راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موتور چهار زمانه انقلاب صنعتی / انقلاب هوش مصنوعی یک‌روند بلندمدت است

پرایانگ نارولا؛ دنیای اقتصاد / تردیدی وجود ندارد که رونق اقتصادی در آینده حاصل توسعه فناوری‌های جدید ویژه در چهار حوزه یعنی روباتیک، پرینتر سه‌بعدی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است که زمینه انقلاب صنعتی بعدی را فراهم می‌کند. این فناوری‌ها عمر زیادی ندارند، بنابراین پرسش‌های فراوان درباره آن‌ها مطرح است و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری برنامه‌های گسترده برای حضور فعال در این بخش تدوین کرده‌اند.

اساساً مدیران شرکت‌های یادشده معتقدند تنها از طریق پیشرو بودن در این چهار حوزه است که می‌توان در بازار باقی ماند. به‌این‌ترتیب می‌توان انتظار داشت نوآوری‌ها در این چهار حوزه به فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری شکل دهد و روندهای فناوری را در آینده تعریف کند.

البته حوزه‌های دیگر ازجمله ارزهای رمزنگاری‌شده که بر فناوری بلاکچین مبتنی است، نرم‌افزارها و سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز نیز جزو روندهای مهم تحولات در بخش فناوری جهان محسوب می‌شود. شرکت‌هایی نظیر آمازون، اپل و گوگل با درک اهمیت این فناوری‌ها از پیش سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را آغاز کرده‌اند.

برای مثال هوش مصنوعی را در نظر بگیرید. در چند دهه اخیر نام این فناوری مطرح بوده و آینده‌نگرها دیدگاه مختلف درباره آن مطرح کرده‌اند اما امسال نام این فناوری بسیار بیشتر شنیده می‌شود و ابزارهای مبتنی بر آن از سوی شرکت‌های آمازون و گوگل در بازار مورد استقبال قرارگرفته است اما واقعیت این است که آنچه اکنون از هوش مصنوعی و ابزارهای آن مطرح است، در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و این به آن معناست که فرصت‌های بزرگ برای توسعه آن برای شرکت‌های فناوری مهیاست.

تحقق انقلاب هوش مصنوعی به زمانی بسیار طولانی‌تر از انقلاب ابزارهای موبایل نیاز دارد و می‌توان گفت این انقلاب یک‌روند بلندمدت است. البته مدتی است برخی استفاده‌های محدود از این فناوری انجام می‌شود؛ یعنی برای مثال در بازاریابی و فروش به‌جای استفاده از سیستم‌های دستی ثبت داده‌ها می‌توان از ماشین‌ها استفاده کرد.

روند دیگر در حوزه فناوری، توسعه بیش‌ازپیش نرم‌افزارهاست. به‌ویژه در صنعت سرگرمی و اپلیکیشن‌های ابزارهای موبایل، کار برنامه‌نویسان رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

در اینجا باید به یک موضوع مهم درباره شرکت‌های بزرگ فناوری اشاره شود. شرکت‌های یادشده یا از طریق متنوع کردن خدمات خود یا عمق بخشیدن به خدمات کنونی‌شان در مسیر موفقیت حرکت کرده‌اند.

برای مثال شرکت آمازون که در سال ۱۹۹۴ از سوی جف بزوس تأسیس شد در ابتدا تنها در حوزه فروش آنلاین کتاب و موسیقی فعالیت می‌کرد؛ اما در سال‌های اخیر یعنی پس از حدود یک ربع قرن، به یک شرکت فعال در حوزه‌های بسیار متنوع تبدیل‌شده و اوایل ماه گذشته میلادی ارزش بازار آن به بالاتر از هزار میلیارد دلار رسید.

ماه قبل از آن، شرکت اپل به این رقم دست‌یافته بود و لازم است بدانید این رقم بالاتر از ارزش بازار شرکت‌هایی نظیر اکنون موبیل و ای تی‌اند تی است. دو شرکت اپل و آمازون هر یک حدود ۴ درصد ارزش کلی شرکت‌های شاخص استاندارد اند پورز را تشکیل می‌دهند.

شرکت آمازون بر خرده‌فروشی به شکل‌های مختلف تمرکز کرده است، اما در حوزه‌های دیگر ازجمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و … نیز فعالیت‌های خود را گسترش داده است و این‌یک عامل اصلی موفقیت آن است. شرکت آمازون ۴۳ درصد کل خرده‌فروشی آنلاین در بازار آمریکا را در اختیار دارد.

تنوع محصولات، حمل‌ونقل رایگان و قیمت مناسب سه کلید انتخاب آمازون از سوی مصرف‌کنندگان هستند. باآنکه خرید آنلاین دارای نقاط ضعف مختلف است و مشتری‌ها ترجیح می‌دهند از این روش بهره نبرند؛ اما به علل مختلف آمازون توانسته اعتماد و علاقه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند.

۸۰ درصد آمریکایی‌ها حداقل یک‌بار در ماه از آمازون خرید می‌کنند؛ اما علت چیست؟ توصیف دقیق کالاها، تنوع کالاها، حمل‌ونقل رایگان، قیمت مناسب‌تر و ارائه خدمات جدید علل اصلی جذابیت آمازون هستند و نیز تجربه خرید از آمازون همواره مثبت بوده است. در مقابل، شرکتی نظیر اپل بر کیفیت محصولات خود می‌افزاید و آن‌ها را برای استفاده مناسب‌سازی می‌کند تا مشتری‌ها را حفظ کند.

این به معنای آن است که مصرف‌کننده شاهد سهولت استفاده، طراحی حرفه‌ای، امنیت نرم‌افزاری، حفظ حریم خصوصی، خدمات متنوع، تأکید بر ارزش و کیفیت محصولات اپل است و باآنکه قیمت این محصولات معمولاً بالاتر از محصولات دیگر شرکت‌هاست؛ اما سهم اپل در بازار حفظ‌شده و رشد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.