راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به پنل ارزهای رمزنگاری‌شده در الکامپ / شبکه بیت‌کوین پنجمین ارز پرتراکنش دنیاست

پنل ارزهای رمزنگاری‌شده روز اول نمایشگاه الکامپ در سالن میلاد با حضور علی میزانی اسکویی، سپهر محمدی، یاشار راشدی، سهیل نیکزاد و رضا قربانی برگزار شد. این پنل حول محورهایی مانند ارزهای رمزنگاری‌شده ملی، استخراج، تراکنش شبکه بیت‌کوین، میزان هزینه‌ای که استخراج به‌دنبال خواهد داشت و امنیت این ارزها گذشت.

علی میزانی اسکویی با بیان اینکه وارد شدن دولت به این حوزه نگرانی‌هایی به وجود می‌آورد، گفت: «با این حال به خدمات انفورماتیک برای انجام این کار تبریک می‌گویم و معتقدم باید از آنها حمایت شود. نگرانی‌هایی هم در این مورد وجود دارد. ما نباید در یک دنیای غیرمتمرکز به شکل متمرکز فکر کنیم.

اگر قرار باشد تمرکز به وجود آید و همان رقابت‌هایی که در گذشته وجود داشته، شکل بگیرد، جذابیت‌های این حوزه از بین می‌رود. خدمات انفورماتیک اطلاعاتی درباره اینکه چطور قرار است با این موضوع رفتار شود، منتشر نکرده، ولی کسانی که خدمات انفورماتیک رامی شناسند، می‌دانند که آنها گروه توانمندی هستند. در واقع در نسبت به سیاست و استراتژی این موضوع نگرانی وجود دارد، نه از نظر فنی.»

 

ارز رمزنگاری‌شده دولتی یا ملی

رضا قربانی در ابتدا به تفاوتی که بین پول و ارز دیجیتال و ارز رمزنگاری‌شده وجود دارد، اشاره کرد و گفت: «ارز دیجیتال از قبل وجود داشته و ما در حال حاضر در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده صحبت می‌کنیم. نظر شما در مورد کاری که خدمات انفورماتیک انجام داده چیست؟»

سهیل نیکزاد در ابتدا از کسانی که سعی می‌کنند برای این فناوری در کشور شرایط قابل قبولی را ایجاد کنند، تشکر کرد و گفت: «این فناوری در کمتر از چهار یا پنج سال گذشته در موارد مختلف رشدهای چند صدبرابری در ارزش‌آفرینی داشته است. بهتر بود در این جلسه مقام‌های دولتی هم حضور می‌داشتند تا به این ترتیب می‌توانستیم در دو طیف صحبت کنیم.

اگر بخواهیم از دو طرف به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم انتشار ارز رمزنگاری‌شده‌ای که پایه آن دارایی‌های موجود در یک کشور باشد، بسیار ارزشمند است،‌ اما از طرف دیگر تفکیک معناداری بین کلمه ملی یا دولتی وجود دارد. اگر ارزهای رمزنگاری‌شده اعتبارشان را به واسطه نهاد یا ثبت شرکتی دولتی کسب کرده باشند، در واقع دولتی به حساب می‌آید، نه ملی. من شخصا به‌دنبال ارز رمزنگاری‌شده ملی نیستم و به نظرم موضوع بسیار متناقضی است و همان‌قدر که ملی است، جهانی نیست.»

رضا قربانی با بیان اینکه تفکیکی بین ملی بودن و دولتی بودن وجود دارد، به نقش دولت اشاره کرد و گفت: «باید ببینیم نقش دولت چقدر در این زمینه مهم است؟ وقتی از ارزهای رمزنگاری‌شده و دنیای غیرمتمرکز صحبت می‌کنیم، یعنی دنیای متمرکز دیگر جواب نمی‌دهد و شاید به این معنی باشد که کاری که دولت انجام می‌دهد، مهم نیست.»

یاشار راشدی گفت: «اگر بخواهیم از نظر فنی نگاه کنیم، شنیده شده است که چند نسخه از ارز رمزنگاری‌شده ملی وجود دارد. یکی را شرکت خدمات انفورماتیک در حال ایجاد کردن آن است و تعدادی را هم دیگران ایجاد می‌کنند. موضوعی که مطرح می‌شود این است که این کوین اگر قرار است استخراج شود، چون کاربری ندارد امکان حمله 51 درصدی آن بسیار ساده است. این مشکلی است که برای همه کوین‌هایی که در ابتدای راه خود هستند، وجود دارد.

این موضوع با اصل ارزهای رمزنگاری‌شده تناقض دارد. کوینی که منابع باز و آزاد نداشته باشد، پذیرفته‌شده نیست. موضوع دیگری که مطرح شده است این است که فقط افراد خاصی که پروانه استخراج داشته باشند، می‌توانند این کوین‌ها را استخراج کنند. به نظر من در این موضوع از اسم بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده تبلیغاتی شده است.»

سپهر محمدی با بیان اینکه به جای اینکه بخواهیم ارزهای رمزنگاری‌شده ملی تولید کنیم، بهتر است ارزهای رمزنگاری‌شده را ملی اعلام کنیم، گفت: «این موضوع به این معنی است که هر کسی که توانایی استفاده از این فناوری را داشت، بتواند از آن استفاده کند.

به جای اینکه جلوی این موضوع را بگیریم و فقط یک شرکت یا نهاد را متولی آن قرار دهیم، بهتر است همه کسانی که در این زمینه توان ارائه دارند، فرصت داشته باشند راه‌حل‌ها و خلاقیت‌های خود را در این زمینه ارائه دهند و مردم هم حق انتخاب داشته باشند تا از کدام‌یک استفاده کنند.

به این صورت می‌توانیم هوشمندی را به حد اعلی برسانیم. می‌شود ارز رمزنگاری‌شده را ملی اعلام کرد تا همه کارآفرین‌ها و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک وارد این حوزه شوند و از امکانات خودشان استفاده کنند. البته دولت هم نقش نظارتی داشته باشد. ارزهای رمزنگاری‌شده سه ستون اصلی دارد؛ بلاکچین، رمزنگاری و منابع آزاد و باز. هر کدام از این ارکان وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم از یک ارز رمزنگاری‌شده صحبت کنیم.»

 

به استخراج به‌عنوان یک حرفه و صنعت نگاه نشده

رضا قربانی در این قسمت به موضوع استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده پرداخت و گفت:‌ «بخشی از اکوسیستم ارزهای رمزنگاری‌شده استخراج است. چه از ارزهای شناحته‌شده‌ای مانند بیت‌کوین، چه دیگر ارزها. در ایران هم افرادی هستند که مشغول استخراج هستند، اما هیچ‌وقت به شکل یک حرفه و صنعت به این موضوع نگاه نشده است.

گمرک از ورود ابزارهایی که شک و شبهه استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده را داشته‌اند، ممانعت کرده و از آنها مجوز بانک مرکزی خواسته شده است. حال باید دید درباره استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده چه کاری می‌شود کرد. آیا می‌توانیم بخشی از این اکوسیستم را به‌صورت حرفه‌ای و معمول داشته باشیم؟»

میزانی اسکویی در پاسخ به این سوال گفت: «متاسفانه گمرک این ممانعت را ایجاد کرده است. این یک تصمیم استراتژیک بزرگ بود؛ چراکه استخراج، بخش مهمی در ارزهای رمزنگاری‌شده است. اگر بخواهیم پایه‌ها و ارکان ارزهای رمزنگاری‌‌شده را در نظر بگیریم، یکی از پایه‌ها استخراج است.

اگر بخواهیم در این زمینه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و از منافع دوران طفولیت ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده کنیم، باید همه ابعاد آن را در نظر بگیریم. ما می‌توانیم به جای اینکه برق را به عراق بفروشیم و با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم، از این امکان برای استخراج استفاده کنیم و برای کشور چندبرابر ارزآوری داشته باشیم.»

 

برق مصرفی استخراج،‌ امنیت ارزهای رمزنگاری‌شده را تامین می‌کند

رضا قربانی با بیان اینکه مشکل اینجاست که دولت استخراج را صنعت نمی‌داند، گفت: «دولت استخراج را یک بازی کودکانه‌ می‌بیند و صلاح نمی‌داند برق را به آن اختصاص دهد. مانند نگاهی که 10 سال پیش نسبت به شبکه‌های اجتماعی وجود داشت.»

سپهر محمدی نیز درباره استخراج گفت: «بارها گفته شده که برقی که برای استخراج مصرف می‌شود، از بین می‌رود. در صورتی که چنین نیست. به‌عنوان مثال، برقی که برای دیتاسنتر بانک‌ها مصرف می‌شود، هدر نرفته است، بلکه برای تامین امنیت داده‌ها و اطلاعات بانکی و مالی و شبکه افراد به کار گرفته شده است. استخراج نیز دقیقا چنین کارکردی دارد. این برقی که مصرف می‌شود، در واقع هزینه‌ای است که برای حفظ امنیت شبکه ارزهای رمزنگاری‌شده به کار گرفته می‌شود.»

رضا قربانی در ادامه به موضوع استخراج و میزان برق مصرفی در این حوزه پرداخت و گفت: «ممکن است این جمله را زیاد شنیده باشید که بیت‌کوین چیزی جز اتلاف منابع و برق نیست. آماری هم منتشر شده که عنوان می‌کرد مصرف برق استخراج بیت‌کوین از مصرف برق ایسلند بیشتر است و اگر به همین شکل پیش برود همه برق دنیا را این بیت‌کوینرها مصرف می‌کنند.»

یاشار راشدی در مورد مصرف برق مورد نیاز استخراج بیت‌کوین گفت: «فرض کنید یک بانک جهانی داریم که هر کسی که یک بیت‌کوین دارد، انگار شعبه‌ای از این بانک را دارد و با این بانک می‌توان از یک طرف دنیا به طرف دیگر در عرض چند دقیقه پول جابه‌جا کرد. طبعا نگهداری شبکه‌ای به این بزرگی هزینه دارد.»

از منظر فنی هم این میزان مصرف به این دلیل است که هزینه تقلب را بالا ببرد و آن را سخت و هزینه‌بر کند.

نیکزاد با بیان یک مثال عددی سعی کرد این مفهوم را ساده‌تر کند. او گفت: «شبکه بیت‌کوین در روز 240 میلیارد تومان به‌صورت تخمینی برق مصرف می‌کند. شبکه بیت‌کوین پنجمین ارز پرتراکنش دنیاست. دلار و یورو و ارزهای کشورهای چین و ژاپن چهار ارز دیگری هستند که تعداد تراکنش‌های بالایی در دنیا دارد. یعنی کل تراکنش‌های آنلاین و آفلاین پوند انگلیس از بیت‌کوین کمتر است. این عدد معناداری است که بیت‌کوین در عرض پنج سال توانسته به چنین رتبه‌ای در تعداد تراکنش دست پیدا کند.»

رضا قربانی در تکمیل مباحث مطرح‌شده گفت: «ارزهای رمزنگاری‌شده مانند انرژی هسته‌ای و ژنتیک، یک حوزه دانش است تا یک حوزه دلالی که بخواهیم جلوی آن را بگیریم.»

 

در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده به مردم اعتماد کنید

نیکزاد در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: «به ارزهای رمزنگاری‌شده و بیت‌کوین اعتماد کنید. این فناوری امن است و سعی کنید دانش خودتان را در این زمینه بالا ببرید.»

یاشار راشدی در مورد اعتماد به ارزهای رمزنگاری‌شده گفت: «ارز رمزنگاری‌شده از نظر فناوری و فلسفی غیرمتمرکز است. من به ارزی که هر کدام از این دو پایه را نداشته باشد، اعتماد نمی‌کنم. اگر فعالیت در این حوزه به شکل طبیعی‌اش پیش رود، نتیجه بهتری را به‌دنبال خواهد داشت.»

سپهر محمدی به‌عنوان جمله پایانی گفت: «من می‌خواهم به دولت بگویم در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده به مردم اعتماد کنید. اگر این اعتماد به وجود آید، ما می‌توانیم از تحریم‌ها عبور کنیم.»

اسکویی نیز درباره آینده ارزهای رمزنگاری‌شده گفت: «ما مسئول آینده کشور هستیم. تا چند سال آینده بازار ارزهای رمزنگاری‌شده چهار برابر می‌شود. بیت‌کوین قیمتی برابر 200 تا 300 هزار دلار پیدا خواهد کرد. اگر از نظر اقتصادی، سیاسی و ملی به این موضوع نگاه کنیم، از مردم و دولت می‌خواهم به این حوزه توجه و در آن سرمایه گذاری کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.