راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترابیان: حذف دستگاه کارت‌خوان برای اینکه مالیات به سراغتان نیاید برداشت غلطی است

از سال گذشته خبرهایی درباره نبود دستگاه‌های کارتخوان در برخی مطب‌های پزشکان و صرفا قبول پول نقد و گله و اظهار نارضایتی مردم در این خصوص در جاهای مختلف کشور شنیده می‌شد و امسال این اتفاق و همینطور نارضایتی‌هایی که به دنبال داشته گسترش بیشتری پیدا کرده است. خیلی‌ها بر این باورند که این کار پزشکان به دلیل عدم پرداخت مالیات بیشتر و به‌نوعی فرار مالیاتی بوده و این حذف دستگاه کارتخوان بیشتر عدم شفافیت در تراکنش‌های پزشکان را در ذهن‌ها تداعی می‌کند که اتفاقا این موضوع بازتاب‌های بسیاری هم در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

محمدعلی ترابیان مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت هم ازجمله کسانی بود که با این مشکل مواجه شده بود و برداشتش هم از موضوع این بود که پزشک‌ها با این کار می‌خواهند به‌نوعی از پرداخت مالیات فرار کنند و گفت: «چند باری هم که از خودشان سوال کردم همین جواب را دادند. هرچند که این برداشت غلطی است که شما از یک ابزار، صرفا به خاطر اینکه مالیات به سراغتان نیاید، استفاده نکنید.»

وقتی از ترابیان درباره اینکه آیا می‌توان از طریق دستگاه‌های کارتخوان مالیات برای کسی تعیین کرد یا نه پرسیدیم، در جواب از قانون مالیات کشور گفت که این قانون بر اساس اظهارنامه و خوداظهاری است.

ترابیان برای توضیح بیشتر گفت: «وقتی شما اظهارنامه مالیاتی پر می‌کنید و به بخش مربوطه ارائه می‌دهید، شما اظهار می‌کنید که چه درآمدها و هزینه‌ها و سودی داشتید و براساس سود سالیانه شما میزان مالیات را تعیین می‌کنند. در آن اظهارنامه اگر شما در طول سال بنا به دلایلی مالیاتی هم داده باشید به مبلغ مورد نظر اشاره می‌کنید و به این ترتیب می‌توان میزان طلبکاری و بدهکاری مالیاتی شما را هم تعیین کرد. در کشور ما تمام اظهارنامه‌ها توسط ممیز بررسی می‌شود. ممیز هم محق است که براساس شواهد، قرائن، مدارک و مستندات صحت اظهارات شما را کنترل کند؛ بنابراین باید به مجموعه‌ای از اطلاعات دسترسی داشته باشد و براساس آن اعلام کند که اظهارات ارائه‌شده صحیح است یا نه. بنابراین قانون این اجازه را به سازمان مالیاتی داده است که با بانک مرکزی تماس بگیرد و اطلاعات بانکی را دریافت کند.»

مدیرعامل به‌پرداخت ملت در حین صحبت‌هایش تاکید کرد که تا همین لحظه، ارتباطی بین شرکت‌های PSP و سازمان مالیاتی وجود ندارد و این شرکت‌ها نه هیچ اطلاعاتی می‌دهند و نه اطلاعاتی دریافت کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.