پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در بسیاری موارد، اقدامات روابط عمومیها در دستهبندی ارتباط فریبکارانه تعریف میشود
دکتر مهدی محسنیانراد مدرس علوم ارتباطات در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک و پس از برگزاری مراسم با شکوه تقدیر از وی که با شور فراوان شرکت کنندگان همراه بود گفت: متاسفانه در بسیاری موارد، شاهدیم که روابطهای عمومی تعمداً قصد انتقال اطلاعات غلط به مخاطب را دارند که این مساله در دستهبندی ارتباط فریبکارانه تعریف میشود.
دکتر محسنیانراد در این همایش طی سخنانی گفت: هر زمان که به من جایزهای اهدا میشد فکر میکردم آنچه که اتفاق افتاده مباهات است در حالی که برپایی مراسم امروز مباهات من است و من در این مراسم به دانشجویان و استادان خود مباهات میکنم. وی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم افزود: هماکنون در حال تالیف کتاب «ارتباطشناسی ۲» هستم و در طی این کار ضمن ترجمه برخی از مباحث و فصلهای کتابهای خارجی، به مفهوم کلمه ارتباط فریبکارانه برخوردم.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بر اساس مطالعات من هیچ تمدن و ملتی به اندازه ملت ایران در طول ۳ هزار سال تاریخ خود به راستگویی ارج ننهاده است.
دکتر محسنیانراد اظهار کرد: در کتابهای منتشر شده در حوزه ارتباطات در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تعاریفی درباره ارتباطات فریبکارانه بیان شده است؛ این ارتباط زمانی رخ میدهد که ارتباطگر از روی تعمد قصد انتقال اطلاعات غلط به مخاطب را داشته باشد. به عبارت دیگر، ارتباط فریبکارانه دارای سه بخش اصلی است؛ ارتباطگر میداند که اطلاعات غلط میدهد و از سوی دیگر آن را عمداً ابراز میکند و بهگونهای عمل میکند که مخاطب آن را باور میکند.
این استاد ارتباطات اضافه کرد: در این منابع گفته شده که ارتباط فریبکارانه دارای یک سر پرانباشت و یک سر کمانباشت است. بخش کمانباشت این ارتباط به سخنانی که برای نرنجاندن افراد گفته میشود برمیگردد، مانند تعارفات روزمرهای که شاید مبنای واقعی هم نداشته باشند. جامعهشناسان معتقدند که بخش کمانباشت ارتباط فریبکارانه میتواند باعث شود چرخ جامعه روان بچرخد اما بخش پرانباشت آن به دروغهای برمیگردد که ارتباطگر از سر تعمد آنها را بیان میکند و زیانآور است.
مدرس علوم ارتباطات با بیان اینکه اسنادی وجود دارد که نشان میدهد جامعه ایران در نفی دروغ همواره تلاش کرده است، گفت: حدود ۳ هزار سال پیش در یکی از بخشهای اوستا صحبت از پاسداشت راستی است. ۵۰۰ سال بعد از آن سند دیگری در سنگنبشته بیستون وجود دارد که میگوید موفقیت حکومت در دور بودن از دروغ است و داریوش در انتهای این سنگنبشته دعا میکند که ایران از دروغ دور باشد. ۱۴۰۰ سال پیش نیز در قرآن بارها در آیاتی چون آیه ۷۷ سوره توبه و ۷۱ سوره فرقان درباره دروغ صحبت شده و مسلمانان از دروغ منع شدهاند.
وی افزود: همچنین در احادیث پیامبر نیز بیان شده که هنگامی که وعده دادید از دروغ بپرهیزید.
این استاد ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه شکلگیری روابط عمومی در ایران گفت: روابط عمومی در دهه ۱۹۲۰ در آمریکا شکل گرفت و در آن شرکتهای صنعتی و خدماتی، سندیکاهای قدرتمند کارگری و توسعه چشمگیر مطبوعات نقش داشت اما در ایران ما هیچ یک از این سه عنصر را نداشتیم و به همین دلیل پس از ۴۰ سال که روابط عمومی وارد ایران شد، متاسفانه تبدیل به دکانی برای شعارهای پروپاگاندایی شد.
وی ادامه داد: پیش از این گفتم که روابط عمومی، پوسترچسبان نیست و متاسفم که اکنون بگویم روابط عمومی دروغگو نیست! من متاسفم که ما روابط عمومیها را دروغگو کردیم!
دکتر محسنیانراد اضافه کرد: ما با تاریخ ۳ هزار ساله پرهیز از دروغ نباید روابط عمومیها را برای دروغگویی به کار بگیریم.
مؤلف کتاب «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» با اشاره به برخی مطالب دروغ منتشر شده در مطبوعات گفت: من این مطالب را از سر خشم و جناح نمیگویم و معتقدم نباید از روابط عمومی برای دروغ استفاده کرد.
در بخش دیگری از این مراسم با حضور استادان برجسته ارتباطات از کتاب جدید محسنیان راد با عنوان «در حسرت فهم درست» رونمایی شد. این کتاب حاوی مجموعه مقالات این استاد علوم ارتباطات است.
دکتر مهدی محسنیانراد، نظریهپرداز «مدل منبع معنی»، «بازار پیام» و «چهار کهکشان ارتباطی» است و توانسته است با ارایه نظریههای خود در کنفرانسهای بینالمللی و مقالات علمی و همچنین با تألیف بیش از ۱۰ عنوان کتاب از جمله «ارتباط شناسی» و «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» و تربیت صدها دانشجو، خدمات علمی قابل توجهی به جامعه علوم ارتباطات کشور انجام دهد.
آخرین اثر علمی برجسته دکترمهدی محسنیانراد، تدوین و انتشار کتاب نرمافزار ام. آر. پی برای انجام تحقیقات کمی و کیفی در حوزه علوم اجتماعی است که تابستان گذشته به وسیله وزیر علوم، رونمایی شد.
او دارای لیسانس روزنامهنگاری و رادیو و تلویزیون، فوقلیسانس تحقیق در ارتباط جمعی و دکترای جامعهشناسی و اکنون دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) است.
منبع: ستاد خبری هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک