راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ششمین صندوق سرمایه‌گذاری فرابورس آغاز به کار کرد

صندوق سرمایه جسورانه فناوری بازنشستگی صبح امروز در ساختمان فرابورس از آغاز فعالیت خود به صورت رسمی خبر داد. این ششمین VC است که با همکاری فرابورس آغاز به کار می‌کند.

در ابتدای این مراسم سید مهدی علم‌الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس در مورد فعالیت‌های فرابورس در سرمایه‌گذاری صحبت کرد. او در 5 صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان، آرمان آتی، تأمین سرمایه آرمان، ایده نوتک آشنا و یکم دانشگاه تهران صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز از بازار سرمایه نامید و در مورد آنها به آمارهایی اشاره کرد.

به گفته علم‌الهدی، لوتوس پارسیان تاکنون ۸ قرارداد امضا کرده و ۱۸ میلیارد تومان به استارت‌آپ‌ها پرداخته است. بیمه بازار و شیپور دو استارت‌آپی هستند که این صندوق بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده است.

همچنین صندوق جسورانه آرمان آتی ۳ قرارداد به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان منعقد کرده است. ایده نوتک آشنا و یکم دانشگاه تهران نیز به تازگی مجوزهای لازم را گرفته‌اند و از امروز صندوق سرمایه جسورانه فناوری بازنشستگی شروع به کار می‌کند.

به عقیده علم‌الهدی، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه و سهامداری، به نسبت خیلی جاهای دیگر کمتر است. او گفت: «سازمان بورس بعد از بررسی‌های زیاد دید که مردم می‌توانند وارد این حوزه شوند. به نظر می‌رسد که صندوق‌های VC برای عموم مردم ناشناس است. این صندوق‌ها باید معرفی شوند.»

 

صندوق سرمایه جسورانه فناوری بازنشستگی

مدیرعامل صندوق سرمایه جسورانه فناوری بازنشستگی با اشاره به اینکه این صندوق در مرحله Seed و Early Stage فعالیت می‌کند، بیان کرد: «فعالیت این صندوق در طرح‌ها و شرکت‌های نوپای نوآورانه در حوزه فناوری مالی با تمرکز بر فناوری بیمه‌ای و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی است.

به گفته جواد عشقی‌نژاد، اندازه صندوق سرمایه جسورانه فناوری بازنشستگی برابر با ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که به صورت رسمی ۱۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری به ارزش اسمی هر واحد ۱۰۰ هزار تومان در تعهد موسسان و پذیره‌نویسان است.

۵۱ درصد از واحدهای این صندوق در تملک مؤسسین بوده و ۴۹ درصد آن از طریق پذیره‌نویسی عمومی واگذار می‌شود. حداکثر میزان سرمایه‌گذاری در پذیره‌نویسی عمومی ۱۰ درصد واحدهای صندوق یعنی ۱۰ هزار واحد معادل مجموعاً ده میلیارد ریال است.

حوزه‌های تکنولوژی‌های مالی، خدمات پزشکی، گردشگری، آموزشی، تفریحی و رفاهی، ورزشی و سلامت و خدمات بیمه بازنشستگی اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق است.

امیر جیرفتی توضیح داد:‌ «موقعی که بحران‌های اقتصادی جهان به سراغ صندوق‌های بازنشستگی آمد، یکی از چیزهایی که به داد آنها رسید، سرمایه‌گذاری جسورانه بود. اگر به ۵ صندوق دیگر فرابورس نگاه کنید، متوجه خواهید شد که صندوق‌ها با محوریت‌های تخصصی نتایج بهتری خواهند داشت.»

جیرفتی ادامه داد: «متاسفانه استارت‌آپ خوب خیلی کم داریم. به همین خاطر است که سرمایه‌گذاران خیلی وقت‌ها نمی‌توانند با استارت‌آپ‌ها کار کنند. بیزنس پلن و برنامه مشخصی ندارند و نمی‌شود روی آنها حساب کرد.»

ماجد، یکی دیگر از اعضای این صندوق عنوان کرد: «یکی از اهداف ما ایجاد ارزش افزوده برای صاحبان این صندوق و سهامداران آن است. خدمات ارزش افزوده ارائه می‌دهیم که بازنشستگان می‌توانند از آن منتفع شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.