت بیمه می‌دهد. شیوه خرید بیمه‌ها بخصوص در محصولات خرد در ده سال گذشته در دنیا، دو تغییر عمده داشته است. نخست، رواج خرید بیمه از موبایل‌های هوشمند و دوم رواج سامانه‌های مقایسه قیمت برای مشتریان.

امروزه، محصولات خرد بیمه‌ای از قبیل بیمه‌های مسافرتی، اتومبیل، منازل مسکونی، حوادث، عمر و برخی بیمه‌های مسئولیت مدنی به روش‌های تازه‌ای از سوی مشتریان، خریداری می‌شود. با وجودی‌که هنوز بخش عمده فروش بیمه از کانال‌های سنتی نمایندگان، کارگزاران و بازاریابان است، اما خرید از کانال‌های جدید الکترونیک، رشد فزاینده‌ای در سال‌های اخیر داشته است.

امسال، کنفرانس بیمه و توسعه اولین تلاقی استارت‌آپ‌های اینشورتک با مدیران و مسئولان صنعت بیمه بود. اولین تلاقی آدم‌هایی که سالهاست کت‌شلوار می‌پوشند و بیمه‌گری می‌کنند و آدم‌هایی که با تی‌شرت و شلوار جین در حال برهم زدن سنت‌های صنعت بیمه هستند (البته این تنها یک استعاره است و منظور آن صرفا لباس مردانه نیست). همان صنعتی که شکستن برخی سنت‌های آن، کفرآمیز تلقی می‌شود.

وقتی شرایط بیمه‌های اتومبیل، باربری بیش از 50 سال تغییر نکرده است، به‌راحتی نمی‌توان آنها را تغییر داد. وقتی قانون بیمه از سال 1352، تغییر نکرده و در آن به صراحت عرضه خدمات بیمه‌ای را فقط از کانال نمایندگان و کارگزاران رسمی، معتبر می‌داند، چگونه می‌توان یک فروش اینترنتی یا پیامکی یا فروش از کانال یک بانک، یا یک فروشگاه اینترنتی کالا را توجیه کرد. البته مشکل از آن قانون نیست، زیرا در زمان تصویب آن قانون، این پدیده‌های جدید، وجود نداشتند، در واقع مشکل از به‌روز نشدن قانون است.

علاوه بر قانون، رویکرد مسئولان صنعت بیمه هم باید تغییر کند. برخی مسئولان شرکت‌های بیمه انتظار دارند که استارت‌آپ‌ها، قالب‌های شرکت‌های بیمه را قبول کنند. برخی استارت‌آپ‌ها هم به خاطر تحول‌آفرینی، می‌خواهند تمام اصول بیمه‌ای را نادیده بگیرند.

به‌عبارت‌دیگر، بیمه‌گران کت‌شلواری از استارت‌آپ‌های تی‌شرت و شلوار جین می‌خواهند که لباس رسمی بیمه‌گری به تن کنند و متقابلا، استارت‌آپ‌ها از بیمه‌گران می‌خواهند که لباس سنتی را از تن بیرون کنند.

راه‌حل، تعامل و پذیرش یکدیگر است. نتیجه جالب آن، قبول همزمان کت‌وشلوار جین است. مسئولان صنعت بیمه می‌توانند در برخی خدمات که به ماهیت اصلی مدیریت ریسک ایشان، لطمه نمی‌زند، به استارت‌آپ‌ها میدان دهند تا نوآوری و چابکی آنها، باعث پیشرفت شرکت بیمه شود. استارت‌آپ‌ها نیز می‌توانند برخی اصول شرکت‌های بیمه را بپذیرند تا باعث بی‌نظمی در کسب‌وکار شرکت‌های بیمه نشود.

تجربه کشورهای پیشرفته‌تر، نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که در برابر استارت‌آپ‌ها، مقاومت کرده‌اند، در واقع راه پیشرفت‌های جدید را بر خود بسته‌اند. همکاری شرکت‌های بیمه بزرگ دنیا مثل Munich Re، AIG، MetLife و ING با استارت‌آپ‌های اینشورتک، گویای این امر است.

به امید آنکه تعاملات استارت‌آپ‌های اینشورتک و شرکت‌های بیمه در ایران افزایش یابد و شاهد همکاری‌های متعدد این دو با هم باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.