راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی‌پی فراتر از پی‌پال / پیشتازی علی‌پی در ارائه خدمات مالی و پرداخت آنلاین و موبایلی

ماهنامه عصر تراکنش / علی‌پی را می‌توان یکی از بهترین سیستم‌های پرداخت موبایلی و آنلاین طی ادوار مختلف دانست که در شهر گوانگ‌جو چین تاسیس شده است. این کیف پول الکترونیکی را جک ما در فوریه‌ ۲۰۰۴ میلادی به‌عنوان زیرمجموعه‌ گروه علی‌بابا راه‌اندازی کرد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، دفتر مرکزی علی‌پی به شهر پودونگ نقل مکان کرد؛ ولی شرکت مادر آن، آنت فایننشیال، استقرار خود را در گوانگ‌جو حفظ کرد. در سال ۲۰۱۳ علی‌پی توانست از شرکت پی‌پال سبقت بگیرد و به بزرگ‌ترین بستر پرداخت موبایلی در دنیا تبدیل شود. وی‌چت‌پی که مالک آن تنسنت است، رقیب اصلی علی‌پی به‌شمار می‌آید و به‌سرعت در حال پیشرفت است. همین رقابت باعث افت سهم علی‌پی در بازار پرداخت موبایلی چین از ۷۱ درصد در سال ۲۰۱۵، به ۵۴ درصد در سه‌ماهه‌ چهارم سال ۲۰۱۶ شده است. با این وجود بهتر است بدانید که سهم ۵۴درصدی در بازار پرداخت موبایلی چین، ارزشی برابر با 5.5 میلیارد دلار دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

گروه علی‌بابا

گروه علی‌بابا یک شرکت الکترونیکی چندملیتی است که در چین واقع شده است. این شرکت در سال 1999 میلادی تاسیس شده و عملیات فروش و خدمات پس از آن را به شکل مصرف‌کننده به مصرف‌کننده، بنگاه به مصرف‌کننده و بنگاه به بنگاه از طریق پورتال وب فراهم می‌کند.

پرداخت الکترونیکی، موتورهای جست‌وجوی خرید و محاسبات ابری از جمله‌ خدمات ارائه‌شده در این شرکت هستند. مالکیت و مدیریت چندین کسب‌وکار مختلف در سراسر جهان بر عهده‌ این شرکت است و توسط فورچون، با عنوان یکی از شرکت‌های برجسته جهان نام‌گذاری شده است.

[/mks_pullquote]

 

تاریخچه‌ استارت‌آپ علی‌پی

در سال ۲۰۰۳ تائوبائو فروشگاه آنلاین چینی‌ها، اولین سرویس مبتنی بر علی‌پی را ارائه داد. بانک مرکزی چین در ژوئن ۲۰۱۰، ضوابطی را در رابطه با صدور مجوز برای شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ پرداخت ثالث منتشر کرد. استارت‌آپ علی‌پی که نیمی از بازار پرداخت‌ غیربانکی چین را مدیریت می‌کرد، برای اینکه بتواند مجوزهای قانونی را کسب کند، به یک شرکت محلی تبدیل شد. این شرکت محلی، تحت کنترل علی‌بابا بود و با مدیریت اجرایی جک ما، فعالیت می‌کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

جک ما

ما یون متولد دهم سپتامبر 1964 میلادی است و در دنیای کسب‌وکارهای حرفه‌ای، به نام جک ما معروف شده است. او به‌عنوان یک فرد بشردوست، سرمایه‌گذار و صاحب نفوذ در کسب‌وکار چین شناخته ‌می‌شود. وی هم‌بنیان‌گذار و رئیس اجرایی گروه علی‌بابا بوده و یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. در مارس 2018، ثروت خالص او به 42.7 میلیارد دلار رسید و او را به ثروتمندترین شخص در کشور چین تبدیل کرد.

«ما» سفیر جهانی کسب‌و‌کار  چین است و به همین علت، فوربس او را در لیست قدرتمندترین افراد جهان جای داده است. فورچون در  سال 2017، رتبه‌ دوم را در فهرست 50 تایی رهبران بزرگ، به جک ما اختصاص داد.

[/mks_pullquote]

 

انتقال مالکیت علی‌پی در سال ۲۰۱۰، با بحث‌هایی همراه بود. رسانه‌ها در سال ۲۰۱۱ اعلام کردند: یاهو و سافت‌بانک که سهامداران اصلی گروه علی‌بابا هستند، از بهای اسمی این واگذاری مطلع نیستند. هفته‌نامه‌ کسب‌وکار قرن در چین، از ما که عضو هیات‌مدیره‌ گروه علی‌باباست و از این معامله آگاهی داشت، انتقاد کرد. در واقع، رسانه‌های داخلی و خارجی، این حادثه را ضربه‌ای برای اعتمادسازی در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌دانستند. اختلاف مالکیت بین گروه علی‌بابا، یاهو و سافت‌بانک سرانجام در جولای ۲۰۱۰ حل‌وفصل شد.

در سال 2013 میلادی، علی‌پی یک پلتفرم تجاری را با نام یوئه‌بائو راه‌اندازی کرد. در سال 2015 میلادی، برند گروه خدمات مالی آنت فایننشیال، عنوان شرکت مادر علی‌پی را مجددا به خود اختصاص داد. در سال 2017، علی‌پی خدمات پرداخت با استفاده از شناسایی چهره‌ افراد‌ را ارائه داد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

آنت فایننشیال

گروه خدماتی آنت فایننشیال، یک شرکت وابسته به گروه چینی علی‌بابا است. این شرکت، ارزشمندترین فین‌تک در جهان و برترین استارت‌آپ تک‌شاخ دنیا بوده و به رقم 150 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. بزرگ‌ترین بستر پرداخت موبایلی و آنلاین جهان، علی‌پی، توسط آنت فایننشیال اداره می‌شود. آنت فایننشیال از سپتامبر 2017 شروع به اجرایی کردن سیستم تشخیص چهره در سیستم علی‌پی کرد.

در تاریخ هشتم ژوئن 2018 میلادی، ارزش این شرکت به میزان 14 میلیارد دلار افزایش یافت. این آمار، آنت فایننشیال را به شرکتی تبدیل کرد که بزرگ‌ترین افزایش سرمایه را در بین شرکت‌های خصوصی جهان دارد.

[/mks_pullquote]

 

خدمات ارائه‌شده توسط استارت‌آپ علی‌پی

علی‌پی عنوان کرده که با بیش از 65 موسسه‌ مالی همکاری داشته است. ویزا و مسترکارت از جمله‌ این شرکت‌ها بودند. طی این همکاری‌ها، خدمات پرداخت برای تائوبائو، تی‌مال و تعداد 460 هزار مورد از کسب‌وکارهای آنلاین و محلی فراهم ‌شد.

زمینه‌های فعالیت علی‌پی گسترده است. این شرکت اپلیکیشنی را با هدف پرداخت موبایلی ارائه کرده است. در فروشگاه‌های محلی نیز، پرداخت علی‌پی از طریق کیوآرکد انجام می‌شود. خدمات دیگر علی‌پی عبارتند از:

  • پرداخت قبوض از طریق کارت اعتباری؛
  • مدیریت حساب بانکی؛
  • انتقال همتا به همتا؛
  • نمایش پیش‌پرداخت موبایلی؛
  • خرید بلیت اتوبوس و قطار؛
  • سفارش غذا؛
  • درخواست خودرو؛
  • و …

علاوه بر آن، علی‌پی سیستم پرداخت اغلب وب‌سایت‌های چینی، مانند تائوبائو و تی‌مال را فراهم کرده است.

کاربر اپلیکیشن موبایلی علی‌پی می‌تواند خدمات دلخواه را از میان شرکت‌های مختلف انتخاب کرده و به لیست خود اضافه کند. این اقدام به شخصی‌سازی سرویس علی‌پی، کمک شایانی می‌کند.

از اواخر سال ۲۰۰۸ تاکنون، علی‌پی به ارتقای خدمات پرداخت عمومی‌اش پرداخته و بیش از ۳۰۰ شهر را در سراسر کشور، تحت پوشش قرار داده است. حمایت از ۱۲۰۰ سازمان شریک، از اقدامات دیگر علی‌پی در این بازه‌ زمانی است.

در کنار پرداخت قبوض آب و برق، علی‌پی دامنه‌ خدماتش را گسترش داده و امکان پرداخت جریمه‌های رانندگی، عوارض ملک و هزینه‌ کابل‌کشی تلویزیون را نیز به لیست امکاناتش افزوده است.

در پانزدهم ژانویه‌ 2009 میلادی، علی‌پی عرضه‌ سرویس بازپرداخت برای کارت‌های اعتباری را آغاز کرد. این سرویس بازپرداخت، کارت‌های اعتباری صادرشده از 39 بانک محلی را پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر، به محبوب‌ترین بستر بازپرداخت ثالث، تبدیل شده است.

 

مزایای استفاده از علی‌پی برای کاربران

از جمله‌ مزایای اصلی این بستر عبارتند از: بررسی رایگان صورت‌حساب‌های کارت اعتباری، بازپرداخت بدون دریافت کارمزد اداری، بازپرداخت خودکار، یادآوری زمان بازپرداخت و سایر خدمات ارزش‌افزوده.

نتیجه‌ ارائه‌ این سرویس، آن بود که در سه‌ماهه‌ اول سال ۲۰۱۴ حدود ۷۶ درصد از تراکنش‌های کارت اعتباری، توسط کیف پول الکترونیکی علی‌پی انجام شدند. از ماه دسامبر 2013 تاکنون، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیاری، مانند مییجیا، هونگی چین، کیشیدو سی استور  و 7 الون، سیستم پرداخت علی‌پی را با موفقیت به کار گرفته‌اند. رانندگان تاکسی پکن نیز از علی‌پی برای پرداخت کرایه‌ سفر استفاده می‌کنند.

واندا سینما، جوی سیتی، ونگ فوجینگ و سایر شرکت‌ها، مانند سینماها، کی تیوی و شرکت‌های کترینگ، به خدمات پرداخت علی‌پی دسترسی دارند.

برای مشاهده فایل باکیفیت تصویر زیر، روی عکس کلیک کنید.

توسعه بین‌المللی استارت‌آپ علی‌پی

از زمان راه‌اندازی علی‌پی در چین، آنت فایننشیال درصدد آن بوده که بال‌های خدماتش را در سایر کشورهای دنیا نیز بگستراند. علی‌پی امکان تراکنش با بیش از ۱۸ ارز عمده‌ خارجی را مهیا کرده است و بالغ‌ بر ۳۰۰ بازرگان بین‌المللی، برای فروش مستقیم به مشتریان چینی خود، از علی‌پی استفاده می‌کنند.

آنت فایننشیال، در سال ۲۰۱۷، خدمات خودش را در هنگ‌کنگ معرفی کرد. آنها در یک سرمایه‌گذاری مشترک با سی‌کی هاتچیسون، برند تجاری علی‌پی‌ اچ‌کی را راه‌اندازی کردند. این برند، یک اپلیکیشن موبایلی مستقل است و وظایفی مانند خدمات پرداخت و انتقال وجه همتابه‌همتا را انجام می‌دهد. تمامی تراکنش‌های علی‌پی اچ‌کی با دلار هنگ‌کنگ حل‌وفصل می‌شوند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیاری از این روش بهره گرفته‌اند. از جمله‌ این فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان مک دونالد، الون و سیرکل کی را نام برد. بازار تره‌بار و سایر بازرگانان هنگ‌کنگ نیز در حال آشنایی و استفاده از این اپلیکیشن هستند.

این شرکت در همان سال، با شرکت سی‌سی فایننشیال که یک استارت‌آپ سنگاپوری است، وارد همکاری شد. علی‌پی قصد دارد ۲۰ هزار نقطه‌ پذیرش را در سنگاپور توسعه داده و بستر عملیاتی خود را برای کاربران بانکی سنگاپور گسترش دهد.

علی‌پی در سال 2015 وارد ژاپن شد. آنت فایننشیال امیدوار است شبکه‌ بزرگ علی‌پی در ژاپن، به کمک گردشگران چینی در کشور ژاپن بشتابد. در سال 2018 میلادی، علی‌پی 20 درصد از سهام بی‌کش لیمیتد که یک شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات مالی موبایلی است را خرید.

آنت فایننشیال در سال 2017 با شرکت فرست دیتا همکاری داشته است. در نتیجه، چهار میلیون خرده‌فروش در ایالات ‌متحده، سیستم علی‌پی را به‌عنوان پایانه‌ فروش خود انتخاب کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، علی‌پی وارد همکاری با اسنپ‌پی شد تا امکان دریافت پول چینی از گردشگران چینی را در خرده‌فروشی‌های کانادا مهیا کند. در حال حاضر، ۷۰۰ تاجر در کانادا، از علی‌پی پشتیبانی می‌کنند.

 

نحوه‌ ایجاد امنیت در سیستم علی‌پی

علی‌پی مکانیسم‌های امنیتی بسیاری را به کار می‌گیرد تا از امن بودن حساب کاربری اطمینان حاصل کند. هر کاربر علی‌پی، باید یک رمز عبور را برای ورود به حساب کاربری و یک رمز دیگر را برای انجام پرداخت‌ها تنظیم کند. امکان وارد کردن پشت سر هم این رمزها به‌صورت اشتباه، به ترتیب برابر است با پنج بار و سه بار.

اگر کسی بیشتر از دفعات تعیین‌شده، رمز عبور را اشتباه وارد کند، حساب کاربری‌اش قفل شده و از دسترسی خارج می‌شود. برای دسترسی مجدد به حساب کاربری، شخص مورد نظر باید با شرکت علی‌پی تماس برقرار کند.

یکی دیگر از راهکارهای امنیتی علی‌پی، نصب یک گواهی دیجیتالی است. این گواهی دیجیتالی، اطلاعات ارسال‌شده توسط شبکه را رمزنگاری می‌کند؛ در نتیجه هکرها نمی‌توانند به رمز عبور کاربران دسترسی پیدا کنند و امنیت تراکنش‌های آنلاین افزایش می‌یابد.

مروری بر تاریخچه علی‌پی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.