راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با علی دیواندری به بهانه برگزاری اولین همایش بانکداری شرکتی

علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی معتقد است بانکداری شرکتی با ایجاد عمق بیشتر در دانش یک بانک نسبت به کسب‌وکار مشتری و طراحی راه‌حل‌های متناسب با ویژگی‌های مشتری و زنجیره تأمین آن پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارهای بزرگ است.

به گزارش دنیای اقتصاد، از نگاه رئیس همایش بانکداری شرکتی در حال حاضر محصولات سنتی موجود در سبد خدمات بانکی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارهای بزرگ باشند؛ درنتیجه لازم است پابه‌پای پیشرفت بانک‌های کشور موضوعات روز بانکداری شرکتی موردبررسی قرار بگیرد.

علاوه براین استفاده از مشاوران متخصص و طراحی بر اساس شرایط خاص هر بانک موضوعی است که باید حتماً موردتوجه بانک‌ها قرار بگیرد. همچنین فاز تغییر مدل کسب‌وکار بانک‌ها نیاز به مدیریت قوی دارد و باید این فاز گذار به‌صورت ویژه و برنامه‌ریزی‌شده هدایت شود.

او در اهمیت برگزاری همایش بانکداری شرکتی تأکید دارد که این همایش در پی ایجاد دیالوگ دوطرفه جهت ابراز انتظارات کسب‌وکارهای بزرگ و شرایط و چالش‌های نظام بانکی است؛ تا گامی در راستای تقویت خدمات بانکداری باشد. اولین همایش بانکداری شرکتی و نمایشگاه تخصصی راهکارهای بانکداری و تأمین مالی شرکتی ۲ آبان ۱۳۹۷ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار خواهد شد.

 

با توجه به تعاریف متفاوتی که برای بانکداری شرکتی شده است در ابتدای گفت‌وگو، تعریف شما از بانکداری شرکتی چیست و این مفهوم چه مواردی را در برمی‌گیرد؟

با توجه به اینکه عمده خدمات بانک‌ها بر پایه نیازهای اشخاص حقیقی طراحی می‌شوند و معمولاً هم تمرکز صرف بر بازار پول‌دارند، پیچیدگی نیازهای مشتریان حقوقی بزرگ در راهکارهایی که بانک‌ها باید برای رفع چالش‌های این مشتریان داشته باشند، دیده نمی‌شود؛ بنابراین بانکداری شرکتی که در حقیقت راه‌حل محور است سعی می‌کند با ایجاد عمق بیشتر در دانش یک بانک نسبت به کسب‌وکار مشتری و طراحی راه‌حل‌های متناسب با ویژگی‌های مشتری و زنجیره تأمین آن، پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارهای بزرگ باشد.

 

با توجه به تعریفی که ارائه کردید به نظر شما اهمیت بانکداری شرکتی چیست و تجربه دنیا در مورد بانکداری شرکتی چه بوده است؟

نقش بانکداری شرکتی از این منظر بسیار بااهمیت است که ظرفیت‌های خاصی در هر کشور وجود دارد که صرفاً نزد سازمان‌های بزرگ است و افزایش بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها می‌تواند آثار اقتصادی زیادی داشته باشد.

باوجودی که به‌صورت کلی در بسیاری از صنایع، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بخش قابل‌توجه از فضای فعالیتی را که سابقاً نزد کسب‌وکارهای بزرگ بود، تصاحب کرده‌اند؛ اما هنوز موانع سرمایه‌ای، امنیتی و… بسیاری، مانع از کاهش نقش سازمان‌های بزرگ در اقتصادها می‌شوند.

علاوه بر این، در دنیا به علت وجود کسب‌وکارهای بین‌المللی که گستردگی فعالیت آن‌ها مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد، همراهی بانک‌ها با مشتریان فراتر از مرزهای کشورها بسیار حائز اهمیت است. نقش بانک‌های برتر دنیا فقط به ارائه خدمات سپرده‌ای، تسهیلات و… خلاصه نمی‌شود.

بلکه بانک، امین مشتری در تعاملات تجاری وی و مشاور او در اتخاذ بهترین تصمیمات برای رشد و حل مشکلات کسب‌وکاری است. تصمیمات کلیدی کسب‌وکارها اعم از ادغام و تملک، فعالیت‌های وارداتی و صادراتی و… عموماً با همراهی مشاوران بانکی آموزش‌دیده درزمینهٔ بانکداری شرکتی انجام می‌شوند.

 

قرار است همایش بانکداری شرکتی آبان ماه برگزار شود. این همایش چگونه شکل گرفت و هدف از برگزاری آن چیست؟ مخاطبان اصلی این همایش چه کسانی هستند؟

با توجه به فضای اقتصادی موجود در کشور باید هم‌افزایی حاصل از تلاش‌های فعالان اقتصادی و صنعت بانکداری افزایش یابد. در حال حاضر محصولات سنتی موجود در سبد خدمات بانکی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارهای بزرگ باشند.

در این زمینه اشکالات فرآیندی، فناورانه و… هم به شکاف میان انتظارات مشتریان و خدمات بانک‌ها افزوده است؛ بنابراین این همایش در پی ایجاد دیالوگ دوطرفه برای ابراز انتظارات کسب‌وکارهای بزرگ و شرایط و چالش‌های نظام بانکی است تا گامی در راستای تقویت خدمات بانکداری باشد.

 

به نظر شما بانکداری شرکتی در مقایسه با بانکداری خرد در ایران آن‌طور که توقع می‌رفت پیشرفت و توسعه داشته است؟ آیا بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های لازم در این حوزه ضعف داشته‌اند؟ یا فراتر از این‌ها، کسب‌وکارها و شرکت‌ها این نیاز را به‌نظام بانکی مطرح نکرده‌اند؟

تکامل مدل‌های جدید بانکداری در تمام کشورها امری زمان‌بر بوده است. در ایران هم چند سالی است که این موضوع مطرح‌شده و توسط برخی بانک‌ها در دستور کار قرارگرفته است.

عمده آسیب موجود در نحوه پیاده‌سازی بانکداری شرکتی در کشور در حال حاضر این است که مفهومی که در دنیا تعریف مشخصی دارد به بهبود نسبی در فرآیندهای تعاملی بانک و مشتری محدود شود.

البته سهمی از محتوای بانکداری شرکتی باید از طریق خدمات ارزی بین‌المللی و بازار سرمایه تأمین شود که برای بانک‌های کشور محدودیت‌هایی وجود دارد. طبیعی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت هم می‌توانند با راهکارهای ویژه بانکداری شرکتی، از بانک‌ها پشتیبانی کند.

 

وضعیت پیاده‌سازی بانکداری شرکتی در بانک‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما چند درصد از بانک‌های کشور توانایی ارائه خدمات بانکداری شرکتی رادارند؟

بانکداری شرکتی در کشور توسط تعدادی از بانک‌ها در حال راه‌اندازی است. وضعیت آن در هیچ‌یک از بانک‌ها به‌صورت تکمیل‌شده نیست؛ اما این مسیر روشنی است که اگر بادانش کافی راهبری شود، می‌تواند بانک‌ها و کسب‌وکارها را در یک رابطه برد-برد منتفع کند. همچنین برای کشورمان خدمتی ارزنده است که نقش اقتصادی ارزشمندی دارد.

در خصوص اینکه آیا تمام بانک‌ها توانایی ارائه خدمات بانکداری شرکتی رادارند هم باید گفت حتی اگر این‌طور باشد؛ انجام این کار به صلاح نخواهد بود؛ زیرا مأموریت بانک‌ها، هدف‌گیری بازار از سوی آن‌ها، ترکیب مشتریان آن‌ها و… باهم متفاوت است و بهتر است هر بانک با بررسی جمیع جوانب گروه‌بندی مشتریان خود را تعریف کند.

البته نقش زیرساخت‌های بانک‌ها، نیروی انسانی متخصص برای این موضوع و… را هم نباید نادیده گرفت که از بانکی به بانک دیگر متفاوت است.

 

آیا بحث‌های قانون‌گذاری می‌تواند به‌عنوان یکی از موانع عدم پیشرفت بانکداری شرکتی باشد؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است توضیح دهید قانون‌گذاری چگونه می‌تواند به پیشرفت بانکداری شرکتی کمک کند؟

عمده نیاز بانکداری شرکتی در بحث قانون‌گذاری، مربوط به‌چابکی و به‌روز بودن مراجع قانون‌گذار در تبیین نحوه فعالیت‌های مرتبط با بانکداری شرکتی و نیز قابلیت‌های فناورانه جدیدی است که در دنیا ایجادشده است.

علاوه بر این، مبحث درآمدهای حاصل از همکاری بانک با شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات برای طراحی راهکارهای بانکداری شرکتی هم نیاز به تأمل دارد. مشکلات موجود در بهره‌برداری بانک‌ها از این درآمدها و مباحث مالیاتی غیر شفاف منجر به عدم تمایل بانک‌ها به تکمیل سبد خدمات بانکداری شرکتی شده است.

 

هرکدام از بازیگران، ازجمله بانک‌ها، شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های لازم، کسب‌وکارها و قانون‌گذار چه مسیری را باید طی کنند تا به بانکداری شرکتی واقعی دست پیدا کنیم؟

مسیر صحیح قطعاً کسب دانش تخصصی قبل از هرگونه اقدامی است. ترجمه موضوعات جدید به آنچه تاکنون بوده است؛ آسیبی است که درنهایت تمام بازیگران این عرصه را متضرر خواهد کرد.

استفاده از مشاوران متخصص و طراحی بر اساس شرایط خاص هر بانک موضوعی است که باید حتماً موردتوجه بانک‌ها قرار بگیرد. همچنین فاز تغییر مدل کسب‌وکار بانک‌ها نیاز به مدیریت قوی دارد و باید این فاز گذار به‌صورت ویژه و برنامه‌ریزی‌شده هدایت شود.

 

به نظر شما میزان نفوذ استفاده از خدمات بانکداری شرکتی در بازار هدف چگونه است؟

بازخورد اقدامات صورت پذیرفته توسط بانک‌هایی که اقدام به راه‌اندازی بانکداری شرکتی کرده‌اند خوب بوده است؛ اما همچنان امکان فعالیت زیادی در این زمینه وجود دارد.

همچنین برخی از خدماتی که از سوی بانک‌های خارجی در بانکداری شرکتی ارائه می‌شوند هنوز در کشور ما ارائه نشده است که آن‌هم می‌تواند فضای فعالیت بکری برای بانک‌ها باشد.

 

آیا برگزاری این همایش با رویکردهای جدید در سال‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت؟

بله این همایش پابه‌پای پیشرفت بانک‌های کشور در سنوات آتی موضوعات روز بانکداری شرکتی را موردبررسی قرار خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.