راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل قیمت‌گذاری محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در میزگرد رادیو اقتصاد

برنامه «اقتصاد مجازی» رادیو اقتصاد چهارشنبه ۳۰ آبان ماه، با برگزاری میزگردی در حضور متخصصان به گفت‌وگو درباره قیمت‌گذاری محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت.

مهندس سادینا آبائی کارشناس فناوری اطلاعات، دکتر حسین نوری‌خواه پژوهشگر تجارت الکترونیک و مدرس دانشگاه، مهندس سیاوش دخانچی کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در این برنامه در خصوص قیمت‌گذاری محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت‌وگو کردند.

حسین نوری‌خواه در شروع بحث با بیان اینکه شاخص دقیقی برای قیمت‌گذاری در این حوزه وجود ندارد، گفت: «ما در تعامل با ارائه‌دهندگان محصولات خارجی، هزینه‌های گزافی را برای محصولاتِ با دسترسی محدود آنان می‌پذیریم اما در مقابل ارائه‌دهنده داخلی، انتظار داریم با هزینه‌ای اندک، کل پروژه را به‌صورت متن‌باز تحویل بگیریم.»

سادینا آبائی هم ضمن اشاره به اینکه اقتصاد ما رقابتی نیست، گفت: «اتاق‌های اصناف و تشکل‌ها در قیمت‌گذاری تاثیرگذارند اما باز هم الزامی برای رعایت خروجی‌های این تشکل‌ها وجود ندارد.»

سیاوش دخانچی که سابقه فعالیت در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فناوری اطلاعات را دارد، ضمن مقایسه قیمت‌گذاری دستوری و آزاد و قیمت‌گذاری بر مبنای هزینه و بر مبنای ارزش ادراکی گفت: «در تفکر و باور سنتی، قیمت‌گذاری را مبنای هزینه تولیدی می‌دانند،‌ اما در تولید محصولات فناوری اطلاعات، پارامترهای گسترده‌تری علاوه بر هزینه‌های تولیدی وجود دارد.»

بحث اخلاقی استفاده نرم‌افزارهای خارجی بدون خرید آنان، یکی دیگر از بحث‌های این برنامه بود. آبائی با اشاره به اینکه ما خودمان ویندوز را به‌عنوان زیرساخت تولیدات حوزه فناوری اطلاعات، به‌صورت قانونی نمی‌خریم، گفت: «وقتی خودمان برای کار دیگران ارزش قائل نیستیم، نمی‌توان انتظار داشت که مشتریان هم قیمت‌گذاری ما را به‌راحتی بپذیرند.»

اما دخانچی، شرکت‌های خارجی را هم در این زمینه مقصر دانست و از تمایل بسیاری از شرکت‌های ایرانی برای خرید محصولات خارجی و استفاده از خدمات پس از فروش آنان گفت.

مهمانان این برنامه، با بیان اینکه بسیاری از محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما، اساسا برای فروش تولید نمی‌شوند، بر داشتن نگاه صادراتی و اهمیت رعایت شاخص‌های کیفی تاکید کردند.

برنامه «اقتصاد مجازی»، شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۴ به مدت ۶۰ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.