راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارائه 9 درس کلیدی به شرکت‌کنندگان استارت‌آپ تریگر در افتتاحیه دهمین دوره این رویداد

افتتاحیه دهمین رویداد استارت‌آپ تریگر با همکاری مرکز کارآفرینی، شتاب‌دهنده شریف، مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و بانک شهر دیروز و در محل باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان این دانشگاه برگزار شد. این افتتاحیه با حضور شرکت‌کنندگان در این رویداد و نمایندگانی از بانک شهر و با برگزاری یک سری سخنرانی‌ها و یک کارگاه عمومی سپری شد.

در دهمین استارت‌آپ تریگر، همانند دیگر دوره‌های این رویداد، قرار است طی یک هفته چند کارگاه آموزشی عمومی و تخصصی، ملاقات‌های پرشتاب، تیم‌سازی، کار روی ایده‌ها و در نهایت و در روز آخر معرفی محصول و ایده‌شان به داورها و سرمایه‌گذارها برای تیم‌ها در نظر گرفته شده است.

محمدرضا رنجبر فلاح، رئیس هئیت‌مدیره شرکت هلدینگ هوشمند شهر در حوزه فناوری اطلاعات، به‌عنوان اولین سخنران در مراسم افتتاحیه شروع به صحبت کرد و ابتدا از اقتصاد ژاپن گفت که به سمت تولید دانش رفته است و به همین دلیل هم شناسایی ایده‌ها و تبدیل آنها به محصول، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای ژاپن شده است و در ادامه گفت: «موضوع رویداد امروز، پیوند میان دانشگاه و صنعت است، یعنی فرایند تبدیل ایده تا محصولی که می‌خواهد در اختیار کشور قرار بگیرد. به عبارتی شناسایی ایده‌ها، غربالگری آنها، تبدیلشان به کسب‌وکار و تامین مالی کردن آنها.»

فلاح در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع هم اشاره کرد که اگر از میان 100 ایده، حتی 5 یا 10 ایده هم به ثمر برسد، به قدری نرخ بازدهی بالایی دارد که می‌تواند هزینه‌هایی که صرف آن ایده شده است را جبران کند. به گفته فلاح بانک شهر یکی از بانک‌های پیشرو در این حوزه بوده و قرار است تا به کمک دانشگاه شریف، بستری فراهم شود تا فرایند توسعه‌ای که در اقتصاد ژاپن و دیگر کشورها شکل گرفته، اینجا هم عملیاتی شود.

 

9 درس کلیدی

پس از استراحت کوتاهی که انجام شد و فرصت بسیار خوبی هم بود تا افراد شرکت‌کننده با همدیگر بیشتر آشنا شوند و ایده‌هایی که در ذهنشان است را با هم به اشتراک بگذارند و استارت اولیه انتخاب هم‌تیمی‌هایشان را بزنند، نوبت به صحبت‌های عماد ایرانی، مدیر ارشد فنی و مدیرعامل شرکت فاش شد که درباره برخی تجربیات ناموفق و به عبارتی شکست‌هایی که طی این سال‌ها داشته است، گفت و آنها را در قالب داستان‌های کوتاهی مطرح کرد و نتیجه‌اش هم این شد که 9 درس مهم و اصولی را به شرکت‌کنندگان این رویداد گوشزد کرد که عبارت‌اند از: 1- باید هدف داشته باشید، 2- مهم خواسته مشتری است، 3- ناامید نشوید، 4- فناوری هیچ‌وقت کاربردپذیری ایجاد نمی‌کند و باید فناوری را مدل کنید، 5- کارها را تا حد ممکن ساده انجام دهید، 6- همیشه در استارت‌آپتان دنبال نقطه تمایز بگردید، 7- انعطاف‌پذیر باشید و براساس پارادایم‌ها خودتان را تنظیم کنید، 8- اطمینان بازار و مشتریان براساس تعهد، تخصص و مسئولیت شما است و 9- حتما به قوانین احترام بگذارید.

نکته مهمی که ایرانی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد این بود که باید ریسک‌پذیر باشید و شکست بخورید. به گفته ایرانی اگر شما الان به خودتان اجازه شکست ندهید، یک موقعی که استارت‌آپ شما دیگر به یکی از محصولات کلیدی کشور تبدیل شده است، شکست می‌خورید که آن موقع شاید هزینه‌هایش دیگر جبران‌پذیر نباشد و مشکلاتی به مراتب جدی‌تر و سنگین‌تر برایتان پیش آید.

پس از صحبت‌های عماد ایرانی نوبت به برگزاری اولین کارگاه عمومی با عنوان طراحی مدل کسب‌وکار علیرضا جعفری، هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ نواک رسید که اول از همه صبحت‌هایش را با تفاوتی که میان استارت‌آپ ویکند و استارت‌آپ تریگر وجود دارد شروع کرد. جعفری در ادامه بوم کسب‌وکار را ابزاری معرفی کرد که به کمک آن می‌توانید ایده‌هایی که توی ذهنتان است را آنالیز کنید و ببینید که آن کار چقدر انجام‌شدنی است.

جعفری در بخشی از صحبت‌هایش از تفاوت میان مدل کسب‌وکار و برنامه کسب‌وکار گفت و توضیح داد که: «درواقع مدل کسب‌وکار سازوکار شرکت شما را نشان می‌دهد که از چه طریقی می‌توانید پول دربیاورید اما در برنامه کسب‌وکار، زمان هم داخل آن قرار می‌گیرد و به شما گام به گام می‌گوید که چه کاری را و در چه زمانی باید انجام دهید.»

به گفته جعفری بخش مربوط به مشتری، بخش مربوط به زیرساخت و بخش مربوط به ایده از مهمترین بخش‌هایی است که در مدل کسب‌وکاری Canvas وجود دارد و مزیت‌های این مدل کسب‌وکاری را اینطور بیان کرد: «شما می‌توانید خیلی راحت روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید همچنین سازوکار آن انعطاف‌پذیر است و شفافیت دارد. به این نکته توجه داشته باشید که بخش مشتری از مهمترین بخش‌ها است چراکه شما باید بدانید که به چه کسی و با چه پیش‌زمینه‌ای، چه چیزی را پیشنهاد می‌دهید. هرچه‌ این بخش را دقیق‌تر و شفاف‌تر تعیین کنید، مسلما اتفاقات بهتری برایتان می‌افتد.»

 

بانک‌ها هم طلبه شما هستند

پس از برگزاری کارگاه، پیمان اکبری، مدیرعامل شرکت سپنتا سخنرانی با عنوان معرفی بانکداری دیجیتال به شرکت‌کنندگان انجام داد؛ مبحثی که هم در ایران و هم در همه‌جای دنیا شناخته شده است اما مشکلی که این وسط وجود دارد این است که خیلی‌ها بانکداری دیجیتال را با بانکداری الکترونیک اشتباه می‌گیرند در صورتی که بانکداری الکترونیک در دل بانکداری دیجیتال جای دارد.

اکبری در صحبت‌هایش گفت: «بانکداری دیجیتال فقط سمت مشتری نیست بلکه فرهنگ سازمان شما را تغییر می‌دهد و درواقع روی منابع انسانی و نحوه جذب و آموزش و نرم‌افزارهای سنجش و آموزش شما اثرگذار خواهد بود. از طرف دیگر در بحث بانکداری دیجیتال می‌توانید سازمان‌هایی را مدنظر قرار دهید که به جای اینکه سازمان‌هایی افقی باشند، سازمان‌هایی عمودی هستند، یعنی مدیران در سطح عمودی تصمیم‌گیری می‌کنند و فرایندها در سطوح مختلف سازمان جاری می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها در بخش‌های کوچک گرفته می‌شود و توسعه پیدا می‌کند. این تصمیم‌گیری‌ها تحت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف آنالیز می‌شود و گزارش‌های مختلفی از شروع، طول فرایند و به پایان رسیدن این تصمیم‌گیری‌ها به مدیران داده می‌شود. در سمت مشتری هم ما طراحی خدمت به جای محصول داریم. برای مثال در این بخش ما آمنی‌چنل را داریم و به مشتری درگاه‌های مختلفی برای افتتاح حساب و احراز هویت و دریافت مشاوره‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهیم.»

فناوری بلاکچین هم از حوزه‌هایی بود که اکبری به آن اشاره کرد و امیدوار بود که در همین رویداد استارت‌آپ تریگر فعالیت‌هایی در این حوزه شکل بگیرد؛ چراکه اکبری یکی از مشکلاتی که در این رویداد وجود دارد را رفتن اکثر تیم‌ها به سمت بازار بورس عنوان کرد و معتقد بود که ما در این حوزه استارت‌آپ به قدر کافی داریم و به جایش بانکداری دیجیتال را از حوزه‌هایی می‌دانست که نیاز به فکرهای خلاق و محصولاتی براساس خدمت دارد و در ادامه گفت: «چنین بازارهایی هم وجود دارد و چنین بخش‌هایی درون بانک‌ها طلبه شما، فکرها و اپلیکیشن‌های شما هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.