راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به وضعیت همکاری بانک‌ها با فین‌تک‌ها / اولین پرنده کرم را می‌گیرد

به دلیل نتایج انتخابات بریتانیا و آمریکا و بی‌اعتمادی به بازار جهانی در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاران محتاط‌تر شده‌اند. بااین‌حال سرمایه‌گذاری در فین‌تک پایان نیافته است. طبق گزارش فوریه کی‌پی‌ام‌جی، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (کارآفرین) در این فضا هفت درصد افزایش پیداکرده و به 6/13 میلیارد دلار رسیده است.

به دلیل تکامل تکنولوژی‌ها و موفقیت شرکت‌هایی که روی تجربه کاربری تمرکز کرده‌اند سرمایه‌گذاری کلی در فین‌تک به 7/24 میلیارد دلار رسیده است. اروپا تنها منطقه شاهد رشد حجمی در سرمایه‌گذاری فین‌تک بود. این رشد از ۲۳۰ سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۵ به ۲۴۲ مورد در سال ۲۰۱۶ رسید.

درحالی‌که از سال ۲۰۱۶ به‌عنوان «عصر طلایی» جذب سرمایه خطرپذیر یاد می‌شود، انتظار می‌رود سال ۲۰۱۷ حتی باشکوه‌تر باشد. بااین‌حال این بار تمرکز روی همکاری است.

به نظر می‌رسد بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌های بیمه اهمیت بهینه بودن و تمرکز روی مشتری را درک کرده‌اند. بااین‌حال بیشتر اوقات این سازمان‌ها فاقد تخصص کافی برای ایجاد تجربه کاربری و طراحی نوآورانه‌ای هستند که فین‌تک در آن متخصص است.

بسیاری از این مؤسسات «سنتی» فهمیده‌اند که نمی‌توانند چنین گذاری را به‌تنهایی انجام دهند. در عوض همکاری خود با فین‌تک‌ها برای افزایش توانایی‌های خود را شروع کرده‌اند.

 

میل به نوآوری در مقابل توانایی چنین کاری

بانک‌ها به‌شدت تحت نظارت قانونی‌اند و نمی‌توانند خدمات سریع و مشتری محوری ارائه دهند؛ اما بانک‌ها ستون فقرات اقتصاد مدرن هستند و به فروش‌های بزرگ و خدمات مشتریان تکیه‌دارند. از طرف دیگر فین‌تک‌ها هنگام تمرکز روی بخش‌های بخصوص و نیازهای انجام‌نشده انعطاف‌پذیر و عموماً موفق هستند.

بیشتر بانک‌ها به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به‌عنوان روشی برای کاهش هزینه‌ها نگاه می‌کنند. آن‌ها در حال هدف‌گیری شرکت‌های فین‌تک نویددهنده هستند تا به کمک آن‌ها توسعه‌ای جهانی داشته باشند.

مثالی مرتبط در این زمینه سنتندر است که سرمایه‌گذاری خود در فین‌تک را دو برابر کرد. Goldman Sachs روی استارت‌آپ‌هایی از پلتفرم‌های مقایسه کالاهای اقتصادی گرفته تا استارت‌آپ‌های سرمایه‌گذاری در املاک تجاری سرمایه‌گذاری کرده است.

Creamfinance، یکی از وام‌دهندگان جایگزین اروپایی، اخیراً توانسته است ۲۱ میلیون یورو سرمایه از سومین بانک بزرگ آفریقای جنوبی کسب کند. این شرکت که به‌عنوان پرسرعت‌ترین فین‌تک در حال رشد در اروپا شناخته می‌شود بر یادگیری ماشین و الگوریتم‌های داده‌ای پیشرفته تمرکز می‌کند تا درخواست‌های شخصی دریافت وام را بررسی کند و به شیوه‌ای انفرادی به آن‌ها امتیاز دهد.

 

اولین پرنده کرم را می‌گیرد

متیس انسویسولیس (Matiss Ansviesulis)، از بنیان‌گذاران و مدیرعامل اجرایی شرکت لتوین (Latvian) که مقر آن در لهستان است، اعلام کرده قراردادی ۲۱ میلیون یورویی بخشی از سرمایه‌گذاری سری بی آن‌ها با هلدینگ بانکی کپیتک بوده است.

این حجم سرمایه‌گذاری روی تنها یک شرکت به‌عنوان تأییدی برای پیش‌بینی کی‌پی‌ام‌جی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری کم‌سرعت تر در فضای وام‌دهی آنلاین می‌تواند نشانی از استحکام بازار باشد. گروه انتخاب‌شده‌ای از شرکت‌ها همین حالا نیز به‌عنوان برندگان این موضوع مطرح‌شده‌اند.

گری فوری (Gerrie Fourie) مدیرعامل کپیتک (Capitec) می‌گوید: «با توجه به گسترش و تمرکزشان روی عملکرد درست، Creamfinance به‌عنوان ارائه‌دهنده پیشتاز خدمات مالی شخصی در اروپا شناخته می‌شود. تمرکز Creamfinance روی امتیاز هوشمند داده‌ای ما را شگفت‌زده کرده است.

مدل کسب‌وکارشان طوری طراحی‌شده است که کشورهای جدید را می‌توان به‌سرعت و بهینگی به آن اضافه کرد. چنین کاری به سرمایه‌گذاری بسیار محدودی در زیرساخت‌های محلی آن کشور نیاز دارد.»

 

استفاده از قدرت فین‌تک‌ها برای جهانی‌شدن

انگیزه بانک از این سرمایه‌گذاری کمی واضح‌تر شده است. مدل کسب‌وکار Creamfinance بسیار جذاب است.

علاوه بر این منفعت طولانی‌مدت هردوی این شرکت‌ها اشتراک بسیار ساده‌ای دارد؛ کپیتک می‌خواهد تکنولوژی به‌روز مالی را در عملیات جهانی خود ترکیب کند. بزرگ‌ترین محرک برای پیوستن بانک‌ها به رقیبان چالاک‌ترشان این است که بتوانند راه‌حل‌ها را سریع‌تر و با هزینه کمتری امتحان کنند. چنین چیزی در عوض سبب شتاب گرفتن ورود به بازار در کل این فرایند، از ایده تا اجرا،‌ می‌شود.

کپیتک اعلام کرده است: «ما بر این باوریم که Creamfinance فرصت کسب تجربه در ورود و فعالیت در کشوری بیگانه را در اختیار مدیریت کپیتک قرار می‌دهد. چنین چیزی همراه با پیشرفت اعتبار در فضای بین‌المللی و آنلاین است و باعث همکاری با شرکای خارجی و مدیریت کسب‌وکاری جهانی می‌شود.»

Creamfinance پیش‌بینی می‌کند این سرمایه‌گذاری به شرکتشان اجازه می‌دهد توسعه سریع‌تری داشته باشند. چنین چیزی مأموریت جهانی‌شان برای دسترس‌پذیرتر کردن خدمات مالی را تسهیل می‌کند.

متیوس انسویسولیس می‌گوید: «این سرمایه‌گذاری توسط بانکی پیشرو که روی تکنولوژی و بهینگی عملکرد تأکید می‌کند و توانایی ما برای توسعه سریع را درک کرده هیجان‌انگیز است. این سرمایه‌گذاری همچنین آغازی جدید و احتمالی در همکاری فین‌تک و بانک‌ها خواهد بود، به‌خصوص در این شرایط که بسیاری از افراد با چنین کاری مخالف‌اند.»

 

بانک‌ها و فین‌تک‌ها به‌جای بانک‌ها در مقابل فین‌تک‌ها

نکته اشاره‌شده توسط انسویسولیس نشانه‌ای واضح از فضای فعلی فین‌تک است. مهم‌ترین اشاره سرمایه‌گذاری کپیتک در Creamfinance برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی و مصرف‌کنندگان این است که بعد از سال‌ها رقابت همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها شتاب بیشتری به خود گرفته است.

همکاری بانک‌ها با استارت‌آپ‌ها این مؤسسات را در جایگاه نوآورانه‌تری قرار می‌دهد. چنین همکاری‌هایی برای بانک‌ها ایجاد ارزش می‌کند، چون راه‌حل‌های ارائه‌شده بیشتر اوقات مدلی نوآورانه و عملکردی عالی دارد. برای استارت‌آپ‌ها این اتحاد باعث ثبات و حمایت مالی می‌شود.

چنین چیزی همکاری برد-بردی است که به هر دو طرف ارزش می‌افزاید. این همکاری در اروپا تکررهای مختلفی را به خود دیده است. خبرهای مداومی درباره شتاب‌دهنده فین‌تک جدید، خرید شرکت‌های نویدبخش و سرمایه‌گذاری مستقیم در استارت‌آپ‌ها توسط سرمایه شرکت‌ها می‌شنویم.

انسویسولیس می‌گوید: «حتی برای تغییرات چشمگیرتر نیز پتانسیل زیادی وجود دارد. ایجاد مشارکت مؤثر بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها آینده دیجیتالی تازه و بازسازی‌شده‌ای می‌آفریند.»

می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این آینده دیجیتالی به‌زودی به سراغمان بیاید. ترند مداوم همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها به‌جای تضادشان همین حالا نیز نتایج خوبی برایشان داشته است. آن‌طور که بیزینس اینسایدر گزارش می‌دهد، ۵۴ درصد متصدیان بریتانیا افزایش سود و کاهش هزینه‌هایشان را گزارش کرده‌اند.

همچنین گزارش کرده‌اند بعد از همکاری با فین‌تک‌ها برندشان تقویت‌شده است. تحقیقی که توسط فینکسترا انجام شد نشان می‌دهد در شمال اروپا نیز اتفاق مشابهی در حال رخ دادن است. در آنجا ۷۴ درصد بانک‌ها تمرکزشان را روی همکاری با فین‌تک‌ها در سال ۲۰۱۷ گذاشته‌اند. احتمالات نوآوری بی‌پایان‌اند.

اکثر کسانی که برای گزارش ۲۰۱۷ آشوبگران فین‌تک با آن‌ها مصاحبه شد موافق‌اند که این مرحله از افزایش همکاری در حال ایجاد «چرخه خوبی از پذیرش تکنولوژی» است. چنین چیزی به افزایش سوددهی و تعریف استانداردهای جدید تکنولوژی کمک می‌کند.

 

نتیجه برد_برد خواهد بود

در پایان بزرگ‌ترین برنده مصرف‌کننده است. همکاری بیشتر باعث ایجاد خدماتی بهتر، سریع‌تر، ساده‌تر و متوجه مشتری است. چنین چیزی احتمالات جدیدی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد تا شیوه استفاده‌شان از خدمات مالی فردی را بهبود دهند.

فین‌تک‌هایی که دنبال سرمایه‌گذاری‌اند می‌توانند یک یا چند چیز از Creamfinance و دیگر استارت‌آپ‌های در حال مشارکت با بانک‌ها فراگیرند. برای بانک‌ها و فین‌تک‌ها همکاری به‌جای ایجاد آشوب در فعالیت‌های یکدیگر تا چند سال پیش به نظر کار غیرممکنی می‌رسید. حالا شبیه پیوندی است که در آسمان‌ها ایجادشده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.