راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قیمت تمام‌شده بانکداری سنتی به مراتب بیشتر از بانکداری الکترونیک است

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان گفت: مقایسه بین هزینه بانک‌داری الکترونیک و سنتی نشان می‌دهد که قیمت تمام‌شده بانک‌داری سنتی به مراتب بیش از الکترونیک است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی جهانی عصر دیروز در همایش تکنولوژی و ارتباطات در دانشگاه پیام‌نور مشهد اظهار کرد: هزینه بانک‌داری الکترونیک ۱۰ سنت و بانک‌داری سنتی در جهان ۱ دلار است و این یعنی صرفه‌جویی ۹۰ درصدی در هزینه‌ها که موید این مطلب است که قیمت تمام شده بانک‌داری سنتی به مراتب بیش از الکترونیک است.

وی افزود: سال‌ها از حساب و کتاب‌کردن با چرتکه و قرن‌ها از عصر چوب خط و نگهداری حساب‌های دسته‌بندی شده با سنگ‌ریزهای کوچک و بزرگ در درون کیسه‌های مختلف می‌گذرد، اکنون در عصر ارتباطات و الکترونیک جهان دیگر تغییرات خود را روزانه تجربه می‌کند.

مدیرکل اسبق روابط عمومی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: جهان دیجیتال علاوه بر تحولات چشمگیر در تولید ذخیره و پردازش اطلاعات و بهره‌مندی از وسایل متنوع دیجیتال دگرگونی‌های پر بازتابی را در زندگی بشر به وجود آورده است که به هیچ‌وجه قابل مقایسه با گذشته نیست.

جهانی، بانک‌داری الکترونیکی را به عنوان یکی از مظاهر فنی عصر حاضر دانست و تصریح کرد: در سال‌های پس از جنگ جهانی این پدیده آغاز و در سال ۱۹۶۰ با تولد ارپانت که اساس ظهور شبکه جهانی اینترنت شد ادامه یافت و تا به امروز با سرعت هرچه بیشتر به پیش می‌رود.

وی با اشاره به رشد روز افزون معاملات تجاری در سطح جهان و مبادلات پولی، ملی و بین‌المللی در سال‌های اخیر افزود: پدیده‌ای جدید به نام تجارت الکترونیک تولد یافت و چون نیاز ساختاری تجارت به حضور فعال و قدرتمند بانک‌ها به‌منظور نقل و انتقال منابع مالی است و اصطلاح دیگری به نام بانک‌داری الکترونیک نیز به عنوان بخش تفکیک‌ناپذیر تجارت الکترونیک مطرح شد و پدید آمد.

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان یادآور شد: با ترویج و توسعه بانک‌داری الکترونیک دو مفهوم جدید تحت عنوان پول الکترونیک و انتقال الکترونیک اساس شکل‌گیری عملیات بانکداری الکترونیک قرار گرفت.

وی ادامه داد: بانک‌داری الکترونیک اوج استفاده از فناوری انفورماتیک ارتباطات و اطلاعات در راستای حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی و مالی است.

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان با اشاره به اینکه در عصر دیجیتال تنها نباید به استفاده از رایانه در امور بانکی و مالی محدود شد، خاطرنشان کرد: این حیطه به ابزار دیگر مخابراتی از جمله تلفن ثابت و تلفن همراه به شکلی که به فناوری‌های مدرن زمینه نقل و انتقال پول ارسال پیام تصویر و پیامک و دیگر امکانات مهیا شده است.

وی با اشاره به اینترنت، تلفن همراه، ماهواره‌ها و شبکه‌ها درختانی از جنگل انبوه ارتباطات الکترونیکی، تصریح کرد: هر یک با شاخه‌های درهم تنیده، دنیای انسان‌های امروزی را متحول ساختند، در این میان تلفن همراه نیز روز به روز پررنگ‌تر از دیروز در زندگی روزمره و عالم دیجیتال ما نقش ایفا می‌کند.

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان ادامه داد: اگر عمیق بنگریم ارتباطات الکترونیکی میان دو شخص در دو منطقه متفاوت و بدون محدویت‌های زمانی و مکانی با ظرفیت‌های حداکثری خدمات جانبی فراوانی به دارندگان و مصرف‌کنندگان این فناوری را ارائه می‌دهد.

وی تاکید کرد: بانک‌داری الکترونیک و دیجیتال فاصله‌ها را کم و سرعت بالا و امنیت را پوشش می‌دهد و از هزینه‌ها به شکل چشم‌گیری می‌کاهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.