راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مکنزی در گزارش خود فینوتک را به‌عنوان پلتفرم بانکداری باز در ایران معرفی کرد

شرکت مشاوره مدیریت آمریکایی مکنزی گزارشی با عنوان «اشتراک‌گذاری داده و بانکداری باز» منتشر کرده است که در آن به موضوعات مختلفی ازجمله بیگ دیتا، قوانین PSD2 و GDPR در اروپا پرداخته است و علاوه بر پرداختن به مباحثی مانند ای‌پی‌آی‌ها و انواع مدل‌های ای‌پی‌آی و بانکداری باز و پتانسیل‌هایی که در صنعت دارد، به تحولات و انقلاب‌ بازارهای مختلف در عرصه فین‌تک و بانکداری باز و ای‌پی‌آی نیز پرداخته است. مورد جالب توجه این است که مکنزی در گزارش خود به بانکداری باز در ایران هم اشاره کرده است و این مفهوم را با پلتفرم نوآوری باز فینوتک معرفی کرده است.

در ادامه خلاصه‌ای از گزارش مکنزی با عنوان «Data Sharing and Open Banking»را آماده کرده‌ایم و متن کامل آن را از این قسمت مطالعه کنید.

ای‌پی‌آی‌ها در سال‌های اخیر در تنظیمات بانکی بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. باتوجه به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه تجزیه‌وتحلیل و همینطور فعالیت شرکت‌های فین‌تک غیربانکی در بازارها، ای‌پی‌آی‌ها، به‌عنوان ابزاری که ارائه سرویس‌های مالی به مصرف‌کنندگان را ارتقا می‌بخشد، بسیار جلب توجه کرده است.

براساس گزارش مکنزی، بانکداری باز مزایای بالقوه‌ای دارد ازجمله تجربه مشتری بهبودیافته، جریان درآمدهای جدید و مدل سرویس پایداری است برای بازارهایی که سرویس‌های کمی در آن ارائه می‌شود. مشخصا بانک‌ها به‌صورت سنتی موضوع حفاظت از داده‌های مشتریانشان را بیشتر به چشم یک وظیفه و مسئولیت می‌بینند تا یک دارایی که باید تجاری‌سازی شود. به اشتراک‌گذاری داده در سرویس‌های مالی اگر به خوبی و درستی انجام شود می‌تواند منجر به ارائه امنیت بیشتر از طریق بهبود توانایی و قابلیت شناخت مشتری (KYC)، اعتبارسنجی هویت و شناسایی تقلب شود. در حال حاضر نسخه کنونی استانداردهای فنی PSD2 می‌تواند خط پایانی باشد برای روش‌های جمع‌آوری داده مانند Screen-Scraping.

یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص موضوع امنیت و حفظ حریم خصوصی در جریان است، قانون GDPR یا قانون حفاظت از داده عمومی است که از ماه می سال 2018 در اتحادیه اروپا عملیاتی شد و جریمه‌های سنگینی هم برای خطاکاران در نظر گرفته است.

در ادامه مکنزی در گزارش خود نگاهی به وضعیت بازارهای مختلف انداخته است و از کشورهایی مانند ایتالیا، بلژیک و آلمان نام برده که هر کدام این کشورها در دهه 1990 پروتکل‌های مشترکی برای دسترسی بانک‌های کوچکتر و شرکت‌های واسط به اطلاعات حساب ایجاد کرده بودند.

از طرف دیگر نبود یک رویکرد متمرکز در ایالات متحده درخصوص داده‌های دولتی موجب پیدایش یک سری نوآوران فین‌تک و همینطور توافق‌های جسته و گریخته بانکی شد که حتی به درد بازاری با حدود 12 هزار موسسه مالی نمی‌خورد. اخیرا هم اداره حسابرسی ایالات متحده درباره فعالیت محدود شرکت‌های فین‌تک در حوزه بانکی نظرسنجی کرده است.

هند نیز پس از یک‌سری تصمیم‌گیری‌های دولت، شاهد رشد قابل توجهی در صنعت فین‌تک در سال 2016 بوده است. درواقع کمبود پول نقد در این کشور موجب تحریک بیشتر بخش روبه‌رشد کیف پول موبایلی شد که در حال حاضر رو به ثبات بیشتری می‌رود. سنگاپور هم بازار فین‌تک گسترده‌ای حول‌وحوش ای‌پی‌آی‌ها ساخته است. اداره پولی سنگاپور در حال حاضر برای ایجاد ساختار و نظارت بر این فرایند نیز یک بخش مختص فین‌تک ایجاد کرده است. بانکداری باز در ایران نیز از طریق پورتال تازه تاسیس فینوتک در حال گسترش و توسعه است. استرالیا نیز در حال بررسی اقداماتی است که درست برخلاف اقدامات انجام‌شده در بریتانیا و اتحادیه اروپا است.

مدل بانکداری باز می‌تواند مجموعه‌ای از ارزش‌های خدماتی را هم برای مصرف‌کنندگان و هم ارائه‌دهندگان فراهم کند؛ نمونه‌هایی مانند علی‌پی و وی‌چت ازجمله سرویس‌هایی هستند که یک تجارت الکترونیک پیشرفته و توسعه‌یافته را از طریق پلتفرمشان به مشتری ارائه می‌دهند و همچنین یک تجربه شخصی شفاف و گزینه‌های مختلف پرداختی مانند پرداخت‌های فردبه‌فرد را در دسترس افراد قرار می‌دهند. با اینکه به نظر می‌رسد با ورود بانکداری باز، بانک‌ها بخشی از قدرتشان را از دست بدهند اما از طرف دیگر می‌توانند به دنبال سودهایی باشند که از طریق مشارکت در مخزن‌های سود به دست می‌آورند. برای مثال می‌توانند پیشنهادهای جدیدی برای مشتریان و کسب‌وکارها داشته باشند که با تجزیه‌وتحلیل‌های پیش‌بینی‌شده، هوش مصنوعی و تامین مالی ادغام شده بودند.

فیدور و N26 دو نمونه موفق از تلاش‌هایی هستند که در راستای ایجاد تغییر و تحولات اساسی و بنیادین بانکداری از درون شکل گرفتند. هر دوی این استارت‌آپ‌ها موسسات بدون شعبه‌ای در آلمان هستند که با تمرکز مستقیم روی فین‌تک، با آغوش باز پذیرای تاکتیک‌ها و روش‌های غیرمتعارف برای بانکداری، مانند کرادفاندینگ، هستند. در آخر باید به این نکته هم اشاره کرد که تغییر معمولا چندان راحت نیست اما باتوجه به تحول بازار در ایالات متحده و دیگر کشورها، گریز از تغییر غیرممکن است.

منبع: مکنزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.