راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره رابرت شیلر برنده جایزه نوبل اقتصاد چه می‌دانید؟

ماهنامه عصر تراکنش / رابرت جیمز باب شیلر یکی از اقتصاددان‌های آمریکایی بود که در سال 2013 و به‌خاطر کار روی ارزش دارایی‌ها، سهام و اوراق قرضه و ادامه تاثیر بحران بازارهای سرمایه بر اقتصاد جهانی در اواخر دهه گذشته، جایزه نوبل اقتصاد گرفت. او مدرک لیسانس‌اش را در سال 1967 از دانشگاه میشیگان و کارشناسی ارشد را در سال 1968 از ام‌آی‌تی گرفت. شیلر در سال 1972 از تز دکتری‌اش با موضوع «انتظارات منطقی و ساختار نرخ بهره تحت نظارت فرانکو مودیلیانی» در دانشگاه ام‌آی‌تی دفاع کرد.

شیلر کتاب‌هایی در حوزه امور مالی رفتاری و املاک و مستغلات و مدیریت ریسک نوشته است و از برگزارکنندگان کارگاهی به نام NBER در حوزه امور مالی رفتاری است که با همکاری ریچارد تالر از سال 1991 برگزار می‌شود. کتابی از شیلر با نام «بازارهای عمده‌فروشی» توانست اولین جایزه پاول ای سملسون که توسط سازمان TIAA اهدا می‌شد را دریافت کند.

یکی دیگر از کتاب‌های شیلر با نام «وفور غیرعقلانی» که در سال 2000 منتشر شد و جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز هم معرفی شد، هشدار داده بود که بازار سهامی که در مارس 2000 به یک حباب تبدیل شده بود، می‌تواند افول وحشتناکی را تجربه کند. البته شیلر چند سال بعد و در نسخه دوم همین کتاب، موضع خودش را تصحیح کرد و اذعان داشت که افزایش بیشتر در بازارهای سهام و مسکن می‌تواند در نهایت به انحطاط قابل ملاحظه‌ای منجر شود.

رابرت شیلر که در سال 2011 جزء 50 فرد تاثیرگذار در امور مالی جهانی بلومبرگ معرفی شد، در سال 2017، ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین را بزرگ‌ترین حباب مالی دوران خودش معرفی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.