راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طبقه بندی متقاضیان تسهیلات بانکی بر اساس ریسک

محمد جلیلی، مدیرعامل موسسه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها از پیاده‌سازی طرح اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها در دوره 3 ساله گذشته خبر داد و گفت: همکاری بانک‌ها در این زمینه مناسب بوده است. وی همچنین خبر داد: اکثر بانک‌ها با این سامانه همکاری می‌کنند و تنها چند بانک خصوصی تازه تاسیس شده به سیستم اعتبارسنجی متصل نیستند. به گفته وی اعتبار سنجی به بانک‌ها کمک می‌کند تا ریسک بازپرداخت تسهیلات اعطایی به مشتریان را مدیریت کنند.

 

اتصال بیش از 94 درصد بانک‌ها به سیستم اعتبارسنجی

جلیلی با اشاره به فراگیری سامانه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها اظهار کرد: هم‌اکنون این سامانه براساس یک مرکز داده بزرگ که کاملا مکانیزه است، فعالیت می‌کند و از مجموع 19 هزار شعبه بانکی 18 هزار شعبه به این سیستم متصل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال 85 برای تاسیس این موسسه 16 بانک، سهامدار این موسسه شده‌اند، افزود: در تمام شعب متصل به این سامانه با وارد كردن کد ملی مشتری رتبه اعتباری فرد مشخص می‌شود و بانک با استفاده از این اطلاعات برای پرداخت تسهیلات تصمیم‌گیری می‌کند.

مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها با بیان اینکه تعداد شعب متصل به این سامانه به تدریج افزایش یافت،‌ گفت: ابتدا بانک تجارت از این سامانه استفاده کرد و به تدریج سایر بانک‌ها برای اعتبارسنجی و رتبه‌‌بندی مشتریان اعلام آمادگی کردند.

 

دوره 3 ساله پیاده سازی

وی ادامه داد: نقطه شروع بهره‌برداری از سیستم تقریبا ابتدای سال 89 بود و قبل از سال 88 شروع به جمع‌آوری اطلاعات از بانک‌های مختلف کردیم، اما از اول سال 89 شروع به استفاده از این اطلاعات کردند. جلیلی بیان کرد: البته اتصال صرف بانک‌ها کافی نبود و باید کارکنان بانک نسبت به کارکرد این سامانه توجیه می‌شدند و بخشنامه‌های داخلی برای استفاده از این سیستم صادر شد که این اقدام هم‌اکنون صورت گرفته است. وی در خصوص میزان همکاری بانک‌ها با این موسسه گفت: طبق مطالعات ما در دنیا به طور متوسط بین پنج تا هفت سال برای فراگیر شدن استفاده از این سیستم زمان صرف شده است؛ اما ما در طول سه سال آن را پیاده‌سازی کردیم که نشان می‌دهد همکاری بانک‌ها برای پیاده‌سازی این طرح خوب بوده است.

مدیرعامل موسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی خاطر نشان کرد: چند بانک خصوصی تازه تاسیس وجود دارند که هنوز به سیستم متصل نشده‌اند و مراحل اولیه را می‌گذرانند.

 

نحوه استفاده از اعتبارسنجی برعهده بانک‌ها است

به گفته وی، روزانه حدود 15 هزار گزارش اعتباری از این سامانه برای سنجش اعتبار افراد اخذ می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها طبق گزارش‌هاي اعتبارسنجی شما تسهیلات می‌هند، بیان‌کرد: وظیفه ما ارائه اطلاعات اعتباری مشتریان بانک‌ها است اما اینکه در پرداخت تسهیلات چه میزان از این گزارش‌هاي استفاده می‌شود بر عهده خود بانک‌ها است. جلیلی با بیان اینکه مقصود از اعتبارسنجی این است که کسانی که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند باید بر مبنای ریسک طبقه‌بندی شوند، گفت: ریسک به معنای این است که تسهیلاتی که بانک به فردی پرداخت می‌کند، تا چه میزان امکان بازپرداخت و چه میزان امکان سوخت شدن آن وجود دارد یا اینکه این تسهیلات در بخش مورد نظر پرداخت شود.

 

افراد چگونه اعتبارسنجی می‌شوند؟

وی تصریح کرد: در صورتی که گفته می‌شود رتبه اعتباری فردی مثبت است به معنای این است که فرد مورد نظر به تعهدات خود در بازپرداخت تسهیلات عمل می‌کند و در واقع با اعتبارسنجی فرد، رفتار آینده وی پیش‌بینی می‌شود.

جلیلی گفت: ثبات شغلی، ثبات سکونت، تاریخچه اعتباری که شامل بدهی به سیستم بانکی، بدهی به گمرک و مالیات و چند موضوع دیگر می‌شود از شاخص‌های مورد نظر در تعیین رتبه اعتباری فرد است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.