راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری‌های جهانی حوزه‌ی فین‌تک هم‌اکنون به بالاترین میزان رشد خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است

تکنولوژی‌های صنعت مالی که تحت عنوان فین‌تک شناخته می‌شوند، عرصه‌ای مهم، تاثیر‌گذار و گسترده هستند که به‌ویژه طی سال‌های اخیر، مرکز توجه سازمان‌های دولتی و غیردولتی جهانی بود‌ه‌اند. گردش مالی جهانی این حوزه در سال 2006 میلادی رقمی‌ بالغ بر 3.12 میلیارد دلار بوده است که با روند فزایند‌ه‌ای افزایش یافته و اکنون، شاهد بیشترین نرخ سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک در سال 2018 هستیم.

طبق آخرین گزارشات به دست آمده، سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک در سال جدید، به بالاترین حد خود طی 4 سال گذشته رسیده است که مبین اهمیت بالای این حوزه و استقبال سرمایه‌گذاران از دستاورد‌های آن است.

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک

سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های فین‌تک در سال 2018، رشد چشم‌گیر 66.9 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک طی نه ماهه اول سال جاری به رقم 54.4 میلیارد دلار، طی 1180 معامله رسیده است.

علی‌رغم این‌که طی سال‌های 2014 الی 2017، سالیانه روند رو به رشدی از سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک را شاهد بود‌ه‌ایم، اما طبق گزارشات و داده‌های مدون، این حوزه سال 2018 را با شیب رشد بسیار تندتری آغاز کرده است.

به‌طوری‌که در سال جدید با رشد قابل توجه 66.9 درصدی سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک روبه‌رو هستیم که در مقایسه با رشد تنها 7.5 درصدی سال‌های 2016 الی 2017، رقمی‌ تامل برانگیز است.

این افزایش فزاینده را می‌توان به حجم بالای معاملات صورت گرفته در حوزه فین‌تک، طی سال جاری ارتباط داد که عمدتا مربوط به شرکت آنت فایننشیال (Ant Financial) می‌شود. شرکت معتبر و بزرگ فین‌تکی مستقر در کشور چین که طی سال جاری نرخ سرمایه‌گذاری جهانی حوزه فین‌تک را در خلال سرمایه‌گذاری خصوصی بزرگ خود به 14 میلیارد دلار رسانده است. رقمی‌ که حدود یک سوم از ارزش کل سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک طی سال 2018 را در بر می‌گیرد. البته، سرمایه‌گذاری‌های هنگفت شرکت‌های جی‌آی‌سی (GIC Pte Ltd) و تماسک هولدینگز (Temasek Holdings) سنگاپور در سال جاری را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. با این حال، حتی با صرف‌نظر از این سرمایه‌گذاری‌های کلان نیز با رشد 24.0 درصدی سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک روبه‌رو هستیم که می‌تواند قابل بحث باشد.

دومین سرمایه‌گذاری کلان صورت گرفته در سال 2018 در حوزه فین‌تک، به شرکت بلاکچین محور بلاک.وان (Block.one) اختصاص دارد که طی یک عرضه اولیه سکه کسب شده است.

در حقیقت، 10 معامله برتر سال 2018، ارزشی بالغ بر 300 میلیون دلار یا بیشتر را به خود اختصاص داده‌اند. معاملاتی که توانسته‌اند سقف سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک را به میزان 42.3 درصد افزایش داده و آن را به مرز 23.5 میلیارد دلار برسانند. عجیب است که در سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های جهانی صورت گرفته در حوزه فین‌تک، تنها رشدی معادل 8.9 درصد برای این حوزه به ارمغان آورده بودند و همین تعداد از معاملات، سهم 27 درصدی از افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها را در بر می‌گرفتند.

در حالت کلی، در سال جاری شاهد افت تدریجی میزان فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک هستیم؛ به‌طوری‌که تعداد معاملات صورت گرفته در سال جاری، به میزان 72.8 درصد نسبت به سال 2017 کاهش داشته است.

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک

سرمایه‌گذاری جهانی روی شرکت‌های فین‌تک در سه ماهه سوم سال جاری، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2017، تا حدودی کاهش داشته است

ارزش کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته روی فین‌تک در سه ماهه سوم سال جاری، چیزی در حدود 12.2 میلیارد دلار بوده است که نسبت به زمان مشابه سال 2017، 800 میلیون دلار کاهش داشته است. ضمن این‌که فعالیت‌های معاملاتی سه ماهه سوم سال جاری نیز با کاهش 7.3 درصدی نسبت به سال گذشته، به 366 معامله رسیده است.

بزرگترین معامله صورت گرفته در سه ماهه سوم سال جاری، سرمایه‌گذاری روی شرکت سنس‌تایم (SenseTime) بوده است که ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های جهانی روی فین‌تک را به میزان 1 میلیارد دلار افزایش داده است.

یکی از تک‌شاخ‌های فین‌تک در کشور چین که روی طیف وسیعی از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر تشخیص چهره، تشخیص تصاویر، تشخیص اشیا، تشخیص متون، تجزیه و تحلیل عکس‌های پزشکی، تحلیل ویدئو‌ها، سیستم‌های خودران و غیره کار می‌کند. این شرکت را می‌توان بزرگترین شرکت ارائه دهنده الگوریتم‌های هوش مصنوعی در چین قلمداد کرد.

اما سه ماهه دوم 2018 را می‌توان قوی‌ترین بازه زمانی سال جاری تاکنون، برای سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک معرفی کرد. فصلی که بالغ بر 60 درصد از کل ارزش سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال جدید را به خود اختصاص داده است. این تفاضل قابل ملاحظه نیز برمی‌گردد به سرمایه‌گذاری مورد بحث مربوط به آنت فایننشیال چین که 42.3 درصد از کل ارزش سرمایه‌گذاری‌ها را از آن خود کرده است.

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک

شرکت‌های فین‌تک آمریکای شمالی، بیش از نیمی‌ از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه فین‌تک نه ماهه اول سال 2018 را از آن خود کرده‌اند

شرکت‌های فین‌تکی مستقر در آمریکای شمالی، هم‌چنان به سیطره خود روی سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک ادامه می‌دهند. این شرکت‌ها، با افزایش 7.3 درصدی سهم خود از سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات نسبت به سال گذشته، در صدر بزرگترین سهام‌داران سرمایه‌گذاری فین‌تک در جهان قرار دارند و فاصله خود با سایر رقبا را حفظ کرده‌اند. قریب به 44 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه فین‌تک، به شرکت‌های آمریکایی برمی‌گردد که تاکنون، ارزش کل سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک را 23.8 میلیارد دلار افزایش داده‌اند. بزرگترین معامله انجام شده در این قاره، مربوط به شرکت بلاک.وان می‌شود که پیش‌تر نیز عنوان شد.

سهم قاره آسیا از این حجم معامله، تنها 15.4 درصد است. با این حال، شرکت‌های فعال در این منطقه توانسته‌اند سرمایه‌گذاری به مراتب بالاتری را جذب کنند؛ به‌طوری‌که 42 درصد از ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تا این لحظه، به شرکت‌های مستقر در قاره آسیا اختصاص دارد.

این امر می‌تواند حاکی از انعقاد قرارداد‌های سنگین و با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در این منطقه باشد. در حقیقت، 6 مورد از 11 معامله کلان جهان، که با سرمایه‌گذاری بیش از 500 میلیون دلار صورت گرفته‌اند، در کشور‌های آسیایی به انجام رسیده‌اند. البته ناگفته نماند که 5 مورد از این معاملات، از آن کشور چین شده‌اند.

به‌طور کلی، همین 5 معامله، 75 درصد از کل ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته روی فین‌تک در قاره آسیا طی سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند. سه مورد از این سرمایه‌گذاری‌ها، به شرکت فوق‌الذکر سنس‌تایم برمی‌گردند. شرکتی که سهمی‌ 2.2 میلیارد دلاری از افزایش سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک در سال 2018 دارد.

مجموع فعالیت‌های معاملاتی خاورمیانه، اسرائیل، آمریکای لاتین و قاره آفریقا در سال 2018، حتی به 5 درصد هم نمی‌رسد. بزرگترین معامله صورت گرفته طی سال جاری در این سه منطقه، مربوط به آمریکای لاتین می‌شود که به سرمایه‌گذاری روی شرکت پورتال فایننس (Portal Finance) اشاره دارد. یکی از بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقر در کلمبیا، که سهمی‌ 200 میلیون دلاری در افزایش سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته طی سال جاری داشته است.

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک

شرکت‌های پرداختی، در تمام مناطق، بالاترین سهم از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه فین‌تک طی سال 2018 را به خود اختصاص داده‌اند

بخش‌های پرداخت و انتقال، دست کم 17 درصد از کل معاملات صورت گرفته در سراسر جهان طی سال‌های 2014 الی 2018 را به خود اختصاص داده‌اند. صرف نظر از قاره‌های اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، بیشترین حجم معاملات صورت گرفته روی شرکت‌های پرداختی و انتقالی، در سایر نقاط جهان اتفاق افتاده‌اند که معادل رقم 24 درصدی از کل معاملات انجام شده از سال 2014 تا این لحظه است. این مناطق، از سال 2014 تاکنون، بالغ بر 164 معامله در این دو حوزه داشته‌اند که 10 معامله برتر در این میان، بیش از 22 میلیون دلار ارزش داشته‌اند. مهم‌ترین معامله صورت گرفته در این حوزه، به شرکت استرالیایی تایرو پیمنتس (Tyro Payments) برمی‌گردد که موسسه‌ای فین‌تکی است و در زمینه پایانه‌های خدمات فروش (یا همان EFT POS) و جذب اعتبار و بدهی فعالیت دارد.

نرم‌افزار‌های سازمانی و سرمایه‌گذاری، دومین حوزه محبوب در آمریکای شمالی و اروپا هستند. با این وجود، شرکت‌های فعال در این حوزه، در قاره آسیا در رده چهارم جای گرفته‌اند. بدیهی است که دلیل این امر، توسعه به مراتب محدودتر بازار‌های مالی مستقر در قاره آسیا نسبت به کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی است. اغلب سرمایه‌گذاران فعال در آسیا، عموماْ روی تامین مالی بازار و فرایند‌های پرداخت و انتقال وجه تمرکز دارند. سیستم‌هایی که بتوانند افراد فاقد مشمولیت خدمات بانکی را بهتر و کارآمدتر تحت پوشش قرار دهند.

بزرگترین معامله‌ای که در حوزه نرم‌افزار‌های سرمایه‌گذاری و سازمانی صورت گرفته است، سرمایه‌گذاری سری سی (C) روی شرکت زنفیتس (zenefits) است که ارزشی 500 میلیون دلاری برای فین‌تک به ارمغان آورده است. زنفیتس، شرکتی در ایالات متحده آمریکا است که نرم‌افزار‌های مبتنی بر ابر خود را به منظور مدیریت بهتر منابع انسانی، با کمک به بهبود خدمات بیمه سلامت به آن‌ها ارائه می‌دهد.

بزرگترین معامله انجام شده در حوزه تامین مالی بازار در قاره آسیا نیز به معامله 1 میلیارد دلاری جی‌دی فایننس (JD Finance) در یک سرمایه‌گذاری خصوصی برمی‌گردد. بازوی فناوری مالی جی‌دی، دسترسی سریع، آسان و مناسب به خدمات مالی را در اختیار افراد و کسب‌وکار‌ها قرار می‌دهد.

منظور از سایر نقاط جهان در این گزارش، قاره‌های آفریقا، استرالیا، آمریکای لاتین، اسرائیل و خاورمیانه است.

منبع: Fintech.global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.