راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل نیلین: می‌خواهیم از بستر بلاکچین برای صنعت غذای ایران استفاده کنیم

زیرساخت زنجیره بلوکی رهگیری مواد غذایی نام پروژه شرکت نیلین است. به گفته مدیرعامل این شرکت، نیلین قرار است فناوری زنجیره‌بلوک را وارد صنعت غذای ایران کند منتها در این مسیر تنها زیرساخت فنی تاثیرگذار نیست بلکه زنجیره‌ای باید فراهم باشد تا با استفاده از بلاکچین، این پروژه راه‌اندازی و سلامت غذای افراد تضمین شود.

سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین، در گفت‌وگو با راه پرداخت به تشریح چگونگی فعالیت خود در این شرکت پرداخت و گفت: «ما در نیلین علاوه بر اینکه روی پلتفرم بانکی کار می‌کنیم و موبایل‌بانک ایران زمین را توسعه داده‌ایم، روی یک اپلیکیشن پرداختی با همکاری بانک رسالت همکاری داریم. علاوه بر اینها یک قسمتی از کارهایمان به پروژه‌های بلاکچینی اختصاص دارد و 20 درصد از پروژه‌هایمان در یک سال و نیم گذشته پروژه‌های بلاکچینی بوده است.»

تفضلی به فعالیت‌های این شرکت در حوزه بلاکچین اشاره کرد و گفت: «یکی از مواردی که کار کردیم پلتفرمی بوده برای رهگیری محصولات غذایی؛ این پروژه به صورت آزمایشی است و هنوز از لحاظ کسب‌وکاری، دانش خیلی زیادی روی آن نداریم. پیگیری این موضوع از اینجا شروع شد که من با یکی از بزرگان صادرات مواد غذایی ایران صحبت می‌کردم و او بر سلامت مواد غذایی تاکید داشت. درحقیقت ما وقتی یک کالایی را به یک فروشگاه می‌بریم، اگر مشکلی در یکی از اجزای آن وجود داشته باشد حداکثر ظرف مدت شش ساعت خریدار باید به آن مزرعه‌ای که کالا را درست کرده، برسد.»

او ادامه داد: «مکانیزم‌های مختلف و استانداردهای مختلف در تجارت وجود دارد. در دنیایی هستیم که می‌گویند روی محصولات ژنتیکی تگ بزنید که مشخص باشد دستکاری شده است. حالا ما می‌خواهیم از بستر بلاکچین استفاده کنیم، البته این ایده نبوغ آمیزی نبوده و بقیه هم دارند روی آن کار می‌کنند. اینتل و آی‌بی‌ام هم در این حوزه پروژه‌های مشابه دارند.»

او با اشاره به اینکه هدف ما این بود که این پروژه را در ایران پیاده‌سازی کنیم، گفت: «در این راستا کد قراردادهای هوشمند را نوشته‌ایم و داریم آنها را بهینه می‌کنیم از این جنبه که به لحاظ حجم داده بهتر کار بکند. اما این‌ها یک قسمتی از کار است که آنها را آماده کرده‌ایم. مساله‌ای که وجود دارد این است که ما نیازمندی‌های بازار را شناسایی کنیم و با افرادی که در بازار به این محصول نیاز دارند تعامل کنیم.

این را هم می‌دانیم که باید برای بازیگران مختلف این زنجیره، ارزشی را ارائه کنید که بیایند. بازیگر اول و آخر این زنجیره مشتری نهایی و تولیدکننده محصول هستند که این موضوع می‌تواند برای آنها جالب باشد. این کار به بازوی عملیاتی نیاز دارد و ما صرفاً یک شرکت کوچک هستیم که این پروژه را به صورت آزمایشگاهی انجام داده‌ایم. به دنبال این هستیم که نشان دهیم که پایه فنی آن را ما هم در ایران می‌توانیم انجام دهیم.»

تفضلی گفت: «این پروژه که فعلاً به نام EggChain خوانده می‌شود به صورت منبع باز در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و بخشی از کد نسل اول آن در حال حاضر در گیت‌هاب قابل دستیابی است. این می‌تواند فتح بابی باشد برای تعامل با شرکت‌های بزرگ مواد غذایی.

امیدوارم در بعضی از موضوعات به نتیجه برسیم؛ اگر قسمتی از بازوی بخش‌های دیگر هم وارد شوند، مطلوب است مثلاً یک شرکت حمل‌ونقلی وارد شود یا یک شرکت تولید مواد غذایی. ممکن است این موضوعات از سمت ما به دلایل زیاد از جمله ضعف خودمان به نتیجه نرسد ولی من مطمئن هستم این قابلیت بلاکچین در صنعت غذا اتفاق خواهد افتاد و در دنیا جلو خواهد رفت. البته باید این نکته را هم ذکر کنم که این پروژه در رویداد فینتک‌فارم بانک کشاورزی هم به مرحله نهایی راه پیدا کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.