راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به زودی ماشین‌ها قادر به پیش‌بینی نیازهای مشتریان خواهند بود / آیا خرده‌فروشان آماده هستند؟

تجارت امروز، در بحبوحه‌ی تحولات سرتاسری قرار دارد. سطح انتظارات مصرف‌کننده فراتر رفته و فضای رقابتی جدید، روش و مکان خرید محصولات را تحت تأثیر قرار داده است…

مردم امروز، بیش از هر زمان دیگر، ارزش زمان را درک می‌کنند؛ بر طبق تحقیقات سبک زندگی یورومانیتور اینترنشنال (Euromonitor International) در سال 2017، مردم از لحاظ زمان به شدت در مضیقه قرار دارند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عمده‌ترین دلیل روی آوردن مردم به خرید آنلاین، صرفه‌جوئی در زمان است.

دلیل بعدی را می‌توان کمتر بودن هزینه‌های خرید آنلاین دانست. مصرف‌کنندگان امروزی دوست دارند که از خدمات خاص و شخصی‌سازی‌شده بهره‌مند شوند. خرده‌فروشان نیز به این حقیقت پی برده‌اند و در تلاش‌اند تا با کمک گرفتن از تکنولوژی‌های مختلف، خدمات فروش آنلاین و آفلاین خود را ارتقا دهند و تجربه‌های لذت‌بخشی برای مصرف‌کنندگان خود به ارمغان بیاورند.

خرده‌فروشانی که می‌خواهند در بازار رقابت باقی بمانند، باید برنامه‌ریزی داشته باشند و همراه با تغییرات بروز شوند. به عنوان مثال، تلاش برای عملکرد کارآمد در فضای دیجیتال با هدف ردیابی بهتر کالاها در زنجیره‌ی تأمین، یک نمونه‌ از همین بروزرسانی‌ها است. از طرف دیگر، وجود کانال‌های ارتباطی آنلاین و آفلاین، خرده‌فروشان را با چالش مواجه کرده است و آن‌ها باید بتوانند راهکاری بیابند که پیام یکپارچه‌ای از کلیه‌ی این کانال‌ها ارائه کنند. هم‌چنین تغییر سطح انتظارات مصرف‌کنندگان، خرده‌فروشان را وادار می‌کنند تا از شیوه‌های مناسب بازاریابی بهره بگیرند؛ به‌هرحال مصرف‌کننده توقع دارد که پیام مناسب را در زمان مناسب دریافت کند.

در دستیابی خرده‌فروشان به اهداف یاد شده، تکنولوژی نقش حیاتی را ایفا می‌کند. از بین انواع تکنولوژی‌ها، انتظار می‌رود که اینترنت اشیا (IoT) بیش‌ترین کارایی را برای کسب‌وکارها داشته باشد و تا پنج سال آینده به حل بسیاری از چالش‌ها  در این حوزه کمک کند.

نزدیک به 60 درصد از 1500 کارشناس صنعتی که در ماه فوریه 2018 توسط یورومانیتور اینترنشنال مورد پرسش قرار گرفتند، معتقد بودند که اینترنت اشیا، نسبت به هوش مصنوعی و سایر انواع تکنولوژی‌ها، تأثیر مهم‌تری در کسب‌وکارها خواهد داشت.

در همان نظرسنجی، یورومانیتور اینترنشنال از کارشناسان صنعتی پرسید که نقش اینترنت اشیا در چه جنبه‌هایی از کسب‌وکار، پررنگ‌تر خواهد بود؟ آن‌ها در پاسخ این سؤال، بیان کردند که تأثیر اینترنت اشیا بر کسب‌وکار، در 12 ماه آینده، با تأثیر آن در پنج سال آتی، تفاوت خواهد داشت. کارشناسان صنعتی اعتقاد داشتند که مشارکت بهتر با مصرف‌کننده، شخصی‌سازی اطلاعات وی و بازاریابی مناسب، اثرات کوتاه‌مدت اینترنت اشیا هستند ولی کارکرد پنج سال آینده‌ی اینترنت اشیا، در خودکارسازی فرآیندهای خرید خواهد بود.

نتیجه‌ی مهمی که از تحقیقات یورومانیتور اینترنشنال می‌توان گرفت اینست که مصرف، در مرحله‌ی گذار از حالت سفارشی‌سازی انبوه به حالت پیش‌بینی، قرار دارد. ظهور اینترنت اشیا، یک اهرم قوی برای این تغییر خواهد بود و ادغام ماشین‌ها با فرآیند خرید، آن را از یک اقدام فعال، به کاری انفعالی تبدیل خواهد کرد.

با مطالعه‌ی استراتژی آمازون، به‌وضوح می‌توان دید که این شرکت نیز قصد اعمال همین تغییرات را دارد. بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین در جهان، این امکان را برای مصرف‌کنندگانش فراهم ساخته که تنها با فشار دادن یک دکمه از طریق خدمات آمازون دش (Amazon Dash) فرآیند خرید را به‌آسانی هر چه تمام، انجام دهند. شرکت آمازون در قدم بعدی، خدمات ای دی آر (Amazon Dash Replenishment) را ارائه کرد. تولیدکنندگان به کمک بستر ای دی آر، می‌توانند در سیستم آمازون عضو شوند و میزان مصرف تولیدات‌شان را رصد کنند؛ درنتیجه هر زمان که موجودی کالایی به اتمام برسد، شرکت تأمین‌کننده از این موضوع آگاه شده و به شکل خودکار نسبت به تأمین دوباره‌ی آن اقدام می‌کند.

این همان چیزی است که اینترنت اشیا برای تجارت الکترونیکی به ارمغان می‌آورد. در آینده‌ای نه‌چندان دور، اینترنت اشیا به توسعه‌ی کامل خواهد رسید و به جزئی از زندگی مصرف‌کنندگان تبدیل خواهد شد؛ آنجاست که مزایای این تکنولوژی، به زیباترین شکل ممکن، خودشان را نشان خواهند داد.

تکامل کامل اینترنت اشیا، خرده‌فروشان و برندها را قادر خواهد ساخت که بدون درخواست فعالیت اضافی از مصرف‌کننده، نیازهای او را پیش‌بینی کرده و نسبت به برآورده کردن آن‌ها، اقدام کنند. می‌توان گفت تجارت ماشینی تمام مراحل خرید سنتی (حتی تصمیم‌گیری برای انتخاب محصول) را متحول خواهد کرد و تنها مرحله‌ی آخر، یعنی خود خرید کالا است که بدون تغییر خواهد ماند.

حرکت به سمت تجارت ماشینی یک شمشیر دو لبه برای خرده‌فروشان و برندها به شمار می‌رود. در یک‌سو، شرکت‌هایی هستند که با روش مصرف منفعل، ادغام شده‌اند و از خریدهای تکراری سود می‌برند، در سوی دیگر، خرده‌فروشان و برندهایی قرار دارند که از تجارت ماشینی دوری کرده‌ و با چالش مواجه شده‌اند. مصرف‌کنندگان آینده، با فرآیندی به نام تصمیم‌گیری و انتخاب محصول، بیگانه خواهند بود، درنتیجه، آن دسته از بازیگرانی که روش منفعل را به کار نگرفته‌اند، نیاز به اتخاذ راهکار برای جذب مشتری خواهند داشت.

بهتر است بدانید که مصرف انفعالی، پروسه‌ای نیست که یک‌شبه فراگیر شود. چالش‌هایی در سطح جهان وجود دارند که سرعت حرکت به‌سوی مصرف انفعالی را کند می‌کنند، این موانع عبارت‌اند از: کیفیت ارتباطات، نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی و چرخه‌ی طولانی جایگزینی کالاهای پایدار. با وجود اهمیت سایر فاکتورها، تولید ناخالص داخلی یک معیار کلیدی برای استدلال‌های منطقی به شمار می‌آید و عواملی نظیر بلوغ بازار، اولویت‌های خرید خانگی و توان مالی را در خود جای می‌دهد. بدین ترتیب، بهترین گزینه‌ها برای پیاده‌سازی مصرف انفعالی، بازارهای توسعه‌یافته‌ی کره‌ی جنوبی، بریتانیا، ایالات‌متحده و چین هستند. تا زمانی که زیرساخت‌ها، ارتباطات و دستگاه‌های متصل به‌روزرسانی نشوند، تجارت ماشینی در بازارهای نوظهور با استقبال مواجه نخواهد شد.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.