راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکرار می‌کنم: پرداخت الکترونیکی را تعطیل کنید!

نیما فیض گستر؛ تحلیلگر بازار در حوزه پرداخت الکترونیکی / اسراف همواره در فرهنگ ایرانی و سنت اسلامی امری ناپسند و عامل فقر و تنگدستی شمرده‌شده است.

امام صادق (ع) در خصوص اسراف می‌فرمایند: «اسراف و زیاده‌روی باعث فقر و تنگدستی می‌شود و میانه‌روی موجب ثروت و بی‌نیازی است (وسائل الشیعه جلد 1 ص 258). اسراف و مصرف بی‌دلیل و بی‌حساب هر ثروت و منبعی بلاشک اتلاف سرمایه‌ها و نتیجتاً موجب کمبود و قحطی است.»

این موضوع امروز به‌طور ملموس در مورد آب و برق قابل‌لمس و مشاهده است؛ اما کمتر کسی متوجه اسراف بی‌اندازه این روزها در صنعت پرداخت کشور است. کافی است به نزدیک‌ترین واحد صنفی محل خود مراجعه کنید تا حجم اسراف و اتلاف سرمایه را مشاهده کنید.

تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان بی‌مصرفی که از سوی شرکت‌ها دست و دلبازانه توزیع‌شده و بدون هیچ استفاده‌ای در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها رهاشده است.

اگر به آمار منتشره شرکت شاپرک مراجعه کنید خواهید دید که از 7 میلیون کارت‌خوان توزیع‌شده (فعال سیستمی) حدود %25 آن‌ها کم تراکنش و یا فاقد تراکنش است یعنی فقط در این مورد حدود هزار و هفت‌صد و پنجاه میلیارد تومان سرمایه تلف‌شده در شبکه شاپرک وجود دارد به عبارتی به ازای هر ایرانی نزدیک 22 هزار تومان در شبکه پرداخت کشور اتلاف شده است تنها در یک مورد و برای شرکتی که حدود 1 میلیون پایانه توزیع کرده است چیزی حدود %30 آن‌ها کم تراکنش و فاقد تراکنش‌اند و حدود 300 میلیارد سرمایه تلف‌شده است.

حال به این حجم اتلاف سرمایه، هزینه‌های هنگفتی که شرکت‌ها برای جلب نظر صاحبان کسب‌وکار انجام می‌دهند را نیز اضافه کنید. همه برنامه‌های تلویزیونی پرطرفدار حداقل یک اسپانسر پرداختی دارد! (در برنامه ویژه ماه مبارک رمضان دو اسپانسر پرداختی هم‌زمان در یک برنامه معرفی می‌شدند) شرکت‌ها مستمراً در حال توزیع جوایز و اقلام تشویقی هستند!

در کنار این هنرنمایی‌ها! اسراف فاجعه‌بار کاغذ در پرداخت‌ها و آسیب جبران‌ناپذیر کاغذهای حرارتی در محیط‌زیست را نیز اضافه کنید. این اتلاف‌های بی‌اندازه سرمایه باعث شده تا صنعت پرداخت دچار قحطی نوآوری و نبوغ شود و به‌ندرت و به‌صورت اتفاقی شاهد نوآوری جدید و فراگیری در آن باشیم.

سرمایه‌ای که باید در مسیر توسعه و بهبود هزینه شود، خرج تلنبار پایانه در واحدهای صنفی و تبلیغات خوش آب و رنگ می‌شود. در این میان شاپرک هم تبدیل به بیننده‌ای خوش حوصله شده است که حتی کلمه‌ای از شعارهای روز اول را نیز به یاد نمی‌آورد.

همه این آمار و رقم‌های اسفبار بازهم نشان می‌دهد صنعت پرداخت الکترونیکی ما با آرایش و فرآیندهای فعلی نه‌تنها تأثیر مثبت شگرفی در توسعه اقتصادی ایران نداشته بلکه از جهاتی فراوان (مراجعه شود به یادداشت پرداخت الکترونیکی را تعطیل کنید) آسیب‌های فراوانی را هم متوجه اقتصاد ملی کشور کرده است. پس بازهم تکرار می‌کنم پرداخت الکترونیکی را تعطیل کنید!

1 دیدگاه
  1. ali می‌گوید

    سلام
    شما سایت ارز دیجیتال رومعرفی می کنید
    از طرف دیگر این مقاله مقابل صحبت های افراد است؟؟!؟!؟!
    تکرار می‌کنم: پرداخت الکترونیکی را تعطیل کنید!
    ؟؟؟!!!
    منظور دوستان چیه؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.