راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی روند قیمت دلار و طلا از سال ۵۷ تا ۹۷ / نمودار

قیمت دلار و طلا در این ماه‌ها رشد خیره‌کننده‌ای داشته است و افزایش ناگهانی قیمت‌ها در سال‌های 96 و 97 را می‌توان با جهش‌های قیمتی ارزی و سکه‌ای سال‌های جنگ با عراق و دوران تحریم سال 90 و 91 مقایسه کرد. اقتصاد ایران روزهای سختی را سپری می‌کند و نرخ ارز و سکه به نگرانی مردم دامن می‌زند. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی دلار و سکه تمام بهار آزادی از سال ۵۷ تا 97. در این 40 سال به طور کلی در چهار برهه تاریخی، قیمت ارز و طلا جهش‌های عجیب داشته است. عواملی مانند جنگ و تحریم از بارزترین دلایل افزایش قیمت‌های ارز و طلا بوده‌اند.

 

بررسی روند قیمت رسمی و آزاد دلار از سال ۱۳۵۷ تا امروز

روزهایی را سپری می‌کنیم که در مورد نرخ دلار صحبت‌های زیادی می‌شنویم. حاشیه‌های زیادی در این ماه‌ها به وجود آمده است؛ از صف‌های تشکیل‌شده در مقابل صرافی‌ها گرفته تا صعود خیره‌کننده نرخ دلار و عوض‌شدن رئیس‌کل بانک مرکزی در این ماه‌ها اتفاق افتاده است و این بی‌ثباتی همچنان ادامه دارد.

جنگ و تحریم بارزترین دلایل افزایش قیمت دلار در این ۴۰ سال بوده‌اند. در سال ۱۳۵۷ هر دلار 7 تومان ارزش داشته و اگر در سال ۱۳۹۷ ارزش هر دلار را معادل با ۹۲۰۰ تومان در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم در این ۴۰ سال قیمت دلار بیش از 1314 برابر شده است.

 

بررسی روند قیمت سکه بهار آزادی از سال ۱۳۵۷ تا امروز

قیمت طلا از اواخر سال ۱۳۹۶ تلاطم زیادی را شروع کرده و این جهش تا تابستان ۱۳۹۷ هم ادامه داشته است. بیشترین قیمت سکه بهار آزادی در مردادماه 97 به 4.5 میلیون تومان رسید و بعد از آن در بازه ۴ میلیون تومانی در نوسان است. این در حالی است که با شروع سال ۱۳۹۶ قیمت هر سکه بهار آزادی زیر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

از مهم‌ترین دلایل جهش‌های ناگهانی قیمت سکه در ۴۰ سال اخیر می‌توان به جنگ با عراق در دهه ۶۰ و  تحریم‌های بین‌المللی در دهه 90 اشاره کرد. در سال ۵۷ قیمت هر سکه 420 تومان بوده و اگر قیمت فعلی آن را ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت که در این ۴۰ سال قیمت هر سکه بهار آزادی بیش از 9285 برابر شده است.

 

قیمت مسکن

بحث در مورد مسکن و قیمت آن هم یکی از دیگر مواردی است که در این سال‌ها جهش‌های ناگهانی متعددی تجربه کرده است. به گزارش روزنامه ایران، از سال 72 تا 92 قیمت زمین در ایران 107 برابر افزایش یافته است. این در حالی است که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در این دوره 37 برابر شده است. همچنین متوسط قیمت مسکن در تهران از سال 72 تا 91 از ۵۱ هزار تومان به ۶ میلیون و 510 هزار تومان رسیده و بیش از 127 برابر شده است.

قیمت مسکن در سال‌های جنگ با عراق کاهش می‌یابد اما بعد از اتمام جنگ در سال ۱۳۶۸ به یک‌باره قیمت مسکن بیش از دو برابر می‌شود.

سال ۸۶ دومین جهش قیمت مسکن است. قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران به طور متوسط از 670 هزار تومان به 1 میلیون و 390 هزار تومان می‌رسد.

سومین جهش قیمت مسکن مربوط به سال 91 و هم‌زمان با تحریم‌های بین‌المللی رخ می‌دهد. متوسط قیمت مسکن از متری 2 میلیون تومان به بیش از ۴ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

در سال ۹۷ قیمت مسکن نزدیک به 50 درصد افزایش داشت و می‌توان آن را به نوعی جهش چهارم نامید.

به طور کلی در سال ۹۶ و ۹۷ قیمت سکه، دلار و مسکن افزایش به شدت زیادی داشته است. ثبات قیمتی هنوز به وجود نیامده و شاهد یکی از جهش‌های قیمتی در ۴۰ سال اخیر هستیم.

38 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    جنگ تحریم بهانه است عدم مدیریت وعدم بهره وری از منابع و از هم گسستگی مدیریتها در کشور و منفعت طلبی عدم شفافیت در بازار واقتصاد دولتی وخصوصی محدودیتها در توسعه کسب و کار بدون رقابت بلکه کسب وکار حمایتی فراهم نکردن امکانات لازم و برداشتن موانع از جلو پای نخبگان کشور نداشتن آینده نگری توجه به سود و منافع وصرفا توجه به تولید و صنعت زود بازده وکاهش کیفیت و…….باعث نابسامانی در وضعیت قیمتها شده است واقتصاد کشور در حال حاضر به بیماری مزمن دچار شده است. پیشنهاد این است که دولت باید با مدیریت صحیح و برنامه ریزی طولانی و کوتاه مدت قوی شود گسترش چارت دولت نشان از ضعف دولت است دولت باید متمرکز وجمع و جور باشدولی پولدار و توانمند در بر طرف کردن حوائج مردم .در همه زمینه ها اقتصادی اجتماعی و صنعت تولید حضور داشته ولی از جنبه نظارتی و مشارکتی تشکیل شرکت‌های دولتی خوب بود ولی در جریان ناصحیح قرار دارد و منفعت خصوصی آن به منافع ملی و عام آن می چربد.دولت کنار تولید و صنعت ونخبگان باشد حمایت کند دیدگاه رقابت باید کمرنگ شود و جای خود را به حمایت بدهد امروزه دولت نقش خود را در بازار رقابت گم کرده است.

    1. مریم می‌گوید

      بدلیل ساختار مشخص و ثابت اقتصاد ایران و روند ثابت جهت گیری سیاسی کشور هیچگونه اصلاحی در ساختار موجود ممکن نیست و فقط خیالبافی است مانند کسی که پایش شکسته و بخواهد در مسابقات المپیک جهانی مدال بیاورد در رشته دوی صد متر سوال من از شما اینست که شخص پا شکسته چگونه میتواند خود را اماده چنین مسابقه ای کند؟؟تغذیه مناسب و نرمش صبحگاهی؟؟ ایا پای شکسته نباید ابتدا خوب بشود؟؟!!!
      ساختار دولت امکان ذره ای اصلاح در هیچ جهتی را ممکن نمیکند و الباقی سخن وری و شعارهای رنگارنگ دروغین عوام فریبانه است نمودار قیمت دلار و طلا و کسری بودجه دولت و قرض کردن هر ساله دولت از بانک مرکزی کاملا شفاف است هیچگونه بهبودی نمیبینید یعنی روزبروز خراب تر شده اقتصاد ایران اگر نفت گران شود باید به همان اندازه طلا دلار کالا زیاد شود و اگر نفت ارزان شود همه اینها باید کم شود در کشور که بدلایل بسیار نمیشود پس وضعیت با نرخ خاصی بد و بدتر میشود تا ونزوئلا بشویم

      1. ناشناس می‌گوید

        درود بر شما .

    2. ارغوان می‌گوید

      بسیار عالی

    3. ناشناس می‌گوید

      بسیار دقیق و صحیح

  2. محسن فرقانی می‌گوید

    نمودار شاقولی شده

  3. ناشناس می‌گوید

    بسیارعالی. نثرروان. ازدل برآمدوبردل نشست.

  4. خاال می‌گوید

    سلام
    ممنون از اطلاعاتتون
    اما من متوجه بعضی چیزا نشدم مثلا دلار 7 تومانی تا 12.000 تومان یعنی 1715 برابری
    و سکه از 420 تا 3.900.000 یعنی 9285 برابر
    و مسکن 51.000 تا 6.510.000 یعنی 127 برابر
    اینا اصلا باهم قابل مقایسه نیستن
    منظورم اینه که طلا رشد خیلی زیادی داشته پس چرا مثل مسکن ب چشم نمیاد؟؟

    1. اسماعیل می‌گوید

      یعنی دلار هم تو تورم داره…. و ارزشش کمتر از به مرور زمان کم شده، ولی ارزش ریال بیشتر کم شده، ارزش طلا هم رفته بالا… و ارزش مسکن با توجه به پایین اومدن دستمزدها اومده پایین

    2. سید مصطفی می‌گوید

      مسکن برای سال ۷۲ تا سال ۹۷ است، برای طلا باید بگم که خود دلار هم‌ تورم داره یعنی ارزشش رو در برابر دلار از دست می ده

    3. علیرضا می‌گوید

      سلام
      علت افزایش شدید قیمت سکه و طلا، بی ارزش شدن دلاره.
      همانگونه که ما تورم و بی ارزش شدن واحد پولی خودمون رو داریم، آمریکا هم اینکار رو با تمام دنیا میکنه.
      و متاسفانه در ایران پایین اومدن ارزش دلار در نظر گرفته نمیشه.
      طلا تو سال ۱۹۷۱ هر انسش ۳۵ دلار بوده و الان ۱۲۸۵ دلاره.
      اگه این رشد رو با سه جدول فوق ترکیب کنید همه چی درس درمیاد.

      1. مهدی می‌گوید

        احسنت، با بیان ساده و تحلیل درست، و پیش بینیها نشون میده که در آینده نه چندان دور اونس جهانی طلا از 2000 دلار عبور میکنه و دلار هم از 18000 تومان عبور میکنه، پس طلا با ارزشتر از الان میشه.
        سال بعد همین موقع به نمودارها توجه کنید.

        1. بختیار می‌گوید

          سلام ببخشید قیمت طلا در سال 79و80هر مسقال چند بود

      2. مهدی می‌گوید

        ممنون از تحلیل درستتون.

      3. الهام نیازی می‌گوید

        با سلام ولی من یادمه زمانی که ما در خ پیروزی در تهران یه آپارتمان خریدیم ۸۰ متر سه میلیون و دویست هزار تومان پرداخت کردیم اون زمان سکه بیست هزارتومان بود و ۱۶۰ سکه فروختیم الان اون ملک تقریبا نوسازش هشتصد میلیونه و ۱۶۰ سکه رو در قیمت کنونی ضرب میکنیم من قیمت مسکن رو بهتر میبینم این مقایسه در پایین شهر میباشد

        1. ناشناس می‌گوید

          الان اومد
          981009

      4. ناشناس می‌گوید

        درسته

      5. امید می‌گوید

        علیرضا انس در سال 1970. 235 دلار بوده نه 35 دلار

    4. خلیل می‌گوید

      سلام عزیز نرخ 51000تومن به تاریخ سال 72 برمی‌گردد، و دلار 7 تومنی به سال قبل انقلاب، اگر نسبت بگیری مسکن خیلی بیشتر از طلا تورم داشته، سال 55 با 50هزارتومن راحت میشد یه اپارتمان 70 تا 80متری خرید،، من خودم در سال 58 که مسکن حداقل دو برابر شده بود نسبت به یکی دوسال قبل یکخانه ویلایی 160متری خریدم 180هزارتومن،،

  5. ابوالقاسم می‌گوید

    چرا واقعیات رو نمینویسید؟؟ ضعف دولتهای احمدی نژاد و روحانی رو چرا اشاره نمیکنید؟؟ چرا اشاره ای به درآمد کلان ارزی حاصل از فروش نفت ۱۴۰ دلاری در زمان احمدی نژاد نمیکنید؟؟ چرا اشاره به شرایط سخت دوران جنگ و مدیریت قابل ستایش مهندس موسوی نمیکنید؟؟

    1. سعید زرفرونی می‌گوید

      آن همدمی وساده زیستی وتلاش ودر نظر داشتن منافع ملی در اوایل راه و دوران جنگ بعد از پایان جنگ و دوران سازندگی تبدیل به تلاش برای منافع فردی وجناحی وباندبازی شد،اعتلاء میهن ورفاه مردم قربانی منافع کسانی شد که بدست همان مردم از گوشه عزلت به منسب ومقام رسیده بودند،کار موسوی و فلان کس بهمان کس نبود،موسوی فقط مجری طرز تفکر آرمانگرایی وانقابیگری بود که بر جامعه انروز ایران غالب بود….

      1. محسن می‌گوید

        احسننننت

    2. حامد می‌گوید

      یک بخش از گرون یا ارزون شدن قیمت نفت دست دولت خودمان هست.
      سیاست های احمدی نژاد قیمت نفت رو بالا برد و روحانی پایین آورد.

  6. ناشناس می‌گوید

    یه جای منحنی بررسی قیمت دلاررسمی و آزاد جای تامل داره! جایی که دو نمودار روی همدیگر می نشیند یعنی بین سالهای 82 تا 90 که 6 سال آن در دوران آقای احمدی نژاد بود !
    رانت بزرگی از بعضیها گرفته شده بود!!

  7. ناشناس می‌گوید

    سلام دوستان
    چرا اینجاها سرمایه گذاری می کنید ؟
    ی چیزی بخرید ک هم باهاش پول دربیارید هم اینکه قیمت خودشش بره بالا
    قبلا ماینر بیت کوین خیلی جواب بود اما الان دیگه بخاطر سختی شبکه نمیصرفه
    من دستگاهامو فروختم رفتم یک دستگاه خودپرداز خریدم با 30 میلیون الان ماهی 3 تا 4 میلیون درآمد داره
    خود دستگاه هم هر چی دلار بره بالا قیمتش بالاتر میره و مشتری هم پاش همیشه نشسته
    من از شرکت چترا خریدم ک کاملا قانونی و با بانک ها قررارداد داره
    پیشنهاد می دم برای مشاوره باهاشون تماس بگیرید
    اینم شماره مدیر فروشش خانم منصوری 09158004764

  8. رضا می‌گوید

    با سلام
    نمودار رو در مقیاس لگاریتمی رسم کنید تا بدون ابزار تکنیکال چشم تحلیل گر توانایی رصد درست را داشته باشد.
    نمودار مقیاس حسابی (چیزی که الان رسم شده) برای اکثر غیر متخصصین برداشت های نادرستی طی سال های اخیر را منتج می شود.
    با تشکر

  9. ناشناس می‌گوید

    تازمانی که تعامل نداشته باشیم وبقیه از ما واجب تر باشن همین آش وهمین کاسه هست

    1. ناشناس می‌گوید

      والا جای تعامل این دولت درد گرفته! بیشتر تعامل بشه؟!

  10. حجت می‌گوید

    سلام
    من یه مشکل با قیمت دلار دارم
    کسی میداند چه تصمیم مهمی دولت وقت در سال 1382 گرفت که باعث تغییر روند قیمت دلار در بازار آزاد شده . ممنون میشم اگه کسی خبر دارد جواب دهد

    1. م.خ می‌گوید

      رکود جهانی سال ۲۰۰۰ میلادی و در نتیجه باعث ایجاد رکود ارزی در ایران شد: علت افزایش دلار در سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲

  11. سلمان می‌گوید

    سلام با این توضیحات پس آمریکا همیشه تورم صادر میکنه.حالا یه سئوال چرا کشورهایی هستن که تورم کشورشون زیر یک درصد هست و حتی نزدیک به صفر.حتی خود آمریکا؟)یعنی آمریکا تورم کشورش رو تحمیل کشورهای جهان سوم میکنه.برای همین تو دنیا باید کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا هستن که ..

  12. مهران می‌گوید

    متوجه نشدم بالاخره قیمت هر گرم طلا در سال ۵۷ چقدره؟

  13. آزاد می‌گوید

    ایجاد تورم یه جور دزدی بیصدا از جیب مردم هست. شما فرض کن سال ۹۶ مبلغ ۲۰۰ میلیون گذاشتی توی بانک. که اگه به دلار اون موقع حساب کنید میشه حدودا ۴۷ هزار دلار‌‌‌… حالا اگه بخواهید اون ۲۰۰ میلیون رو از بانک بگيريد میدونید چی شده؟ در اصل بانک داره بهتون ۸۰۰۰ دلار میده و این یعنی مصیبت

  14. برزنت می‌گوید

    سلام قیمت هر انس طلا در سال پنجاه و هفت چند بوده و الان چنده — لطفا فقط به دلار بفرمایید

  15. ناشناس می‌گوید

    با سلام.شاید این حرفها که میزنم اینجا نیازی نیست ولی چون فکر میکنم ربط به گرانبها وارزانیها دارد ودستهایی پشت پرده باشد می گویم.بنده دوستان ونزدیکانی در خارج واروپا از سالیان بسیار دور داشته ام. البته این برام افتخاری نیست که در اروپا کسی را داشته باشم شاید فکر کنید می گویم نزدیکان فقط می خواهم بگویم صحبتهای بدون واسطه واز کسانیکه آنجا رفت آمد داشته اند را بیان می کنم.آنها می گفتند شما میوه می خواهید بخرید نمی تونی یک کیلو یا مثل ما یک صندوق بخرید و هندوانه باید چند تکه شود و شما بخرید.حقوقهای بالا مثل ۵۰ملیون ولی می گفت ۲۰ملیونش مالیات.اجناس خیلی گران.مثلا پنیر قالب که ما می خریدم ۲۰هزارتومان تو باید بخری، ۲۵۰هزارتومان،وخیلی چیزهای دیگر که گفتنش وقت می خواهد و جالب.وجالبتر که بدانیم در چه وفور نعمتی زندگی می کنیم.حالا حرف اصلی اینجاست که آنها که سری در سیاست داشتند و ایرانی هم هستند در اروپا می گفتند برای سیاسیون غرب درد بسیار بزرگی که ایرانیها اینجوریی راحت زندگی می کنند.مطمئن باشید گرانبها نمی گویم همه چیزی ولی یک سر بزرگش در تحریم غربیهاست.زیر سر آنها هست.

  16. هادی می‌گوید

    موافقم که جنگ وتحریم بر نرخ ارز وتورم در ایران دارای اقتصاد دلاریزه شده که سنگ بنای آنرا دولت مرحوم هاشمی گذاشت تاثیر گذار هست اما بیاد داشته باشیم همیشه یک ارتباط تنگاتنگ بین حجم نقدینگی وذخایر ارزی وطلای بانک مرکزی وجود دارد بطوریکه هرچه ذخایر ارز وطلای بانک مرکزی افزایش یابد بشرط ثابت ماندن حجم نقدینگی، قطعا بازار شاهد تثبیت قیمت طلا وارز بوده واین دو کالا بسمت کاهش حرکت خواهند کرد واین یعنی افزایش قدرت خرید مردم البته در شرایط فعلی بیشتر ما مشکل نقص قوانین داریم وبعضا بعضی طرحهای عملیاتی بدلیل تعارض با منافع شخصی نمایندگان رد میشوند

  17. علی می‌گوید

    دلیل اقزایش قیمت دلار و تورم فقط یک چیز است. پول چاپ شده توسط بانک مرکزی که به 4 راه مختلف وارد جامعه می شود. وگرنه هیچ دلیل دیگری وجود ندارد. اگر بانک مرکزی این روند را متوقف کند. قیمت دلار هم ثابت می ماند. اساسا تورم فراگیر به دلیل نقدینگی است و نقدینگی پولهای چاپ شده بدون حساب توسط بانکهای مرکزی در دنیا است.

  18. ندارالملک می‌گوید

    من کمی کودن هستم وهرچه حساب وکتاب میکنم این مسئله را متوجه نمی شوم چگونه است این کشورهای کوچک هاشیه خلیج همیشه فارس که کل مساحت همه آنها اندازه یک استان ایران نمی شود واز طرفی آمریکا وغرب هم منابع آنها را به غارت می برند با این حال هرکدام از این کشورها به تنهایی از کشور عزیز ما که به هیچ کشوری باج نمی دهیم وتو دهن همه کشورها میزنیم ثروت بیشتری دارند
    مثلا مساحت امارات ویا قطر هر روی هم اندازه مساحت یک شهرستان ما نیست
    لطفا هرکس دلیل این مسئله را می داند من کودن را آگاه کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.