راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج پیش‌بینی مرکز دیتا آرت درباره موارد استفاده بلاکچین در سال 2019

طی چهار سال گذشته، مرکز بلاکچین دیتا آرت راهکارهای کسب‌وکاری مبتنی بر بلاکچین بسیاری به مشتریان ارائه داده است و باید گفت که تعداد زیادی از این مشتریان شامل کسب‌وکارهای متوسط و استارت‌آپ‌های فناوری است. اکثر راهکارهای موجود از کیف پول‌های دیجیتال، پرداخت و تبادلات ارزهای رمزنگاری‌شده پشتیبانی می‌کند و روند رو به رشدی هم در حوزه بازی و تجارت الکترونیکی دارد.

در سال 2018، متخصصان حوزه بلاکچین در مرکز مشاوره فناوری جهانی دیتا آرت، تغییراتی را در رویکردهای کسب‌وکار‌های بزرگ نسبت به بلاکچین مشاهده کردند و بسیاری از آنها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در پتانسسیل‌های موجود در حوزه فناوری بودند و همچنین افزایشی هم در پروژه‌های تجقیق و توسعه و اثبات مفهوم شرکت‌ها ایجاد شد.

این شرکت‌ها قصد دارند تا از مفاهیم رادیکالی که از فناوری بلاکچین الهام گرفته شده استفاده کنند تا بتوانند فرایندهای پیچیده، پرهزینه و ناکارآمد کسب‌وکارها را بازسازی کنند. درواقع کسب‌وکارها و شرکت‌های آی‌تی علاقه بسیاری به پتانسیل‌های ارائه‌شده توسط فناوری دفاتر توزیع‌شده دارند تا بتوانند به وسیله آن مفاهیم و قابلیت‌های چندگانه را در یک راهکار ترکیب کنند. درواقع این فناوری‌ها با ساده‌سازی، شفاف کردن و چابکی بیشتر فرایندها، دیدگاه جدیدی در انجام فرایندهای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند.

قابلیت‌های جدیدی که با استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع‌شده به وجود می‌آید شامل تراکنش‌های غیرقابل تغییر، قابلیت جلوگیری از از بین رفتن داده، ردیابی دارایی‌ها و منابع دیجیتال، امنیت رمزنگاری، سازوکارهای توافق‌شده، اعتبارسنجی تراکنش‌ها و غیره است.

پلتفرم‌های پیشرو و کنسرسیوم‌هایی مانند کوردا، هایپرلجر یا اتریوم در سال جاری توانستند در زمینه‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، عملکرد و دیگر چالش‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند.

متخصصان بلاکچین دیتا آرت با نگاهی که به یک سال آینده دارند بر این باورند که پیشروهای صنعت با جدیت بیشتری تکنولوژی بلاکچین را دنبال خواهند کرد و موارد زیر را برای سال 2019 پیش‌بینی کرده‌اند:

 

افزایش راهکارهای نوآورانه بلاکچین

پروژه‌هایی از فناوری بلاکچین استفاده خواهند کرد که مستقیما هیچ ارتباطی به حوزه پرداخت یا ارزهای رمزنگاری‌شده ندارند. به‌عنوان مثال در صنعت بیمه استفاده از این فناوری رشد و افزایش خواهد داشت تا با استفاده از قراردادهای هوشمند بتوان ناکارآمدی‌های موجود در جریان‌های کسب‌وکاری را هدف قرار داد.

 

تمرکز زیاد روی همکاری یادگیری ماشین و بلاکچین

ترکیب و ادغام فناوری بلاکچین با قابلیت‌های یادگیری ماشینی منجر به توسعه تصمیمات پیچیده‌ به‌صورت اتوماتیک، مانند تاییدیه بیمه، می‌شود.

 

مدیریت داده بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد

انتظار بر این است که راهکارهای جدید در صنعت سرویس‌های مالی از قراردادهای هوشمند در بخش‌های مربوط به مدیریت داده و به اشتراک‌گذاری آن استفاده کنند؛ داده‌هایی که قبلا به‌صورت اسناد پی‌دی‌اف نگهداری می‌شد، مانند گزارش‌های مالی یا قراردادهای وام.

 

بازیگران بزرگ تاثیرگذار خواهند بود

انتظار می‌رود که راهکارهای پلتفرمی از جانب بازیگران و جوامع بزرگی مانند B3i در بازار دیده شود. فعالیت این بازیگران می‌تواند تاثیرات طولانی‌مدتی بر استانداردهای صنعت و شیوه عملکرد کسب‌وکارها داشته باشد.

 

دوران جدیدی برای مدیریت هویت ایجاد می‌شود

مدیریت هویت مبتنی بر بلاکچین از اتفاقاتی است که در سال 2019 شاهدش هستیم. جوامع منبع باز نقش بسیار مهمی در کمک به شرکت‌ها خواهند داشت تا بتوانند راهکارها و اجزای فنی جدیدی ایجاد کنند که در سراسر صنعت قابل اجرا باشد، راهکارهایی مانند مدیریت هویت، کتابخانه‌های قراردادهای هوشمند و اشتراک‌گذاری داده‌ها.

پیاده‌سازی و اجرای فناوری بلاکچین در سرتاسر صنعت راه بسیاری در پیش دارد اما سال 2019 می‌تواند نقطه عطفی در این جریان باشد. دیگر نمی‌توان بلاکچین را به چشم یک فناوری رمزآلود و پرادعا دید که تعداد انگشت‌شماری از آن استفاده می‌کنند. درواقع پیشروهای صنعت آغوششان را به روی این فناوری باز کرده‌اند، پیشروهایی که قصد دارند تا از پتانسیل‌های دیگر این فناوری، جدای از ارزهای رمزنگاری‌شده و بیت‌کوین، نهایت استفاده را ببرند.

منبع: The Fintech Times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.