راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رکوردشکنی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده در مقایسه با سال گذشته

سه‌ماهه‌ی اول سال 2018، با 820.1 میلیون دلار جذب سرمایه از طریق 50 تراکنش، رتبه سوم را در بین تمامی دوره‌های سه ماهه به خود اختصاص داد. افزایش محبوبیت بخش بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده در سال گذشته، باعث شد تا رقم کل سرمایه‌گذاری‌شده، به عدد نجومی 2.8 میلیارد دلار برسد.

جذب سرمایه ارزهای رمزنگاری میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری، 820.1 میلیون دلار بوده است؛ این رقم، برابر است با 29.2 درصد از کل جذب مالی بخش بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده در سال 2017. با توجه به اعداد و ارقام، این احتمال می‌رود که در سال جاری شاهد شکسته‌ شدن رکورد سرمایه‌گذاری در این حوزه باشیم.

از سال 2017 تاکنون، تقریبا دو سوم از سرمایه‌‌گذاری‌ها از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده (یا همان ICO ها) انجام شده‌اند. عرضه‌ی اولیه‌ی سکه، فرصت دسترسی به مجموعه بزرگی از سرمایه‌گذاران را فراهم کرده و استارت‌آپ‌ها را در جذب سریع و آسان سرمایه یاری می‌کند. با این حال به دلیل ماهیت نامتعارف بازار، جذب سرمایه با چالش‌هایی مواجه است و باید منتظر ماند و دید که این روش تا چه اندازه‌ای می‌تواند به یک راه مطمئن و بادوام در مسائل تامین مالی بدل شود.

فعالیت معاملات نیز نرخ صعودی داشته، به‌طوری‌که 50 تراکنش انجام گرفته در فصل اول سال 2018 با 31.3 درصد از مجموع معاملات سال 2017 برابر است.

ارزش بزرگترین معامله سال 2018 تاکنون، 100 میلیون دلار است. این معامله، از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی سکه انجام شده و بیش از 80 هزار نفر در آن شرکت داشته‌اند. لازم به ذکر است که شرکت بانکرا (Bankera) که یک پلتفرم بانکداری بر مبنای بلاکچین است، این جذب سرمایه را مدیریت کرده است.

 

با وجود کاهش سرمایه‌گذاری‌های جهانی بر روی بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده در سه‌ماهه‌ی اول سال 2018، همچنان شاهد یک رکورد تاریخی هستیم.

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده، طی سه‌ماهه‌ی اول سال 2018 بسیار بالا بود، با این حال این سرمایه‌گذاری نسبت به سه‌ماهه‌ی آخر سال 2017 به میزان 27.2 درصد کاهش داشته است.

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده

در سه‌ماهه‌ی اول سال 2018 قیمت بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده نسبت به سال گذشته کاهش یافت. همین موضوع می‌تواند عامل مهمی در کاهش مقدار میانگین سرمایه‌گذاری انجام شده، در سه‌ماهه‌ی اول سال 2018 نسبت به دو فصل گذشته‌ باشد.

از زمان پیدایش عرضه‌ی اولیه‌ی ارزها در سه‌ماهه‌ی اول سال 2017، سرمایه‌گذاری‌های سنتی با چالش مواجه شده‌اند.

سه‌ماهه‌ی اول سال 2018 با انجام 50 معامله، تبدیل به دومین فصلی شد که بالاترین تعداد معاملات را داشته است.

 

پس از ترویج مفهومی به نام عرضه‌ی اولیه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده، سرعت انجام معاملات بزرگ، افزایش یافته است.

عرضه‌ی اولیه‌ی ارزها، بستر دستیابی به بازارهای وسیع‌تر را فراهم کرده و بدین ترتیب، ارزش میانگین معاملات انجام شده در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های سنتی افزایش یافته است.

عرضه‌ی اولیه‌ی سکه

عرضه‌ی اولیه‌ی سکه

از سال 2017 که از عرضه‌ی اولیه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده، به عنوان روشی برای جمع‌آوری سرمایه استفاده شد، سهم معاملات بزرگ به سرعت افزایش یافت. در سال گذشته، عرضه‌ی اولیه‌ی سکه، تقریبا 60 درصد از معاملاتی با ارزش بیش از 10 میلیون دلار را به خود اختصاص داد.

بین سال‌های 2016 تا 2017 سهم معاملاتی با ارزش کمتر از 1 میلیون دلار به میزان 33.6 درصد کاهش یافته و از 47.8 درصد به  14.2 درصد رسیده است.

این سقوط تا حد زیادی توسط معاملاتی با ارزش بیش از 20 میلیون دلار صورت گرفت. ارزش این معاملات در همان برهه‌ی زمانی 4.4 برابر شده و از 7 درصد به 30.6 درصد رسید. در روندی مشابه، معاملاتی با ارزش 10 الی 20 میلیون دلار نیز سهم خود را تقریبا به 4 برابر افزایش داده و از 2.6 درصد به 9.7 درصد رساندند.

این روال در سه‌ماهه‌ی اول سال 2018 نیز ادامه یافت. در این بازه‌ی زمانی، هیچ یک از معاملات، ارزشی کمتر از 1 میلیون دلار نداشتند و معاملاتی با ارزش بیش از 20 میلیون دلار 38.6 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

 

هفت سرمایه‌گذاری از 10 سرمایه‌گذاری برتر سه‌ماهه‌ی اول سال 2018، از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی ارزها انجام گرفتند.

ده معامله برتر سه‌ماهه‌ی اول سال 2018 میلادی، مجموعاً ارزشی به مبلغ 482.7 میلیون دلار داشتند. این مقدار 58.9 درصد از کل سرمایه‌گذاری انجام گرفته در این برهه‌ی زمانی را شامل می‌شود.

لیست سرمایه‌گذاری‌های برتر بلاکچین

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، بزرگ‌ترین تراکنش سه‌ماهه‌ی اول سال 2018 حوزه‌ی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده، 100 میلیون دلار ارزش داشته و از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی سکه و توسط شرکت بانکرا صورت گرفته است. کمپانی لجر (Ledger) که به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی امنیتی در حوزه‌ی اپلیکیشن‌های مرتبط با بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده فعالیت دارد، با جذب سرمایه‌ی 75 میلیون دلاری در رده دوم این لیست قرار گرفته است.

یکی از معاملات چشم‌گیر و قابل توجه در لیست 10 مورد برتر، سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلاری شرکت اسپایس وی‌سی (SPiCE VC) است. این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری ریسک پذیر و ارزهای رمزنگاری‌شده فعالیت می‌کند. اسپایس وی‌سی این مبلغ را از طریق عرضه‌ی اولیه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده جذب کرده و قصد دارد در حوزه‌ی پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین و توکن، سرمایه‌گذاری کند.

منبع: Fintech

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.