راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فراخوان ارایه آزمایشی سرویس شاهکار به کسب‌وکارهای بخش خصوصی

کسب‌وکارهای متقاضی حضور در فاز آزمایشی این طرح، تا تاریخ 23 آذرماه برای ارسال تقاضانامه به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مهلت دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، پس از تجارب موفق در تبادل داده‌های مربوط به سازمان‌های دولتی جهت ارائه خدمات دولت الکترونیکی در پروژه‌هایی نظیر رجیستری تلفن همراه و کارت سوخت، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به نمایندگی از بخش خصوصی و سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص امکان بهره‌مندی کسب‌وکارهای خصوصی از این داده‌ها به تفاهم اولیه دست یافته‌اند.

در این راستا و نظر به رویکرد کلان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تسهیل فضای کسب‌وکار و باز کردن داده‌های عمومی،‌ در نظر است تا امکان دسترسی کسب‌وکارهای بخش خصوصی به خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) در خصوص استفاده از برخی خدمات این مرکز و همچنین مشارکت بخش خصوصی در خدمت‌دهی عمومی فراهم شود.

در نخستین گام راه‌اندازی این دسترسی در یک فاز آزمایشی، سرویس «شاهکار (سرویس احراز هویت و بررسی تطبیق شماره تلفن همراه با اطلاعات هویتی صاحب خط)» در اختیار ده کسب‌وکار بخش خصوصی قرار داده می‌شود؛ تا در طی آن، شیوه‌های دسترسی شناسایی و ارزیابی شده و اشکالات احتمالی سیستم رفع شود.

همچنین در خلال این همکاری، پروتکل‌های اولیه شناسایی و مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا امکان ارائه این سرویس و سایر خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات به‌صورت عمومی به کسب‌وکارها فراهم شود.

جهت انتخاب کسب‌وکارهای دریافت‌کننده این خدمت در فاز آزمایشی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به نیابت از بخش خصوصی، از متقاضیان حقوقی درخواست می‌کند تا تقاضای خود را حداکثر تا تاریخ بیست و سوم آذرماه از طریق ایمیل info@irannsr.org با عنوان «درخواست سرویس شاهکار» ارسال کنند.

تقاضاهای ارسالی باید شامل اطلاعات نام شرکت، کد عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نام و آدرس سایت/سرویس، دلایل نیاز به دسترسی به سرویس شاهکار، شماره تلفن همراه و ایمیل نماینده شرکت و میانگین ظرفیت موردنیاز (بر حسب تراکنش در ثانیه) باشد. در صورت عدم ارائه هر کدام از اطلاعات فوق، درخواست مربوطه از لیست درخواست‌های موردبررسی خارج خواهد شد.

لازم به ذکر است که استارت‌آپ‌ها بر اساس مصوبه اخیر شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌توانند با شرایط ویژه و تخفیف‌های مناسب به عضویت سازمان درآیند. این کسب‌وکارها می‌توانند جهت عضویت به پورتال سازمان مراجعه کرده و برای دریافت پاسخ سوالات خود با دبیرخانه سازمان در استان خود تماس بگیرند.

پیش از این در خبری، امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات از قرار دادن API سامانه شاهکار در اختیار ده اپلیکیشن پربازدید کشور خبر داده بود.

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    با سلام و درود و تشکر از اقدامات صورت پذیرفته در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ذکر چند نکته را در این خصوص ضروری می داند:
    سرویس «شاهکار (سرویس احراز هویت و بررسی تطبیق شماره تلفن همراه با اطلاعات هویتی صاحب خط)» که در حال حاضر در اختیار 10 استارتاپ قرار داده شده است، با چه سازوکاری و چه امنیت اطلاعات محرمانگی در اختیار این استارتاپ ها قرار داده شده است. در صورت عدم توجه به محرمانگی این اطلاعات و باز نمودن درب های اطلاعات شخصی افراد برای خیل عظیمی از کسب و کارهایی که امکان کنترل آن بسیار مشکل است و در حال حاضر فقط با فلسفه پروژه های اینچنینی “راه بنداز، جابنداز” اقداماتی صورت گرفته است، به نظر می رسد، ریسک بسیار بالایی را وزیر محترم به جان خریده است.
    چند نمونه از این ریسک ها:
    *امکان اتصال به این شبکه از طریق یکی از سرویس های جاسوسی خارج از کشور از طریق یکی از این کسب و کارها، امکان اتصال به این شبکه
    *فروختن این اطلاعات به افراد خلافکار جهت آزار و اذیت سایرین یا اخاذی (پیش از این نیز، در اختیار قرار دادن اطلاعات شماره همراه، تماس ها و پیامک ها از سوی دفاتری که می بایست تحت نظارت دقیق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد، مشاهده شده است که متاسفانه هیچ واحد پاسخگویی جهت کنترل این واحدها یا پرسنل شاغل در این واحدها مشاهده نمی شود.)
    *قرارگرفتن اطلاعات اشخاص در اختیار جاعلین مدارک شناسایی و هویتی
    *عدم وجود واحد قضایی مشخصی جهت رسیدگی به پروندهای اینچنینی
    در پایان به جمله ای اشاره می کنم که به نظر بسیار درست است: “برای یک مدیر ارشد مهمتر از کارهایی که باید انجام دهد، دانستن این مهم است که، چه کارهایی را نباید انجام دهد.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.