راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به سریزد نخستین صندوق امانات بانکی جهان با 468 حجره

ماهنامه عصر تراکنش / قلعه سریزد که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد در مجاورت جاده یزد – کرمان و در پهنه کشتخان مجاور روستای سریزد قرار گرفته است. می‌گویند این اثر ملی تسخیرنشدنی بوده و نکته جالب اینجاست که این قلعه در قدیم کاربرد نظامی نداشته است. در داخل این ارگ اتاق‌های فراوانی وجود دارد که مردم آنها را اجاره می‌کردند و اشیای باارزش‌ از جمله پول، طلا، جواهرات و غلات را در آن قرار می‌دادند، از این رو ارگ سریزد را یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان می‌نامند.

گرداگرد این بنا را خندقی به عرض تقریبی شش متر و عمق بین سه تا چهار متر که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می‌شده، محصور کرده است. همچنین قلعه دارای دو درب بوده که یکی درب اصلی و دیگری درب پشتیبان قلعه است. درب اصلی قلعه به‌صورت متحرک بوده و به‌وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته می‌شده است.

زمانی که درب اصلی به‌وسیله دشمن شکسته می‌شد و دشمن به درون قلعه راه می‌یافت، درب دوم قلعه بسته می‌شده و در واقع نقش درب پشتیبانی قلعه را ایفا می‌کرده است. قلعه سریزد دارای سه طبقه است که درون آن راهروها، حجره‌های مختلف و اتاق‌های متفاوتی وجود داشته که هر کدام دارای کلیدهای مجزا بوده‌اند تا بتوانند کالای هر شخص را به‌طور جداگانه ذخیره کنند. این مکان حدود 468 حجره دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.