راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نخستين آنتي ويروس رايانه‌اي ساخت ايران رونمايي شد

نخستين آنتي ويروس ساخت متخصصان ايراني با حضور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در دانشگاه شيراز رونمايي شد. به گفته دانشيار دانشکده برق و کامپيوتر دانشگاه شيراز و مجري طرح، کار تحقيقاتي طراحي اين آنتي ويروس بومي که با تکيه بر دانش متخصصان مرکز آپا (آگاهي رساني، پشتيباني و امداد رايانه اي) دانشگاه شيراز و با حمايت ستاد ويژه توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت علمي رياست جمهوري به بهره برداري رسيده است، از اواخر سال 1389 آغاز شد. دکتر محمدحسين شيخي افزود: دستيابي به فناوري در اين حوزه نيازمند دانشي است که به راحتي در مقالات و کتاب هاي علمي يافت نمي‌شود و از فناوري هاي پيچيده روز دنيا به شمار مي‌رود. همچنين به دليل مرتبط بودن اين حوزه با مسائل تجاري و امنيتي، دستيابي به دانش فني توليد ضد بدافزار بسيار مشکل است. به همين دليل به کمک حوزه‌هاي مرتبط و با تکيه بر همت متخصصان داخلي، دانش اوليه ساخت ضدبدافزار بومي طي اين مدت به دست آمد.

 

همکاري يک گروه 34 نفره در طراحي آنتي ويروس بومي

وي تاکيد کرد: در اين پروژه، گروهي متشکل از 5 نفر از اعضاي هيات علمي دانشکده برق و کامپيوتر دانشگاه شيراز به همراه 4 دانشجوي دکترا، 20 دانش آموخته و دانشجوي کارشناسي ارشد و 5 دانشجوي کارشناسي مشارکت داشتند. به گزارش ايسنا، مدير مرکز آگاهي رساني، پشتيباني و امداد رايانه‌اي (آپا) دانشگاه شيراز تصريح کرد: در حال حاضر نسخه اوليه اين ضد ويروس توليد شده و آزمايش‌هاي خود را با موفقيت پشت سر گذاشته است. اين نسخه اولين محصول ضدبدافزار بومي است که در يک مرکز دانشگاهي کشور توليد شده است و با توجه به منابع انساني و سخت افزارهاي موجود در مرکز آپا در صورت حمايت مالي و تأمين نيازمندي هاي لازم ، به تاپايان امسال شاهد توليد نسخه تجاري آن خواهيم بود. به گفته وي از دستاوردهاي جنبي اين پروژه، ايجاد آزمايشگاه تخصصي تحليل بدافزار و تهيه بانک بدافزار است که در نوع خود منحصر به فرد است.

 

تعيين سهم فناوري اطلاعات از صندوق نوآوري و شکوفايي

معاون علمي رئيس جمهور نيز در اين مراسم با اشاره به راه اندازي صندوق ملي نوآوري و شکوفايي، خواستار تعيين سهم فناوري اطلاعات از اين صندوق شد. دکتر نسرين سلطانخواه افزود: صندوق ملي نوآوري و شکوفايي در انجام طرح‌هاي کلاني که به خودکفايي کشور منجر شود، مشارکت مي‌‍کند. وي با بيان اين که فضاي مجازي امروز به بخشي از زندگي مردم تبديل شده است، تصريح کرد: فرصت‌ها در فضاي مجازي بيشتر از تهديدهاست و بايد تهديدها را خوب شناسايي کرد و از فرصت‌ها بيشترين استفاده را برد. وي افزود: در سال توليد ملي بايد در فضاي مجازي، طرح‌ها و برنامه‌ها را بيش از پيش جلو برد و برنامه‌هاي لازم را به انجام رساند.

 

ستاد پيگيري و رصد رخدادهاي اينترنتي در کشور تشکيل مي‌شود

دبير ستاد توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات معاونت رياست جمهوري نيز در اين مراسم گفت: بايد مجموعه‌اي ستادي در کشور ايجاد شود تا به وسيله آن رخدادهاي فضاي اينترنتي در سطح کشور به شکل مستمر رصد شود. محامد پور اظهار کرد: در اسناد بالادستي و برنامه پنجم توسعه به موضوع چالش‌هاي فضاي سايبر پرداخته شده است و بر ضرورت شکل گيري مجموعه‌اي ستادي که به رصد رخدادهاي فضاي اينترنت بپردازد، تاکيد شده است. در اين راستا مراکز “آپا” پديد آمد و در دانشگاه‌هاي کشور در شهرهاي تهران، اصفهان، يزد و شيراز مشغول فعاليت شد. وي تصريح کرد: متاسفانه تا زماني که يک رويداد اثر منفي خود را نشان ندهد به دنبال چاره جويي نيستيم در حالي که پيش از بروز بدافزارها بايد براي آنها چاره جويي کرد. در اين عرصه 3 ميليارد تومان به مرکز آپا در شيراز کمک شده است تا در استمرار فعاليت‌هاي آن تاثيرگذار باشد. وي با اشاره به جرايم رايانه‌اي و تاثير آن در فضاي مجازي اظهار کرد: اگر به دنبال توسعه و تثبيت دولت الکترونيک هستيم بايد موضوع جرايم رايانه‌اي را به عنوان يک اصل بپذيريم و به آن بپردازيم.

منبع: خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.