راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت آنی سازمانی، در صدر لیست آرزوهای متخصصان صنعت بانکداری

تی‌دی بانک (TD Bank) تحقیقی به عمل‌آورده است که در آن ۳۹۰ نفر از متخصصین شرکت‌کننده در اجلاس پرداخت اتحادیه پرداخت الکترونیک ناچا (NACHA) در سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا مورد پرسش قرارگرفته‌اند. نتیجه این تحقیق در گزارش پرداخت‌های سازمانی ۲۰۱۸ منتشرشده که در آن اطلاعات جالبی در مورد آینده پرداخت، نوآوری و پرداخت آنی مشاهده می‌شود. برای اغلب متخصصین بانکی،  پرداخت آنی سازمانی (Corporate Realtime Payment) در صدر لیست آرزوها قرارگرفته است.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط تی‌دی‌ بانک (TD Bank)، ۴۲% از متخصصین پرداخت اذعان داشته‌اند که اضافه شدن سامانه پرداخت آنی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر صنعت بانکداری خواهد بود.

حمایت از پرداخت آنی سازمانی در میان بانک‌ها به‌صورت ثابتی در حال افزایش است. در ماه ژوئن پایگاه بانک‌اینووِیشن (Bank Innovation) گزارش کرد که ۸۶% از بانک‌ها انتظار دارند که پرداخت آنی باعث ارتقای کیفیت خدمات به مشتریان گردد. این در حالی است که سال گذشته تنها ۶۱% از افراد مورد پرسش بر این عقیده بودند.

ارائه امکان پرداخت آنی یک فرایند دشوار است. مفهوم پرداخت آنی برای اولین بار حدود ۳ سال پیش مطرح شد، اما شرکت تسویه وجوه (TCH) پیش‌بینی می‌کند که نهادینه شدن این امکان در تمام بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری تا سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید.

تاکنون بانک‌های بزرگی مانند پی‌اِن‌سی (PNC)، سیتی‌گروپ (Citigroup)، جی‌پی مورگان چِیس (JPMorgan Chase)، یو‌اس بانک (U.S. Bank)، سان‌تراست (SunTrust) و بی‌بی‌ اند‌ تی (BB&T) توانسته‌اند سیستم پرداخت آنی را برقرار نمایند. این بانک‌ها برای حصول پرداخت آنی با ارائه‌دهندگان سرویس و پردازشگران اصلی همکاری کرده‌اند و نتیجه این امر خلق مزیت رقابتی و تمایز از رقبا است.

یکی از راه‌های رسیدن به هدف پرداخت آنی، بهره بردن از واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) است. جردن لَمپ (Jordan Lampe)، مدیر پروژه‌های راهبردی در پلتفرم پرداخت دیولا (Dwolla)، در مصاحبه ماه ژوئن با بانک‌اینووشین به همین امر اشاره نموده بود. در آن زمان ۸۷% از بانک‌ها برنامه داشتند تا رابط برنامه‌نویسی کاربردی باز را برای عملی کردن پرداخت‌ آنی توسعه دهند.

بنابراین تعجب‌برانگیز نیست که نظرسنجی تی‌دی بانک نشان دهد که بسیاری از پیشکسوتان صنعت، زیرساخت بانکی را مانعی بزرگ در راه رسیدن به پرداخت آنی سازمانی می‌بینند.

۳۶% از افراد اعلام کرده‌اند که به‌روزرسانی زیرساخت‌های قدیمی بانک‌ها امری اساسی برای حصول نوآوری در پرداخت و من‌جمله پرداخت آنی سازمانی است.

در این گزارش ریک‌ بورک (Rick Burke)، رئیس محصولات و خدمات سازمانی در تی‌دی بانک ابراز داشته است:

«امروزه سرعت بالای تغییرات و قدرت پایین سازمان‌ها برای تطبیق‌پذیری یکی از عمده‌ترین موانع در صنعت پرداخت است. ارسال و دریافت پرداخت‌های سازمانی فرایندی پیچیده و چابکی پرداخت‌های مصرف‌کنندگان را دارا نیست. با افزایش تعداد پرداخت‌های آنی شخصی در میان مدیران ارشد مالی و خزانه‌دارها، تقاضا برای نسخه‌ سازمانی این امکان هم بیشتر شده است. مؤسسات مالی و کسب‌وکارها باید برای پاسخگویی به این نیاز خود را آماده کنند.»

همچنین ۲۰% از پرسش‌شوندگان در مورد مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر صنعت، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را پس از پرداخت آنی در مقام دوم اهمیت دانسته‌اند. ۶۴% از پرسش‌شوندگان معتقد به اعتبار ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان یک روش پرداخت دیجیتال نبودند.

 

چه چیزی بیشترین تأثیر مثبت را بر صنعت خواهد نهاد؟
چه چیزی بیشترین تأثیر مثبت را بر صنعت پرداخت خواهد نهاد؟

گزارش کامل تی‌دی بانک در مورد پرداخت سازمانی را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

منبع: Bankinnovation

دیدگاه‌ها بسته شده است.