راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابلاغیه بانک مرکزی: رمز دوم ایستا از تراکنش‌های بانکی مبتنی بر کارت حذف می‌شود

بانک مرکزی ایران در تاریخ اول شهریور 97 ابلاغیه‌ای منتشر کرده و معاون فناوری‌های نوین این بانک از حذف ارائه رمز دوم ایستا برای تمام تراکنش‌ها خبر داده است.

در این ابلاغیه که به امضای ناصر حکیمی رسیده است، مقرر شده تا تاریخ اول خرداد 98 رمز دوم ایستا برای تمام تراکنش‌ها حذف شود. در گذشته راه پرداخت مطالبی در این مورد منتشر کرده بود.

ببینید: ۶۰ قدم تا ژتونایزیشن

ببینید: توکنیزاسیون یا ژتونیزاسیون؟

ابلاغیه بانک مرکزی در مورد حذف ارائه رمز دوم ایستا برای تمام تراکنش‌ها، انتقال مسئولیت جبران خسارت مال‌باختگان به موسسه اعتباری و ارائه هم‌زمان خدمت رمز دوم پویا و رمز ایستا به مشتریان را در ادامه مطلب می‌توانید بخوانید.

سند «الزامات رمزهای پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت» به شناسه BIS RG 300-14 که به پیوست ارائه شده است با همکاری «کاشف» تهیه شده و هدف از آن ارائه الزاماتی به منظور حصول اطمینان مؤسسات اعتباری صادرکننده کارت‌های بانکی از کاهش مخاطرات ایستا بودن رمزهای کارت‌های بانکی است. الزامات ارائه‌شده شامل مشخصات رمزهای پویا، نحوه ثبت‌نام برای استفاده از رمزهای پویا، نکات مهم در تولید رمز پویا، انتقال اطلاعات حساس، ابزارهای ارائه رمزهای پویا و وظایف مؤسسات اعتباری به عنوان ارائه‌دهنده خدمت رمزهای پویا است.

مقتضی است دستور فرمایید ضمن ابلاغ مراتب به واحدهای ذی‌ربط با قید فوریت، تمهیدات لازم برای اجرای «الزامات رمزهای پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت» در آن بانک / موسسه اعتباری مطابق با برنامه زمان‌بندی زیر، فراهم شده و علاوه بر نظارت دقیق بر حسن اجرای آن، نتیجه اقدامات صورت گرفته به این بانک منعکس گردد.

توجه: مطابق مواد 55 و 57 از «الزامات رمزهای پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت» ضروری است بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پیش از عملیاتی نمودن خدمت رمزهای پویا، اسناد مرتبط با ارزیابی امنیتی و پذیرش مخاطرات باقی‌مانده در محدوده خدمت مورد اشاره را برای اداره نظام‌های پرداخت این بانک ارسال نمایند.

7 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    یعنی چی؟ یعنی الان نمیشه با کارت خرید اینترنتی کرد؟

    1. مهرداد عابد می‌گوید

      معنیش اینکه که اگر به نحوی اطلاعات کارت شما دزدیده شد و از اون طریق به صورت آنلاین – با رمز دوم – از حسابتون وجه برداشت شد، مسوولیتش به صورت کامل با بانک هست.

    2. ناشناس می‌گوید

      سلام به نظر من یکبار کردن رمزها خوب نیست چون کسی که کار ضروری داره ودر بیرون هستش میخواد از کارت به کارت کنه پولش رو سخت میشه هر بار با یه رمزی کارهاش و رو به راه کنه مثلا برای پرداخت قبض یه رمز میده برای تراکنش رمز دیگه برای من که سخته چون مشکله

  2. علی حسین زاده می‌گوید

    با سلام خسته نباشی
    رمز یکبار مصرف که آلان باهش برای انتقال،پرداخت، خرید، شارژ و کارهای که نیاز به رمز دوم باشه، فوق العاده راحت شدیم .اولا نیاز به حفظ رمز دوم نیست و اینکه مطمئنتره
    با تشکر فراوان

    1. رضامعظمی راد می‌گوید

      پیامکهای بانکی من فعال بشه موجودی پیامکش بیادوشارژ وواریزپیامکش بیادبرایم

  3. رضامعظمی راد می‌گوید

    ترانکشهای بانکی واردوخارج موجودی من روپیام بده بهم وشارژهم بگیرم تو روخدامیخوام اینهارو

  4. ناشناس می‌گوید

    ترانکشهای بانکی واردوخارج موجودی من روپیام بده بهم وشارژهم بگیرم تو روخدامیخوام اینهارو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.