راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیس‌بوک برای انتقال پول از طریق واتس‌اپ به فکر راه‌اندازی یک ارز رمزنگاری‌شده است

فیس‌بوک در حال راه‌اندازی ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که با استفاده از آن کاربران بتوانند پول‌هایشان را از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ جابجا کنند. خبرها حاکی از آن است که بازار رمیتنس در هند، اولین بازاری است که فیس‌بوک برای انجام این کار رویش دست گذاشته است.

فیس‌بوک در حال توسعه استیبل‌کوین‌هایی است که با استفاده از آن بتواند نواسانات را کاهش دهد. با اینکه فیس‌بوک فاصله زیادی با راه‌اندازی این کوین دارد اما همچنان روی یک سری استراتژی‌ها مشغول به کار است، ازجمله برنامه‌هایی برای حفاظت از دارایی‌ها یا ارزهای رگولاری که برای حفاظت از ارزش استیبل‌کوین نگهداری می‌شود.

پس از اینکه فیس‌بوک در سال 2014 دیوید مارکوس از پی‌پل را برای راه‌اندازی اپلیکیشن مسنجر خود به کار گرفت، انتظار می‌رفت که اقداماتی در حوزه سرویس‌های مالی‌اش انجام دهد.در ماه مه هم مارکوس ریاست بخش اقدامات بلاکچین فیس‌بوک را بر عهده گرفت که البته در مورد جزئیات آن به طور عمومی صحبت نشده است و نزدیک به 40 نفر در این تیم فعالیت می‌کنند.

به نقل از سخنگوی فیس‌بوک، این شرکت قصد دارد تا مانند دیگر شرکت‌ها، راه‌های استفاده از قدرت بلاکچین را بررسی کند.

واتس‌اپ که اپلیکیشن پیام‌رسان موبایلی رمزنگاری‌شده فیس‌بوک است، به شدت در هند معروف است و بیش از 200 میلیون کاربر دارد. از طرفی هند یکی از پیشروترین کشورها از حوزه رمیتنس است و در سال 2017 مردم بیش از 69 میلیارد دلار پول به این کشور جابجا کردند.

سال گذشته سال شکوفایی پروژه‌های مربوط به استیبل‌کوین‌ها بوده است. براساس گزارشی از وب‌سایت استیبل دات ریپورت، که توکن‌های ثابت را دنبال می‌کند، در حال حاضر بیش از 120 اقدام در این حوزه صورت گرفته است. استیبل‌کوین‌ها با هدف ایجاد کوین‌های دیجیتالی شکل گرفت که استفاده از آنها برای انجام خریدهای روزانه ساده‌تر باشد و همچنین نسبت به ارزهای دیگری مانند بیت‌کوین، پایدارتر هستند.

تجربه ثابت کرده که به کار‌گیری و استفاده از چنین ایده‌هایی در زندگی واقعی به مراتب سخت‌تر است. در این مورد هم می‌توان به یکی از پروژه‌های برجسته اخیر اشاره کرد که طی هفته‌های گذشته تعطیل شد. استیبل‌کوینی به نام بیسیس (Basis) بعد از هشت ماه بسته شد.

شاید تتر (Tether) برجسته‌ترین استیبل‌کوینی باشد که تا به امروز شناخته شده و با این حال آن هم درگیر یک سری بحث و جدل‌ها است. با اینکه خالقان تتر گفته‌اند که هر توکن آن توسط یک دلار ایالات متحده پشتیبانی می‌شود، با این حال امتناع شرکت از رسیدگی به موضوع سوال‌ها و حواشی بسیاری ایجاد کرده است.

فیس‌بوک با داشتن 2/5 میلیارد کاربر جهانی و درآمد سالانه بیش از 40 میلیارد دلاری شاید شانس بیشتری در ایجاد استیبل‌کوینی داشته باشد که بتواند ماندگاری‌اش را در بازار حفظ کند. به این ترتیب فیس‌بوک به اولین شرکت فناوری بزرگی تبدیل می‌شود که چنین پروژه‌ای را با موفقیت راه‌اندازی کرد.

البته با اینکه روابط میان فیس‌بوک و هند کمی مخشوش شده است با این حال این شرکت فرصت‌های رشد بسیاری در این کشور می‌بیند. هند 480 میلیون کاربر اینترنت دارد و به گفته فارستر ریسرچ، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2022 این تعداد به 737 میلیون برسد.

منبع: Bloomberg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.