راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فروشندگان اینترنتی برای ادامه فعالیت نماد اعتماد بگیرند

بانک ها و شرکت پست از ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی به فروشگاه های اینترنتی فاقد لوگوی اعتماد منع شدند.

به گزارش راه پرداخت به نقل از عصر ارتباط، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی نامه‌ای که کمتر از یک ماه پیش برای 20 بانک کشور و شرکت پست ارسال کرده ‌است از آنها خواسته از این پس خدمات خود را فقط به فروشگاه‌های اینترنتی دارای لوگوی اعتماد ارائه دهند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: «پیرو این نامه شرکت پست به تمام مشتریانش اعلام کرده که دیگر از فروشگاه‌هایی که لوگوی اعتماد ندارند پشتیبانی نمی‌کند.»

شرکت پست از هشت هزار فروشگاه اینترنتی پشتیبانی می‌کند. تاکنون این شرکت تنها منبع جمع‌آوری اطلاعات این فروشگاه‌ها به‌ شمار می‌آمده‌ است.

فرانک رازقی اسکویی قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز در خصوص تعداد فروشگاه‌های اینترنتی که لوگوی اعتماد دریافت کرده‌اند، گفت: «تاکنون حدود 60 فروشگاه لوگوی اعتماد دریافت کرده‌اند و هزار و 500 فروشگاه نیز درخواست خود را برای دریافت لوگوی اعتماد به مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی اعلام کرده‌اند.»

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از 12 اسفند سال 89 با صدور لوگوی اعتماد برای سه فروشگاه اینترنتی، صدور لوگوی اعتماد برای فروشگاه‌های اینترنتی را آغاز کرد و طبق اطلاعاتی که در سایت enamad.ir وجود دارد، تاکنون به صورت دقیق برای 56 فروشگاه اینترنتی لوگوی اعتماد صادر شده است.

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت‌های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب‌دهی به فعالیت فروشگاه‌های مجازی صورت گرفت. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تایید است، به نمایش درمی‌آید.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: «این درخواست و اقدام در شرایط فعلی جنبه داوطلبانه دارد و برای اینکه وجاهت رسمی پیدا کند لازم است دستورالعمل آن از طرف کارگروه فاوا ابلاغ شود.» همچنین مذاکرات مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی برای پلمپ فروشگاه‌های اینترنتی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده است.

پیش از این نیز اعلام شده بود که با فعال شدن اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی و فراگیرتر شدن لوگوی اعتماد، فروشگاه‌های فاقد لوگوی اعتماد مانند فروشگاه‌هایی که در دنیای واقعی جواز کسب ندارند پلمپ خواهند شد.

قائم‌مقام مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی در این خصوص گفت: «در شرایط فعلی پلمپ واحدهای صنفی در مرحله دوم قرار دارد، ما فعلا می‌خواهیم مانع سرویس‌دهی به این فروشگاه‌ها شویم و پس از آن پلمپ این واحدها را در دستور کاری خود قرار می‌دهیم.»

او ادامه داد: «در شرایط فعلی باید ابتدا اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی تشکیل شود، از سال گذشته اتحادیه رایانه تهران ثبت‌نام برای فروشگاه‌های اینترنتی را آغاز کرده‌ است، پس از به‌ حد نصاب رسیدن این فروشگاه‌ها اتحادیه سراسری فروشگاه‌های اینترنتی تشکیل می‌شود.»

اتحادیه رایانه تهران اعلام کرده‌ است تاکنون 750 نفر برای دریافت جواز کسب فروشگاه‌های اینترنتی ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد پرونده 75 نفر در حال نهایی شدن است.

همچنین رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرده است هفته آینده اولین جواز‌های کسب فروشگاه‌های اینترنتی برای پنج نفر صادر خواهد شد.

طبق قانون نظام صنفی برای تشکیل اتحادیه‌ای جدید باید تعداد فروشگاه‌های صنفی دارای جواز کسب به 300 واحد صنفی برسد.

 

پنجره واحد باز می‌شود

همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز از اجرایی شدن بخشی از پروژه پنجره واحد تجاری تا اواخر تابستان امسال خبر داد.

به گفته حمید صافدل تا شهریورماه امسال این پروژه بالاخره با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نمود عملیاتی به خود می‌گیرد تا فرآیندهای صادرات و واردات روان‌تر شود.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی پنجره واحد فراهم است، علت تاخیر در به‌کارگیری این روش نوین را ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط دانست.

صافدل در این خصوص اضافه کرد: «مشخص‌ترین خروجی‌های پنجره واحد از شهریورماه قابلیت گزارش‌گیری دارد چون لازمه‌اش یک کار بین دستگاهی بسیار حجیم است که این کار ظرف یک دوره زمانی دو سه ماهه اتفاق نمی‌افتد، بلکه تکه‌های این پازل گام به گام در حال شکل گرفتن است.»

منبع: عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.