راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

7 بانک مرکزی اروپایی با ایران همکاری می‌کنند

فرانسه، آلمان و انگلستان خبر از ایجاد یک ابزار پرداخت مخصوص برای کمک به تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران دادند تا بتوانند از این طریق به خرید نفت از ایران ادامه دهند و از تحریم‌های امریکا جلوگیری کنند. روسیه و چین نیز در این دسته قرار دارند. بااین‌حال اطلاعات درباره این «وسیله ویژه» ناقص است.

به گزارش روزنامه ایران، اتحادیه اروپا برای حفاظت از روابط تجاری خود در مقابل هوا و هوس‌های دونالد ترامپ، در حال راه‌اندازی سازوکارهای خاصی است؛ اما آیا این اقدامات در برابر تحریم‌های بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی در جهان مؤثر خواهد بود؟ اروپایی‌ها تمام همت خود را به کار بسته‌اند. فایننشال تایمز، چنین از تلاش‌های اروپا برای ارتباط با ایران با کنایه به رئیس‌جمهوری امریکا نوشته است.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی و اظهارات مقامات رسمی، وزرای خارجه سه کشور عضو اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا همراه روسیه و چین توافق کردند که سازوکار جدیدی برای تسهیل روابط تجاری مجاز شرکت‌های اروپایی با ایران ایجاد کنند که بتواند تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران را دور بزند.

قرار است یک‌نهاد حقوقی مالی جدید ایجاد شود که امکان انجام معاملات مالی بین ایران و شرکت‌های نفتی و سایر فعالیت‌های تجاری را فراهم کند.

 

مبادلات تجاری ایران و اروپا؛ فقط با یورو

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سازمان ملل درباره سازوکار ویژه گروه 1+4 گفت: «اروپایی‌ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست‌کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده‌اند که راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راهکار را به مؤسسه‌ای تبدیل کنند. آنچه به مسئله ایران ربط دارد، در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود اما آنچه آن‌ها می‌خواهند مؤسسه‌ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.»

او ادامه داد: «همان‌گونه که خانم موگرینی (هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مصاحبه گفت، این راهکار ویژه فقط برای اروپا نیست بلکه سایر کشورها و شرکت‌هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه‌های صادرات را نیز از این حساب برداشت کنند.»

ظریف جزئیات فعالیت این نهاد را چنین توضیح داد: «این راهکار مفیدی است برای اینکه مؤسسات مالی که بیشتر با دلار کار می‌کنند و به خاطر کارکرده‌شان با دلار حتی در معاملات یورویی با ایران هم می‌توانند مورد تحریم امریکا قرار گیرند، از فشار و تحریم امریکا مصون بمانند؛ یعنی کار فقط با یورو انجام می‌شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و امریکا ندارد، به نظرم راهکار خوبی برای از بین بردن یکی از سازوکارهای تحمیلی امریکا در حوزه بانکی است.»

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه نیز در مصاحبه با شبکه تی‌آرتی در پاسخ به سؤال مجری درباره اینکه ترامپ همه کشورها و نهادهای تجاری را درزمینهٔ عواقب همکاری و تجارت با ایران و نقض تحریم‌های ایران تهدید کرده است، گفت: «ما در حال همکاری نزدیک با دیگر کشورها به‌ویژه با دیگر طرف‌های برجام هستیم. چین، روسیه و سه کشور اروپایی و حتی همه 28 عضو اتحادیه اروپا فکر می‌کنم قبول دارند که این تحریم‌ها به‌صورت یکجانبه اعمال‌شده‌اند و غیرقانونی است.»

 

تشکیل بانک فرانسوی برای تجارت با ایران و روسیه

تأسیس یک بانک برای انجام روابط تجاری با ایران و روسیه باید از سوی دولت بررسی شود. دامین لمپرور سخنگوی حزب جناح راست فرانسه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه چنین صحبت کرد.

او بابیان اینکه راهکار ویژه مالی اروپا کافی نیست، ادامه داد: «فرانسه باید تأسیس یک بانک به‌منظور انجام تجارت با ایران و روسیه هم‌زمان با مطرح‌شدن ایجاد یک وسیله ویژه برای دور زدن تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا را بررسی کند. اگر تصمیم راه‌اندازی یک وسیله پرداخت ویژه مفید است، به‌طور کامل برای تقویت صادرات ما به کشورهایی که تحریم شده‌اند ناکافی است. پیشنهاد می‌دهیم که یک بانک بدون اتصال یا تعامل با ایالات‌متحده برای فاینانس عملیات‌ بانکی شرکت‌های فرانسوی در ایران و سایر کشورهایی که تحت تحریم هستند، به‌ویژه روسیه تأسیس شود.»

البته در مقابل این اظهارات مقامات آمریکایی نیز واکنش نشان داده‌اند. جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا درباره ایجاد وسیله پرداخت ویژه اروپا با ایران اعلام کرده است که ایالات‌متحده این موضوع را با دقت بررسی می‌کند.

ماکرو زانی، عضو هیئت پارلمان اروپایی برای روابط با ایران به اسپوتنیک گفت: «برنامه اتحادیه اروپا برای ایجاد یک وسیله پرداخت ویژه به‌منظور تسهیل بخشیدن تجارت با ایران که دور زدن تحریم‌ها است، نشانه سرپیچی واضح از واشنگتن است. تصمیم برای ایجاد یک مکانیزم پرداخت جدید به‌منظور اجازه دادن به کشورها برای تعامل با ایران یک اقدام مشخص در راستای تمرد سیاسی از دولت ترامپ است. در این رابطه تغییر موضع اتحادیه اروپا با ایالات‌متحده به‌واسطه سفارش‌های زیادی است که توسط ایران در شرکت‌های اروپایی ثبت‌شده است.»

زانی گفت: «این اقدام می‌تواند به بین‌المللی شدن ارز یورو کمک کند؛ اگرچه این مسئله به دلیل یکسری از ساختارهای منطقه یورو سخت است. این وسیله برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی که حضور پررنگی در ایالات‌متحده ندارند، مفید خواهد بود. اگر این موضوع به‌خوبی کار کند، معتقد هستم که ایران توافق هسته‌ای را زنده نگه خواهد داشت؛ ضمن اینکه مخالفت اتحادیه اروپا نسبت به سیاست امریکا درباره ایران، چیز خوبی است.»

1 دیدگاه
  1. حسین می‌گوید

    سلام
    نصف علمی که داریم مدیون اروپاییم
    چرا رابطه نداشته باشیم
    از مثبت هاشون استفاده کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.