راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به پنج روند فین‌تک / دوران هیجان

فین‌تک حیطه‌ای به‌شدت در حال رشد است که بسیاری از افراد از کارآفرینان تا مدیرعاملان و افراد معمولی را به هیجان آورده است.

دلیل چنین هیجانی پتانسیل تکنولوژی‌های جدید برای تغییر شیوه انجام تراکنش‌هاست که بسیاری از افراد با بهره بردن از آن‌ها ثروتمند شده‌اند. بااین‌وجود تکنولوژی‌های جدید با چنان سرعت بالایی منتشر می‌شوند که همگام ماندن با آن‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد.

چنین چیزی به‌خصوص در رابطه با حیطه مالی صادق است، حیطه‌ای که افراد درگیر آن صدها کار برای انجام دادن دارند و با محدودیت زمانی مواجه‌اند. در ادامه تعدادی از روندهای بالقوه سال ۲۰۱۸ و سال‌های آتی را بررسی می‌کنیم.

 

گوناگونی ارزهای رمزنگاری‌شده

از کسی پنهان نیست که ارزهای رمزنگاری‌شده کسب‌وکار خوبی در ۱۲ ماه گذشته داشته‌اند و دراین‌بین بیت‌کوین به‌تنهایی رشدی نمایی داشته است.

به همین دلیل است که افراد زیادی در حال راه‌اندازی ارزهای رمزنگاری‌شده خود از طریق آی‌سی‌اوها (عرضه اولیه سکه) هستند، چنین اتفاقی به این معنی است که مصرف‌کنندگان و افراد متخصص در این زمینه هنگام استفاده از ارز رمزنگاری‌شده انتخاب‌های بیشتری نسبت به هر زمان دیگری دارند؛ اما با چنین اتفاقی چندپارگی نیز رخ می‌دهد و همچنین بسیاری از کلاهبرداران و بازرگانان ارزهای رمزنگاری‌شده جعلی راه می‌اندازند تا از سرمایه‌گذاران ساده سوءاستفاده کنند.

بازار ارزهای رمزنگاری‌شده باید بالغ شود، اما صرف‌نظر از این نیاز به بلوغ، بازاری است که باید متوجه آن بود.

 

بلاکچین

هیچ اشاره‌ای به ارزهای رمزنگاری‌شده بدون اشاره به بلاکچین کامل نیست: تکنولوژی مورداستفاده در ارزهای رمزنگاری‌شده که استفاده از این ارزها را ممکن می‌کند.

یک بلاکچین درواقع یک دفتر حساب دیجیتالی نامتمرکز است که بین تعدادی از کاربران پخش‌شده است. چنین چیزی به این معنی است که هیچ‌کدام از کاربران کلید این داده‌ها را ندارند و تغییر دفتر حساب پس از ذخیره شدن داده‌ها غیرممکن است.

این تکنولوژی کاربردهای وسیع‌تری نیز دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به حیطه سلامتی اشاره کرد، بلاکچین در این حیطه برای ذخیره سوابق سلامتی افراد استفاده می‌شود تا این اطلاعات برای ارائه‌دهندگان مختلف در دسترس باشد؛ اما این تکنولوژی پتانسیل زیادی به همین اندازه برای ایجاد اختلال بیشتر در بازار مالی دارد؛ برای مثال بلاکچین می‌تواند موجب تغییر شیوه خریدوفروش خانه‌ها شود به این صورت که هر ملک می‌تواند رکورد خود در بلاکچین را داشته باشد و بانک‌ها می‌توانند هنگام اختصاص وام این اطلاعات را در نظرگیرند.

 

ان‌اف‌سی

ارتباط میدانی ان‌اف‌سی همین حالا نیز در حال تغییر شیوه پرداخت‌هاست. در بسیاری از کشورها از ان‌اف‌سی برای پرداخت غیر لمسی استفاده می‌شود که افراد می‌توانند کارت خود را نزدیک کارت‌خوان نگاه‌دارند تا اطلاعات آن دریافت شود.

همچنین این تکنولوژی در بیشتر گوشی‌های هوشمند مدرن نیز قرارگرفته است و حتی می‌توان آن را توسط جراحی در بدن شخص قرارداد تا فرد بتواند در عمل با تکان دادن دست خود هزینه قهوه‌اش را پرداخت کند.

البته مسیری طولانی در پیش است تا به نقطه‌ای برسیم که با ایمپلنت‌های پرداختمان به همه‌جا برویم، اما همان‌طور که ان‌اف‌سی بالغ‌تر می‌شود شیوه‌های جدید استفاده از آن جالب‌تر خواهند شد، مخصوصاً با دستگاه‌های پوشیدنی بیشتر و بیشتری که وارد بازار می‌شوند. شاید سال ۲۰۱۸ همان سالی باشد که موفقیت پوشیدنی‌های فین‌تک را در بازار شاهد باشیم.

 

افزایش قانون‌گذاری‌ها

سرعت رشد صنعت فین‌تک آن‌قدر زیاد است که قانون‌گذاران برای همگام ماندن با آن دچار مشکل شده‌اند، بااین‌حال تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند؛ اما همچون مالیات و مرگ، قانون‌گذاری اجتناب‌ناپذیر است و احتمالاً شاهد مؤسسات و بدنه‌های کنترلی بزرگ‌تری خواهیم بود که تأکید مضاعفی روی قانون‌گذاری درزمینهٔ سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای این حیطه خواهند داشت.

باید با این حقیقت روبه‌رو شویم که صنعت مالی صنعت موردتوجهٔ است که نیاز به بیشترین سطح امنیت دارد. در این صنعت با وجوه و سرمایه‌های افراد روبه‌رو هستیم.

بااین‌وجود افزایش قانون‌گذاری لزوماً اتفاق بدی نیست. درواقع اگر قانون‌گذاری درست انجام شود این صنعت را قدرتمندتر و ایمن‌تر می‌کند و مصرف‌کنندگان اعتماد بیشتری به آن خواهند داشت و اگر اعتماد مصرف‌کننده بالا باشد، می‌توانیم انتظار افزایش بهره‌گیری و نوآوری در صنعت فین‌تک را داشته باشیم. چنین افزایش تقاضایی عرضه را نیز افزایش می‌دهد.

 

استارت‌آپ‌های کمتر، شرکت‌های مالی بیشتر

تاریخ بازار فین‌تک شاهد استارت‌آپ‌های کوچکی بوده است که توانسته‌اند از دانه‌درشت‌های سطح جهانی سبقت بگیرند، نوآوری‌های سریعی داشته باشند و تخیل عموم مردم را تسخیر کنند؛ اما لزوماً این روزها پایان نیافته‌اند، زمانه تغییر کرده است و حالا همان استارت‌آپ‌ها در رقابتی سخت در حال مبارزه با شرکت‌های بزرگ‌تر و استوارتری هستند که خودشان را با تکنولوژی‌های جدید وفق داده‌اند.

این تغییر لزوماً به معنای بدتر شدن شرایط نیست. سازمان‌های بزرگ‌تر منابع و تخصص بیشتری در دست دارند اما استارت‌آپ‌های کوچک‌تر معمولاً بهتر با عموم مردم «در ارتباط» هستند.

خبر خوب اینکه تمام این رقابت‌ها باعث پیدایش نوآوری می‌شود که شرکت‌هایی با هراندازه‌ای را مجبور می‌کند بهترین باشند. ممکن است چنین چیزی باعث سخت‌تر شدن زندگی افراد نوآور شود، اما به‌طورکلی برای کل صنعت نیز خبر خوبی است.

 

نتیجه‌گیری

آینده فین‌تک در نامش هویداست. این صنعت تمرکز شدیدی روی تکنولوژی دارد و تکنولوژی به‌سرعت در حال تغییر است. تنها چیزی که می‌توانیم با قاطعیت بدانیم این است که بازار فین‌تک مهیای اختلال بیشتری است و پاداش کسانی که مقادیر درستی از نوآوری و عمل‌گرایی را با یکدیگر ترکیب کنند بسیار بزرگ خواهد بود.

بااین‌حال پنج روندی که درباره‌شان صحبت کردیم حداقل در چند سال آینده قطعاً منبع اختلال‌ها خواهند بود. یک‌چیز قطعی است، زمان هیجان‌انگیزی برای حضور در این صنعت است و مشاهده توسعه آن جالب خواهد بود.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.