راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روزنامه‌های کشور سخنرانی رییس کل بانک مرکزی را از چه زاویه‌ای بررسی کردند؟

رئیس‌کل بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی، علاوه بر اینکه به مهم‌ترین معضلات بانکداری در کشورمان اشاره کرد، راه‌حل‌های موجود را نیز مطرح کرد. روزنامه‌ها امروز یازدهم شهریورماه تازه‌ترین سخنرانی و اعلام موضع عبدالناصر همتی را از وجوه مختلف مورد بررسی قرار دادند که در این گزارش این موارد را مورد توجه قرار داده‌ایم.

 

روزنامه کیهان: «ثبات اقتصادی در گرو اصلاح نظام بانکی و هدایت نقدینگی»

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «ثبات اقتصادی در گرو اصلاح نظام بانکی و هدایت نقدینگی» به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای هیات دولت اشاره کرده، معضلات اقتصاد در کشور را بررسی و مسائل موجود را ناشی از تصمیمات نادرست عنوان کرده است.

این روزنامه در گزارش خود به حجم بالای نقدینگی در کشور اشاره و بخش کوتاهی از سخنان رییس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: «نقدینگی کشور که در مرداد 92 تقریبا 491 هزار میلیارد تومان بود؛ در خرداد ماه امسال به یک تریلیون و 582 هزار میلیارد تومان رسید تا در کمتر از پنج سال حجم نقدینگی بیش از 220 درصد رشد کرده و تقریبا 3/5 برابر شود. اما دلایل افزایش نقدینگی و رشد چشمگیر آن در دولت حسن روحانی، موضوع مهم‌تری است که به فهم درست اتفاقات پیش آمده بیشتر کمک می‌کند؛ حجم عمده‌ای از نقدینگی کشور به دلیل استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی (برای تامین سود سپرده‌ها) بوده و عملا نظام بانکی کشور نقش اصلی افزایش نقدینگی را داشته است. نگاهی به آمارهای بانک مرکزی هم به خوبی نشان می‌دهد که حدود 87 درصد نقدینگی، شبه پول (یعنی سپرده‌های بلندمدت بانکی) بوده که به خودی خود گویای این واقعیت است که نظام بانکی کشور (با کمک بانک مرکزی) نقش مهمی در افزایش نقدینگی ایفا کرده‌اند.»

همچنین در این گزارش به بخشی از سخنان رئیس کل بانک مرکزی اشاره شده است: «من با مدیران بانک‌ها دوست هستم، اما در بحث نظارت در بانک‌ها جدی هستم و قول می‌دهم که ضابطه را با عاطفه یکی نخواهم کرد چرا که امروز ضروری است با جدیت مشکلات بانک مرکزی را پیگیری و حل کنیم؛ تمامی ارکان نظام از جمله رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که باید مشکلات بانکی و اقتصادی هر چه سریعتر رفع شود.»

 

روزنامه جوان: «همتی: دلار 4200 تومانی افتادن در تله امریکا بود»

در گزارش روزنامه جوان آمده است: «عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در افتتاحیه بیست و نهمین همایش دو روزه بانکداری اسلامی از اشتباه محاسباتی در تعیین نرخ ارز در ابتدای امسال خبر داد و علت گرانی‌های ارز را در ماه‌های اخیر اثری خارج از تصور دولت و رئیس کل بانک مرکزی ترسیم کرد و گفت: رشد نقدینگی و ناترازی بانک‌ها علت بروز نوسانات ارزی است.»

همچنین در این گزارش از قول همتی به این موضوع اشاره شده است که در بازار نرخ تعیین نمی‌کنیم، اما دخالت خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم بازار از جهتی که به نفع نظام است منحرف شود.

دخالت سهامداران در امور بانک‌ها باید به حداقل برسد، اراده‌ای برای جهت‌دهی نقدینگی نمی‌بینم، در بازار آزاد دخالت می‌کنیم، فرامین رهبری برای بانک مرکزی، القاپذیر نیستم، سیاست‌های پولی مشکل دارد و قابل اجرا نیست، سپرده‌های چند ساله احیا می‌شود و نباید مثل بچه پولدارها زندگی کنیم از جمله محورهایی بود که روزنامه جوان به آن پرداخته بود.

 

روزنامه اعتماد: «علیه خودمختاری بانک‌ها»

روزنامه اعتماد با تیتر «علیه خودمختاری بانک‌ها» سخنرانی رییس کل بانک مرکزی را پوشش داده است. در این گزارش آمده: «به نظر می‌رسد تغییرات در بدنه بانک مرکزی که با حضور عبدالناصر همتی آغاز شده است کم‌کم به برنامه‌های جدی برای سیستم بانکی می‌رسد. نخستین اظهارات رییس کل بانک مرکزی خبر از بازگشت سیستم سپرده‌گذاری دو و سه ساله و تحولات جدید در سیستم بانکی دارد. البته این تصمیم منافی انتقاد رییس کل بانک مرکزی از نرخ سود بانکی نیست. عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در جریان بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی به گلایه از بانک‌ها پرداخت و از اصلاحاتی صحبت کرد که می‌تواند سیستم بانکی را با تحولات جدید همراه کند. تحولاتی که البته رکن اول اجرایی شدن آن همراهی نظام بانکی است.»

این گزارش همچنین مهم‌ترین مباحث مطرح شده توسط همتی را این‌طور مطرح کرده است: تحت القای کسی نیست، موضوع جنگ اقتصادی، گلایه از نرخ سودها، اصلاح روند اضافه برداشت به دستور مقام معظم رهبری، عدم دستور بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود که ۲۳ درصد شده، امیدواری رییس کل بانک مرکزی به ارتقای قانون عملیات بانکداری اسلامی، عدم مداخله سهامداران در امور بانک، ذخایر ارزی بانک مرکزی، ناموس این بانک است، سیاست ما حفظ ذخایر بانک مرکزی و استفاده از سایر منابع در کشور از جمله منابع حاصل از صادرات غیرنفتی است، من در ۳۰ سال گذشته در بخش اقتصاد کلان و پول فعال بوده‌ام و نمی‌توان موضوعی را به من القا کرد؛ از نظرات چپ چپ تا راست راست استفاده می‌کنم، ما در نرخ بازار دخالتی نداریم اما در بازار نظارت و کنترل لازم را خواهیم داشت. اکنون ۹۷ درصد مبادلات ارزی در بازار ثانویه و ۳ درصد در صرافی‌ها در حال انجام است، باید جسارت جراحی را داشته باشیم.

 

روزنامه ایران «احیای سپرده‌های بلند مدت بانکی»

روزنامه ایران با تیتر «احیای سپرده‌های بلند مدت بانکی» این موضوع را پوشش داده است. در گزارش روزنامه ایران آمده است: «عبدالناصر همتی در این همایش ریشه تمام مشکلات در بازار ارز را به صورت‌های مالی بانک‌ها و حجم انبوه نقدینگی دانست که طی ماه‌های اخیر به 1600 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. با وجود این رئیس شورای پول و اعتبار از برنامه‌های جدید این بانک هم رونمایی کرد که عمده آن بر جمع‌آوری و مدیریت نقدینگی استوار است. برهمین اساس وی از احیای سپرده‌های بلندمدت بانکی و انتشار اوراق مشارکت خبر داد.»

همچنین در این گزارش به بخشی از سخنان همتی اشاره شده است: «روند کنونی بانکداری همراه با بی‌برنامگی سیاست‌های پولی منجر به بروز این معضلات شده است. دولت امریکا برای محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی خود تلاش‌های فراوانی می‌کند و همزمان می‌خواهد انتقال دارایی‌های ایران را سخت و محدود کند. با هماهنگی سران سه قوه بسته جدید سیاست ارزی را اجرا کردیم و حداقل شاهد تثبیت در بازار ارز بودیم و امیدوارم بتدریج نتایج این سیاست را در بازار ارز ببینیم. حفظ قدرت ارزی کشور برابر با حفظ منابع ارزی، کنترل تورم و اصلاح ناترازی ترازنامه بانک‌ها و کنترل نقدینگی وحشتناک در کشور است؛ در شرایط تحریم مهم‌ترین متغیر اقتصادی برای ما نرخ ارز است و مهم‌ترین هدف جلوگیری از اتلاف منابع ارزی است.

وی ادامه داد: با ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی قدرت تنظیم بازارایجاد می‌شود و از ارز بانک مرکزی نیز می‌توان در سرمایه‌گذاری‌های صنعت نفت یا شرایط خاص در بازار استفاده کرد که در حال حاضر ضرورتی برای این اقدام وجود ندارد.

 

روزنامه قدس: «خبر خوش رییس کل بانک مرکزی به سپرده‌گذاران»

روزنامه قدس در گزارشی تجارب جهانی بانک‌های قرض‌الحسنه و سود بالای بانکی در کشورمان را با تیتر «بانک‌های بنگاه‌دار علیه بانکداری بدون ربا» بررسی کرده است. همچنین به بخشی از صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی با این عنوان پرداخته است: «خبر خوش رییس کل بانک مرکزی به سپرده‌گذاران؛ سپرده‌گذاری دو و سه ساله احیا می‌شود»

در این گزارش از قول رییس کل بانک مرکزی آمده است: «رشد سریع شبه پول به خاطر مسابقه بی‌انتها و سریع و بی‌ضابطه بانک‌ها در نرخ سود شکل گرفته درحالی که بانک‌ها نباید بی‌کفایتی خود را با بانک مرکزی جبران کنند؛ شخصا اجازه نخواهم داد بانک‌هایی که در نظام بانکی کشور راه را کج می‌روند، ادامه مسیر دهند. باید جسارت جراحی داشته باشیم چراکه این روند کل نظام اقتصادی را نابود می‌کند. اضافه برداشت بانک‌ها در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال 18.2 درصد رشد داشته و اگر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ضرب شود، صد هزار میلیارد تومان نقدینگی به کشور اضافه شده است.»

 

روزنامه دنیای اقتصاد: «خط قرمز بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز»

دنیای اقتصاد هم با این تیتر صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی را پوشش داده است؛ «عبدالناصر همتی در همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد: خط قرمز بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز»

گزارش دنیای اقتصاد علاوه بر اینکه مهم‌ترین صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی در همایش دیروز را پوشش می‌دهد، این مسائل و موضوعات مطرح شده را نیز نقد و بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین سخنرانی رسمی خود، برنامه‌های بانک مرکزی را شامل «به‌کارگیری ابزار نوین»، «تجدیدنظر در سیاست‌های رشد نقدینگی»، «رد سیاست دستوری برای افزایش نرخ سود»، «اثر بازار دوم در ثبات‌بخشی بازار ارز»، «استقلال رای رئیس‌کل» و «احتمال بازگشت سپرده‌های بلندمدت» دانست. اگرچه موضوع اصلی همایش حاکمیت شرکتی بود، اما رئیس‌کل بانک مرکزی در این خصوص تنها عنوان کرد که باید «موضوع عدم‌مداخله سهامداران و مالکان در مدیریت بانک به‌صورت جدی در راستای اصلاح نظام بانکی پیگیری شود.» و با توجه به اولویت دیگر موضوعات سعی کرد رویکرد بانک مرکزی را درخصوص این مسائل تشریح کند، به خصوص اینکه در سایه سکوت رئیس‌کل، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد جدید بانک مرکزی شکل گرفته بود.

دنیای اقتصاد همچنین به حاشیه‌های همایش بیست و نهم با این شرح پرداخته است؛ «همایش بیست و نهم بانکداری اسلامی در کنار بحث درخصوص موضوعات اصلی، زوایای پنهانی نیز داشت. یکی از مهم‌ترین موضوعات، انتقادات رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص تکراری شدن همایش‌های اقتصادی بود. نکته دومی که همتی به آن اشاره کرد، عدم تغییر شرایط درخصوص برخی سیاست‌ها است. او در این خصوص به خاطره‌ای اشاره کرد که چند سال قبل، یکی از کارشناسان تاکید می‌کرد که در حال حاضر مشکل اقتصاد کشور رشد بالای نقدینگی است. این رویه همین‌طور ادامه پیدا کرد و راه حلی برای آن اتخاذ نشد و در حال حاضر نیز مشکل اصلی کشور اقتصاد کشور، رشد بالای نقدینگی باقی مانده است. اگر راه حلی اتخاذ نشود، بازهم در سال‌های آینده مشکل نقدینگی، دغدغه اصلی اقتصاد کشور خواهد بود.»

همچنین در این گزارش آمده است «همتی در صحبت‌های خود «دارایی ارزی را ناموس بانک مرکزی دانست.» این جمله، بیشتر از سایر جمله‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و واکنش‌های مثبت و منفی نسبت به این جمله زیاد بود.»

 

روزنامه تعادل: «رییس کل بانک مرکزی: بازار ارز کنترل می‌شود نه قیمت دلار»

تعادل نیز با عنوان «رییس کل بانک مرکزی: بازار ارز کنترل می‌شود نه قیمت دلار» به این موضوع پرداخته است. مهم‌ترین موضوعاتی که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از: ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است، نمی‌توان موضوعی را به من القا کرد؛ از نظرات چپ چپ تا راست راست استفاده می‌کنم.

تاکید بر اجرای حاکمیت شرکتی، هیچ اراده‌ای برای کند کردن نقدینگی وحشتناک نمی‌بینم، ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است، القا پذیر نیستم، بانک مرکزی در نرخ ارز دخالت ندارد اما بازار را کنترل می‌کند، رشد 15 هزار میلیارد تومانی پایه پولی، هیچ دستوری برای افزایش نرخ سود به ۲۳ درصد صادر نکرده‌ایم، فروش ۶ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها، دلایل عدم توازن ترازنامه بانک‌ها، رابطه بانک‌ها و مشتریان شفاف نیست، الزامات اجرای حاکمیت شرکتی، افزایش حساب‌های قرض‌الحسنه در نظام بانکی، پیش شرط‌های بهبود وضعیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه روزنامه تعادل نیز قرار گرفته بود.

 

روزنامه خراسان: «توپ پر رئیس کل علیه بانک‌های بی انضباط»

روزنامه خراسان نیز به توپ پر رئیس کل علیه بانک‌های بی انضباط اشاره کرده و نوشته است: «رئیس کل جدید بانک مرکزی با اشاره به تاکیدات رهبری گفت: ما 10 سال است که می گوییم نقدینگی بالایی داریم ولی هیچ گاه اقدامی درست برای آن انجام نداده‌ایم درحالی که اتفاقات اخیر بازار ارز محصول نقدینگی بالا و ناترازی ترازنامه بانک‌ها بود.»

مهم‌ترین بخش‌های این گزارش این موارد بوده است: اراده‌ای برای مهار نقدینگی نمی‌بینیم، دفاع از نرخ واحد ارز امکان پذیر نبود، نباید خود را در تله آمریکا قرار می‌دادیم، با بانک‌های بی انضباط بر خورد می‌کنیم و احتمال احیای سپرده‌های بیش از یک سال.

 

روزنامه شرق: «بانکداری به روش بچه پولدارها»

شرق نیز به انتقاد ریس کل بانک مرکزی از مسابقه سود میان بانک‌ها پرداخته و بانکداری به روش بچه پولدارها را به عنوان تیتر اصلی خود انتخاب کرده است. قصور بانک‌ها در بی‌برنامگی ارزی، از طریق عرضه و تقاضا دخالت می‌کنیم، بی‌کفایتی بانک‌ها پذیرفتنی نیست، از تمام نظرات چپ و راست استفاده می‌کنم، فروش 6 هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها و ضعف نظام بانکی در حاکمیت شرکتی از جمله مباحثی بود که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.