راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افشار از افتتاح دو مرکز دیگر فینووا در خارج از تهران و برنامه‌های توسعه‌ای این مرکز نوآفرینی خبر داد

به گفته مدیر فینووا این مرکز تا پایان سال جاری، دو مرکز دیگر خود را در شهرهایی خارج از تهران افتتاح خواهد کرد و علاوه بر آن برنامه‌های متعددی برای توسعه فعالیت‌های فینووا در همکاری با استارت‌آپ‌ها به خصوص با رویکرد نوآوری باز دارد.

فینووا فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرد و از ابتدای سال 97 هم شتاب‌دهنده فینووا تأسیس شد. فینووا اکنون روی سه بخش فضای کار اشتراکی، شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذاری تمرکز دارد، همچنین قرار است تا پایان سال جاری در دو شهر دیگر کشور، فعالیت خود را آغاز کند. به گفته آرین افشار مدیر فینووا، این کار در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ارتباط فردا و در عین حال کمک به کسب‌وکارهای نوپای خارج از تهران از طریق ارائه خدمات شتاب‌دهی و فضای کار اشتراکی خواهد بود.

مدیر فینووا، درباره تغییرات ایجاد شده در این مرکز نوآفرینی گفت: «فینووا ابتدا به عنوان فضای کار اشتراکی تأسیس شد و در این مدت حدود 50 تیم به این مرکز وارد و پس از مدتی خارج شده‌اند. تیم‌های مطرحی مانند جابینجا، ایوند، باهمتا، پی‌پینگ، تپسی، نظربازار، مه‌کارت، دراپز، سایبورگ و تیم‌های خوب دیگری در این مرکز حضور داشته‌اند. از سال 1395 با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر فضای کار اشتراکی فینووا در چهار راه ولیعصر تهران مستقر شد و خوشبختانه ظرفیت این فضا در سال جاری سه برابر خواهد شد.

به غیر از بحث فضای کار اشتراکی از سال 1396 گام‌هایی برای حمایت بیشتر از استارت‌آپ‌ها در فینووا برداشته شد و نهایتاً از ابتدای سال 1397 شتاب‌دهنده فینووا هم آغاز به کار کرد. این شتاب‌دهنده با همکاری دانشکده علامه طباطبایی در چهار راه جان کودک تهران فعال است و هم از نظر مکانی و هم از نظر نوع خدماتی که ارائه می‌دهد، از فضای کار اشتراکی که درچهارراه ولیعصر فعالیت می‌کند، مستقل است.»

او در ادامه گفت: «در حال حاضر ما با هفت تیم که از ابتدای 1397 وارد فینووا شدند کار خود را آغاز کرده‌ایم. در این بین دو تیم از دوره پیش شتاب‌دهی خارج شده‌اند، تعدادی در دوره پیش شتاب‌دهی حضور دارند و سه تیم هم به دوره شتاب‌دهی ورود پیدا کرده‌اند. خوشبختانه بازخورد خیلی خوبی داشتیم و تیم‌ها توانستند رشد قابل توجهی در این مدت داشته باشند، همچنین اکثر تیم‌های حاضر در دوره شتاب‌دهی به درآمدهای قابل قبولی رسیده‌اند.

موضوع قابل توجه این است که برنامه شتاب‌دهنده ما به صورت غیرمتمرکز است. برنامه متمرکز به این صورت است که در تاریخ مشخصی تیم‌ها می‌آیند و در زمان معینی خارج می‌شوند اما ما زمان پذیرش مشخصی نداریم و تیم‌ها می‌توانند در هر زمان، درخواست خود را برای جذب در دوره شتابدهی ارسال کنند.»

 

فرصت‌های ویژه زنجیره ارزش ارتباط فردا

مدیر فینووا به بحث سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: «با توجه به زنجیره ارزش شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، پتانسیل ما در حوزه‌های فین‌تک، ولث‌تک، اینشورتک و رگ‌تک بالاست. برای مثال API هایی که توسط فینوتک ارائه می‌شود برای استارت‌آپ‌های فینووا مزیت زیادی خلق می‌کند.

ضمن اینکه ارتباط فردا و شرکت‌های وابسته به آن، امکانات فنی متعددی در حوزه مالی و بانکی دارند که رشد استارت‌آپ‌ها را خیلی تسهیل می‌کند. انواع مجوزها، دسترسی‌ها و زیرساخت‌های فنی و کسب‌وکاری مجموعه شرکت‌های ارتباط فردا همه در اختیار استارت‌آپ‌هایی است که در فینووا فعالیت می‌کنند.

درحقیقت این شرایط فرصت بسیار مناسبی را به وجود می‌آورد و به آنها کمک می‌کند تا جذب سرمایه هوشمندانه‌ای داشته باشند. به طور کلی باید روی این موضوع تاکید کنم که هر کدام از تیم‌های فعال در حوزه فین‌تک و در زنجیره ارزش شرکت ارتباط فردا می‌توانند درخواست خود را جهت جذب سرمایه ارسال کرده و با ما در ارتباط باشند تا کارهای بزرگتر و مؤثرتری انجام دهیم.»

 

توسعه فینووا در شهرهای دیگر

آرین افشار با بیان اینکه پتانسیل‌های موجود در سایر شهرها موجب شد تا توسعه فضای فینووا را در شهرهای دیگر کشور مورد توجه قرار دهند، عنوان کرد: «این حمایت‌ها از نوع ارائه فضای کار اشتراکی، مشاوره، مربیگری و ارائه سرویس‌های مالی به تیم‌های منتخب است. ما برای سال 97 دو شهر را هدف قرار داده‌ایم و امیدوارم این مراکز را تا پایان سال با یک اطلاع‌رسانی مناسب افتتاح کنیم.

درواقع هدف ما این است که سایر تیم‌های استارت‌آپی که در دیگر شهرهای کشور حضور دارند، بتوانند از خدمات و دانش فینووا بهره ببرند. تصمیم ما این است کل فرآیندهایی که در تهران پیاده می‌شود را با همین شیوه و با همین کیفیت در آنجا هم اعمال کنیم.»

او تصریح کرد: «فینووا به عنوان زیرمجموعه شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا دو نگاه به این تصمیم دارد؛ نخست اینکه مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می‌کند چنین فعالیتی را انجام دهیم و به کسب‌وکارها در سایر شهرها کمک کنیم تا برای جذب سرمایه آماده شوند و خود را توسعه دهند. دیگر اینکه فینووا با شناسایی استارت‌آپ‌های توانمند، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای انجام خواهد داد.»

او با بیان اینکه با وجود شرکت ارتباط فردا پتانسل ما در حوزه فین‌تک و مباحث مالی بسیار خوب است؛ گفت: «سعی می‌کنیم بتوانیم در ارائه خدمات این دو حوزه به استارت‌آپ‌ها کمک کنیم. برای کسب‌وکارهای نوپا یک بحث فیزیکی وجود دارد که باید بتوانند با هزینه پایین‌تر مستقر شوند، بحث دیگر دسترسی به بازار و ارائه خدمات زیر ساختی مورد نیاز آنها است.

در این مورد ما با فینوتک ارتباط خوبی داریم و تیم‌ها می‌توانند از API های باز آن استفاده کنند. این موضوع کار را برای استارت‌آپ‌ها تسهیل می‌کند تا دسترسی بیشتر هم به بازار و هم به دانش فنی این حوزه داشته باشند. چنانچه این مسئولیت اجتماعی و منابع فین‌تک در کنار هم بنشینند اتفاق خوبی برای استارت‌آپ‌ها رخ می‌دهد.»

او در پاسخ به این سؤال که برای افزایش کمیت و کیفیت تیم‌هایی که به شتاب‌دهنده وارد می‌شوند چه برنامه‌ای دارید، گفت: «شتاب‌دهنده کار خود را به تازگی آغاز کرده و ما سعی می‌کنیم فرآیندها را خیلی بهتر از قبل و مناسب با نیاز تیم‌ها طراحی کنیم. تاکنون شتاب‌دهنده‌ها فرآیند تکرارپذیر داشتند، به این صورت که تیم‌ها بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده فعالیت خود را ادامه دهند.

اما ما بر خلاف این رویه پیش رفتیم و فرایندهای هر تیم را بر اساس نیاز خود آنها برنامه‌ریزی کردیم. سه ماه دوره پیش شتاب‌دهی و شش ماه دوره شتاب‌دهی داریم؛ سه ماه ابتدایی روی خود تیم‌ها به صورت تیمی و محصولی کار می‌شود؛ در اصل این سه ماه برای این است که نیاز تیم‌ها را بسنجیم و برای دوره شتاب‌دهی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.»

افشار تصریح کرد: «منابعی که ما در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهیم، فقط مالی نیست. تمرکز ما هم این است که با توجه به منابع در اختیار، بیشتر در زیرساخت به تیم‌ها کمک کنیم. چنانچه این مدل را تثبیت کنیم، هم تیم‌های بیشتری خواهیم گرفت و هم می‌توانیم این فرآیند را به شهرهای دیگر انتقال دهیم. البته در فینووا برنامه‌ریزی برای هر تیم متفاوت از تیم دیگری است.

آنها حوزه‌های مختلف، راهنما و مشاوره‌های مجزا دارند و حتی در مواردی سرمایه متفاوت از یکدیگر می‌گیرند. در عین حال فینووا به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری نوآورانه ارتباط فردا هم عمل می‌کند و در مواردی که سرمایه‌گذاری فراتر از ابعاد شتاب‌دهنده نیاز باشد هم موضوع قابل بررسی است؛ کما اینکه مواردی هم تاکنون از این شکل سرمایه‌گذاری داشته‌ایم. در عین حال ارتباط فردا به تازگی به عنوان شریک مؤثر (GP) در یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه دارای مجوز از سازمان بورس فعال شده و فینووا به عنوان بازو و عامل ایفای نقش GP برای ارتباط فردا در این صندوق عمل خواهدکرد.»

 

چگونگی پذیرش در شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذاری فینووا

مدیر فینووا درباره چگونگی پذیرش تیم‌ها در فضای کار اشتراکی، شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذاری گفت: «درخواست پذیرش ما برای فضای کار اشتراکی و شتاب‌دهنده از طریق وب‌سایت، همواره باز است. البته برای ورود به فضای کار اشتراکی یک فرآیند ارزیابی تیم و محصول وجود دارد. در این فرآیند جذب، روی خود افراد حساس هستیم و قبل از ورود، با آنها مصاحبه می‌کنیم.

چنانچه فضا نداشته باشیم ممکن است روند ورود به طول بینجامد یا اینکه در مصاحبه پذیرش نشوند. در شتاب‌دهنده دو مرحله مصاحبه را در نظر گرفته‌ایم، یک مرحله مصاحبه بسیار جدی با موسسان کسب‌وکار داریم و در صورت پذیرش، در مرحله بعد با تمام اعضای تیم نیز گفت‌وگو می‌کنیم.»

افشار در پایان به گسترش فضای کار فینووا نیز اشاره کرد و گفت: «به زودی فضای جدید فینووا با سه برابر ظرفیت فعلی در تهران راه‌اندازی خواهد شد. ما در حال حاضر امکان استقرار 40 نفر را داریم اما در فضای جدید می‌توانیم 120 نفر را پذیرش کنیم.

دفتر اختصاصی برای تیم‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین نهادهایی که می‌خواهند کسب‌وکارهای نوپای آنها در محیط استارت‌آپی باشند تدارک دیده‌ایم و این خود تغییر جدی برای فینووا و فضای استارت‌آپی کشور خواهد بود. با توجه به توسعه خدمات فینووا در سراسر کشور، رویکردی نوین و متفاوت در اکوسیستم استارت‌آپی ایجاد خواهد شد. به عبارت دیگر تجربه‌ای نوین جهت ایجاد ارتباط و انتقال تجربه و دانش تیم‌ها در شبکه فینووا، رویکردی است که اتفاقات خوبی را در قالب شبکه فینووا در پی دارد.»

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    با سلام و احترام و تشکر از سرکار خانم قوتی بابت این خبر و مصاحبه خوب، این اتفاق به قدری خوب و پسندیده است که بنده را به وجد آورد. با این کار، فضای کسب و کار کشور به شیوه دوستداران مقوله استارت آپ توسعه یافته و همچنین قرارگیری تیم ها در کنار یکدیگر به هم افزایی انرژی افراد فعال در این تیم ها می انجامد. نهایتاً می توان با متمرکز نمودن این محیط های کاری به ایجاد فضای جغرافیایی همچون Silicon Valley امریکا برای افراد فعال در این عرصه در این ایران اندیشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.