راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش درآمد ان‌سی‌آر و دایبلد در اثر کاهش دستگاه‌های خودپرداز بانکی

گزارشی منتشرشده از درآمد شرکت‌های ان‌سی‌آر (NCR Corp) و دایبُلد نیکسدورف (Diebold Nixdorf Inc) چنگی به دل نمی‌زند. این دو شرکت زمینه ساخت دستگاه‌های خودپرداز بانکی، بارکد خوان، سیستم‌های تشخیص چک، همچنین رایانه‌های شخصی و سرورهای رایانه فعالیت می‌کنند (ویکی‌پدیا). در گزارش درآمدی این دو شرکت، افول تقاضا برای دستگاه‌های خودپرداز پررنگ است.

باب فیشمَن (Bob Fishman)، مدیر ارشد مالی ان‌سی‌آر می‌گوید:

«درآمد سخت‌افزار در سه‌ماهه اخیر ۱۶% کاهش داشته و حاشیه سود ۴۰۰ واحد کمتر شده است.»

خوشبختانه ان‌سی‌آر مالک شرکت تأمین‌کننده نرم‌افزار بانکداری دیجیتال، دیجیتال اینسایت (Digital Insight)، نیز هست و درآمد بخش نرم‌افزار و بالأخص بخش رایانش ابری رشد پیداکرده است.

درآمد دایبُلد هم نسبت به سال گذشته ۶% کمتر شده است و هردوی این شرکت‌ها مدیران عامل جدیدی را روی کار آورده‌اند.

ران شولین (Ron Shevlin)، مدیر تحقیق در مشاورین کُرنِراِستون (Cornerstone Advisors) می‌گوید:

«شاید تحول شعب آن‌قدرها که به نظر می‌رسید وضع خوبی نداشته نباشد. واقعیت محتمل این است که برخلاف گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌گرفته روی مصرف‌کنندگان، شعب در حال احتضار هستند.»

تحلیل‌گر پرداخت، مایکل موزِر (Michael Moeser) اظهار کرده است که فشار زیادی از طرف اسکوئر (Square) و اِسترایپ (Stripe) دیده می‌شود و این به خاطر محصولات جدید این دو شرکت در حوزه بانکداری خرد است. وی همچنین نسبت به نتایج تحقیقات انجام‌یافته روی مصرف‌کنندگان که به علاقه آن‌ها به بانکداری شعبه‌ای اشاره دارد، اظهار بد‌بینی کرد:

«نوانتاس (Novantas) می‌گوید ۶۰% مردم آمریکا گفته‌اند ترجیح می‌دهند که حساب‌جاری را شخصاً دریکی از شعب بانکی افتتاح کنند تا پشت تلفن و تبلت و لپ‌تاپ. یا شنیدن این خبر دو سؤال به ذهن متبادر می‌شود. اول: این ۶۰ درصدی که گفته می‌شود آیا اصلاً قصد افتتاح حساب‌جاری جدید در آینده نزدیک را داشته‌اند؟ و دوم: آیا دلیل ترجیح شعبه بانکی به کانال دیجیتال این نیست که تجربه دیجیتال کنونی هنوز به‌قدر کافی خوب نیست؟»

همان‌گونه که احتمال آن می‌رفت صحبت از خودپردازها در هر دو گزارش درآمدی پررنگ بود. بانک‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی روی نسل آینده خودپردازها انجام داده‌اند که چیزی شبیه به آی‌پدهای (iPad) غول‌آسا با قابلیت تماس تصویری با متصدیان بانکی است. درآمد ان‌سی‌آر از دستگاه‌های خودپرداز بانکی در سه‌ماهه ۲۱% افت داشته است و چالش‌های تأمین دستگاه‌های جدید گزارش‌شده است.

«نگاه ما به درآمد دستگاه‌های خودپرداز عوض نشده است و تقریباً برای امسال بدون تغییر خواهد بود و کارهای عقب‌مانده زیادی که داریم پشت این حرف است.»

جرارد اشمید (Gerrard Schmid)، مدیرعامل جدید دایبُلد نیکسدورف، به مردد بودن صنعت نسبت به دستگاه‌های خودپرداز بانکی اذعان کرده است:

«با این‌که اختلاف‌نظر فراوانی در مورد نقش دستگاه‌های خودپرداز بانکی در بلندمدت وجود دارد، تقریباً همه متفق‌القول‌اند که برای آینده قابل پیش‌بینی دستگاه‌های خودپرداز جزء جدایی‌ناپذیر کسب‌وکار باقی خواهند ماند. بسیاری از مشتریان کانال دستگاه خودپرداز را یک دارائی راهبردی می‌بینند. برخی دیگر به دنبال بهره جستن از این موقعیت برای درک بهتر تحول در رفتار مشتریان هستند. گروه سومی هم هست که کانال دستگاه خودپرداز را هزینه ناگزیر کسب‌وکار می‌دانند.»

دایبُلد همچنین به وجود مشکلاتی در زنجیره تأمین دستگاه‌های خودپرداز اشاره‌کرده و افزود که قصد دارد در آینده تنوع محصولاتش را کم‌تر کند.

اجماع گسترده‌ای میان فعالان صنعت وجود دارد که دستگاه‌های خودپرداز قسمت سالمی از کسب‌وکار هستند؛ اما با افزایش استفاده از کانال تلفن همراه، نقش آن‌ها در حال کم‌رنگ شدن است. مشاهده نشانه‌های این افول که برای اولین بار است به‌صورت واضح خود را نمایان می‌کند، مسئله جالبی است.

منبع: Bankinnovation

1 دیدگاه
  1. حسام جدی می‌گوید

    با سلام یک دستگاه خود پرداز برای محل کار سوپر مارکت درخواست دارم چگونه پیگیری کنم لطف راهنمایی کنین ممنون میشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.