راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مصوبات جلسه هجدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور منتشر شد

با هدف تسهیل دسترسی به خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی و تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی، مصوبات جلسه هجدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات در یازده ماده به تایید ریاست جمهوری رسید. هجدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات دهم آذرماه برگزار شد و مهمترین موارد تصویب‌شده به شرح زیر است:


تکمیل سامانه جامع انبارها در تجارت داخلی و خارجی


در ماده یک مصوبات این جلسه آمده است که به منظور تکمیل زنجیره تجارت خارجی و قابلیت رصد کلیه کالاهای وارداتی با مدیریت و پیگیری کارگروه نظارت بر سامانه جامع تجارت، اقدمات ذیل حداکثر تا ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ به شرح زیر توسط دستگاه‌های مسئول اجرایی شود:

  • تکمیل سامانه جامع انبارها در تجارت داخلی و خارجی به نحوی که کلیه کالاهای تولیدی و وارداتی فقط در انبارهای دارای شناسه، نگهداری و با قبوض انبار دارای شناسه یکتا و شناسه کالا (برای کالاهایی که قبل از شروع تشریفات گمرکی باشند، با کد هماهنگ سیستم HS) وارد یا خارج شوند. تمامی دستگاه‌های اجرایی در محدوده وظایف قانونی مکلف به اجرای این بند در انبارهای واقع در نقاط جغرافیایی تحت نظارت خود هستند.
  • به منظور پایش ارز تامین‌شده کالاهای وارداتی یا ترخیص‌شده، شروع تشریفات گمرکی بر اساس شناسه یکتا قبض انبار الزامی است.
  • برقراری ارتباط بین شناسه بارنامه حمل در جابجایی کالا و شناسه یکتا قبض انبار و ایجاد امکان مشاهده وضعیت کالاهای حمل‌شده براساس شناسه کالا در سامانه پایش اطلاعات تجارت کشور برای مقامات و مسئولین مربوطه فراهم شود.
  • تبادل الکترونیکی کلیه مجوزهای ترخیص کالا از گمرک توسط سامانه جامع تجارت به نحوی انجام شود که صدور مجوزهای الکترونیکی توسط دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز در کمتر از ۱۰ روز کاری باشد.

درج علل عدم پیشرفت پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی


ماده ۲ و ۳ مصوبه جلسه هجدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور به بررسی درصد انجام پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی اشاره می‌کند. براساس ماده دوم این مصوبه،روسای دستگاه‌هایی که درصد پیشرفت پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی آنها زیر ۵۰ درصد (مطابق فهرست پیوست که در برای فایل پی‌دی‌اف برای دانلود قرار دارد) است با در نظر گرفتن نقش دستگاه‌های همکار، ضمن درج در سوابق مدیریتی (شامل کلیه مدیران ذی‌ربط) ظرف یک هفته گزارش علل عدم پیشرفت پروژه را به دفتر رئیس محترم جمهور اعلام و برنامه زمان‌بندی بهره‌‌برداری از پروژه را برای دهه فجر یا حداکثر تا پایان سال به دبیرخانه شورا ارائه کنند.

همچنین ماده سوم این مصوبه می‌گوید دستگاه‌هایی که میزان تحقق تکالیف تعیین‌شده در پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی یا ۱۰ محور ابلاغی ریاست محترم جمهور بیش از ۷۰ درصد است به همراه مسئولین موثر در پیشرفت با معرفی دبیرخانه شورا مورد تشویق قرار بگیرند.


تدوین طرح مالیات الکترونیکی


ماده چهارم این مصوبه به طرح مالیات الکترونیکی می‌پردازد. براساس این ماده، طرح مالیات الکترونیکی، شامل اظهارنامه برآوردی در کلیه منابع مالیاتی، پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به جهت اهمیت و پیشرفت نامطلوب توسط کارگروهی با مسئولیت دبیر شورا و عضویت نماینده تام‌الاختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی، نماینده ويژه ریاست جمهوری در امور دولت الکترونیکی، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور موانع تحقق طرح و برنامه‌ زمان‌بندی اجرایی تکمیل طرح را ظرف دو هفته تدوین و به وزیر امور اقتصادی و دارایی و دفتر رئیس جمهور ارائه تا پس از تایید ریاست جمهوری به‌عنوان مصوبه به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شود. دبیرخانه بر اجرای برنامه مصوب نظارت مستمر کرده و گزارش پیشرفت را به صورت هفتگی تقدیم رئیس جمهور می‌کند.


حفظ حریم خصوصی در کلیه خدمات دولت الکترونیکی


در ماده دهم مصوبه گفته شده که به عنوان یک اصل مهم در کلیه خدمات و سامانه‌های دولت الکترونیکی، دستگاه‌های اجرایی موظف به حفظ حریم خصوصی اشخاص و امنیت در چهارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی و سایر اسناد بالادستی بوده و رعایت مصوبات مربوطه برای دستگاه‌های اجرایی الزامی است.


بهره‌برداری از پروژه‌های اولویت‌دار در سه گام اجرایی


براساس ماده یازدهم مصوبه جلسه هجدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، برنامه استقرار و بهره‌برداری از پروژه‌های اولویت‌دار، ابلاغیه‌های ریاست جمهور در الکترونیکی شدن خدمات و خدمات پایگاه‌های اطلاعات پایه که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است در سه گام اجرایی تا دهه مبارک فجر ۱۳۹۹، تا ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ و تا خرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب شد.

برای اطلاع دقیق از شرح این برنامه‌ها و همینطور مشاهده تمامی مصوبات جلسه هجدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، می‌توانید فایل پی‌دی‌اف آن را از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.