راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قطع همکاری بایننس و بیترکس با ایران در ادامه تحریم‌های اقتصادی آمریکا

ایالات متحده آمریکا طی سال جاری، موج جدید و شدیدتری از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را وضع کرد که بر اساس آن، علاوه بر محدودیت‌های نفت و گاز، دخالت در نظام مالی ایران نیز ممنوع شده است. به گفته سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاکچین ایران، به دنبال عملیاتی شدن این تحریم‌ها، برخی از صرافی‌های ارز‌های رمزنگاری‌شده بزرگ هم‌چون بایننس (Binance) و بیترکس (Bittrex)، همکاری خود با ایران را قطع کرده و به کاربران ایرانی هشدار داده‌اند تا دارایی‌های خود را از این صرافی‌ها خارج کنند. در پی تحریم ارزهای رمزنگاری‌شده که ناشی از احتمال جریمه شدن از سوی دولت آمریکا و بروز هرگونه مشکل در خصوص معاملات بین‌المللی و سهامداران آمریکایی صورت گرفته است، دسترسی کاربران ایرانی به این سایت‌ها که حجم بالایی از کاربران را نیز شامل می‌شود، محدود شده است.

سپهر محمدی، با اشاره به تحریم ارزهای رمزنگاری‌شده و هشدار بایننس به کاربران ایرانی گفت: «برخی از صرافی‌های ارز‌های رمزنگاری‌شده مطرح، محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی اعمال کرده‌اند؛ اما هیچ حسابی برای کاربران ایرانی بلوکه نشده است».

چنین اقداماتی این مفهوم را می‌رسانند که در حال حاضر، هیچ یک از کاربران ایرانی قادر به تبادل ارز‌های رمزنگاری‌شده به صورت برون مرزی نیستند و به عبارت بهتر، دست‌شان تنها برای تبادلات خانگی باز است. از این رو، با توجه به این‌که خرید و فروش ارز‌های رمزنگاری‌شده‌ای هم‌چون بیت‌کوین در داخل کشور از کمیسیون بالاتری نسبت به متوسط قیمت جهانی برخوردار است، تبادلات ارز‌های رمزنگاری‌شده برای کاربران داخلی هزینه‌برتر تمام خواهد شد. با این حال، هنوز به صورت کامل مشخص نشد‌ه‌ است که چه صرافی‌های دیگری به غیر از بایننس و بیترکس، نسبت به تحریم کاربران ایرانی اقدام کرده‌اند.

تحریمات اقتصادی شدید و سخت‌گیرانه اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی‌ ایران، کلیه کشور‌های جهان (به غیر از هشت کشور) را از خرید نفت و گاز کشورمان منع کرده و کشتی‌رانی در آب‌های این منطقه را ممنوع اعلام کرده است. مایک پمپئو (Mike Pompeo)، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، ضمن اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تاکید کرد:

«باید خاطرنشان شد که هر شرکتی تحریم‌های ما را دور زده و و به صورت مخفیانه، تجارت تحریم شده با ایران را ادامه دهد، آمریکا بلافاصله جرائم سنگینی را نظیر برخی تحریم‌های بالقوه به آن شرکت تحمیل خواهد کرد. من به شما اطمینان می‌دهم که تجارت با ایران و زیر پا گذاشتن تحریم‌های ما، در نهایت نتایج بسیار بدتری نسبت به فراموش کردن کامل ایران خواهد داشت.»

ایالات متحده آمریکا، پیش‌تر نیز در نتیجه عدم سازش ترامپ با تهران بر خلاف رئیس جمهور سابق این کشور باراک اوباما، در ماه می‌، تحریم‌های شدیدی را در حوزه‌های ارزی، حمل و نقل و هوایی و برخی حوزه‌های دیگر به ایران تحمیل کرده بود. اقداماتی که هدف از آن‌ها، مانع تراشی برای منع هرگونه تعامل تجاری با ایران بوده است. سپهر محمدی پس از اولین دور تحریم‌ها علیه ایران، ترامپ را به جلوگیری از رشد ارز‌های رمزنگاری‌شده در ایران متهم کرده و عنوان کرد:

«سال قبل (2017)، حجم قابل ملاحظه‌ای از ارز‌های رمزنگاری‌شده کاربران ایرانی به دلایلی نامعلوم توسط دولت فدرال آمریکا مصادره شد و این فرایند، هم‌چنان نیز ادامه دارد.»

طبق ادعای محمدی، دولت ایالات متحده آمریکا بالغ بر 6 میلیون دلار از بیت‌کوین‌های متعلق به کاربران ایرانی را مصادره کرده است. وی ضمن اعلام این مساله افزود که در آن هنگام، صاحبان ارز‌های رمزنگاری‌شده در ایران قادر به ارائه شکایت یا اقدام حقوقی علیه اقدامات آمریکا در داخل کشور نبودند چراکه ارز‌های رمزنگاری‌شده در ایران ممنوع بود. با وجود این‌که بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران، در ماه آوریل، با اشاره به ریسک‌های پول‌شویی و تامین مالی تروریسم، کلیه بانک‌های کشور را از هرگونه معامله مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده منع کرده بود، اما در ادامه و پس از ارزیابی تمامی‌ جوانب تحریم‌های صورت گرفته، این تصمیم را باز پس گرفت.

منبع: Btcwires

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.