راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمایت سپ از «ای‌سی‌ام» برای تولید گزارش‌های آماری در تمام حوزه‌های تجارت الکترونیکی ایران

شرکت پرداخت الکترونیک سامان یکی از بزرگ‌ترین حامیان واقعی استارت‌آپ‌های مطرح ایران به‌حساب می‌آید و بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا توانسته‌اند با کمک‌های سپ، پیشرفت‌های قابل ‌توجهی در بازار استارت‌آپی ایران داشته باشند. یکی از این استارت‌آپ‌ها ECM است. کار اصلی این استارت‌آپ ارائه گزارش‌های جامع و تخصصی و نشان دادن روندهای بازار تجارت الکترونیکی ایران به شرکت‌های کوچک و بزرگ است. در الکامپ امسال نیز ECM با حمایت سپ حضور دارد تا ارزش‌افزوده خود را به مخاطبان معرفی کند. به همین بهانه با مجید دودهکی گفت‌وگویی داشتیم تا هم درباره این استارت‌آپ و فعالیت‌هایش بیشتر بدانیم و هم از ارزش‌افزوده‌ای که سپ برایش ایجاد کرده، بشنویم.

 

ECM چه کار می‌کند؟

ECM که مخفف عبارت Electronic Commerce Monitor است، در واقع مرکزی تحقیقاتی برای پایش صنعت تجارت الکترونیکی ایران است که با پررنگ شدن فعالیت استارت‌آپ‌ها در این صنعت، به یکی از بهترین منابع آماری و اطلاعاتی درباره استارت‌آپ‌های ایران تبدیل شده است.

سال 1394 کار این تیم با مشاوره تحقیقات بازار و دیجیتال مارکتینگ شروع شد و اولین کار جدی آنها با کانون کارآفرینی ایران انجام شد. دودهکی در مورد فعالیت آن روزهای ECM می‌گوید: «در گذشته چالش‌های کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها در ایران را بررسی می‌کردیم و تا پایان سال 1394 با شرکت‌های مختلف به‌صورت اختصاصی کار می‌کردیم، ولی از ابتدای سال 1395، با یک تغییر استراتژیک مدل کسب‌وکارمان را عوض کردیم.»

 

روند فعالیت ECM

به گفته دودهکی، ECM دیگر مانند گذشته مشاوره حضوری انجام نمی‌دهد. او در این‌باره می‌گوید: «دو سال است که به‌صورت تخصصی فقط گزارش تهیه می‌کنیم. کار اصلی ما تمرکز بر تهیه گزارش‌های تحلیل بازار است و یک دید همه‌جانبه در این زمینه داریم. با داغ شدن فعالیت استارت‌آپ‌ها، این کسب‌وکارها را هم به تحلیل‌هایمان اضافه کردیم. تمام وب‌سایت‌ها، استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌ها را طبق شاخص‌هایی دقیق بررسی می‌کنیم و آنها را رتبه‌بندی می‌کنیم و تحلیل‌هایی از بزرگی این بازارها، سهم بازیگران، حجم تراکنش‌ها و مواردی از این دست را ارائه می‌کنیم.»

یک برنامه‌نویس و سه کارشناس ارشد MBA اعضای این تیم چهارنفره هستند و تا به امروز، شش گزارش مفصل را به بازار ارائه کرده‌اند. موضوعاتی نظیر فین‌تک، گردشگری، فروشگاه‌های آنلاین و نیازمندی‌های آنلاین محورهای این گزارش‌ها بوده‌اند و آخرین گزارش آنها که یک گزارش جامع 800صفحه‌ای است، «پاناروما» نام دارد.

دودهکی در این‌باره توضیح می‌دهد: «تا این لحظه گزارش‌هایمان را به ۳۵ شرکت فروخته‌ایم. کلمه کلیدی همه این گزارش‌ها تجارت الکترونیکی بوده است. شرکت‌هایی که تمایل اولیه دارند، دموی حضوری به آنها ارائه می‌دهیم و در صورت مفید بودن، گزارش کامل را خریداری می‌کنند.» او در خصوص منابع آماری و اطلاعاتی این تیم می‌گوید: «ماهیت گزارش‌های ما استفاده از ابزارها و جمع‌آوری اطلاعات پراکنده است؛ کاری که پیش‌تر در ایران انجام نشده است. به‌طور مثال، بسیاری از استارت‌آپ‌ها در مکان‌های مختلف و پراکنده خود را معرفی کرده‌اند، ولی این اطلاعات در هیچ جا به شکل جامع و یکپارچه وجود ندارد؛ چه برسد به اینکه روی این اطلاعات تحلیل یا ارزش‌ افزوده‌ای هم ایجاد کرده باشند. ما همواره در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و یکی از کارهای اصلی ما همین است.»

این تیم داده‌های غیرمتمرکز را پیدا کرده و با استفاده از استخراج اطلاعات کسب‌وکارها، این اطلاعات را یکپارچه می‌کنند و خروجی آن را در قالب گزارش ارائه می‌کنند. دودهکی ادامه می‌دهد: «همچنین تحلیل دقیق گزارش‌های شاپرک و بانک مرکزی و تبدیل داده‌های خام این گزارش‌ها به خروجی‌هایی مفید، از جمله کارهای ECM است. ما اطلاعات زیادی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم و آنها خودشان می‌توانند تحلیل‌های سفارشی و متفاوتی روی این اطلاعات به کار گیرند.»

سپ، همراه اول، همکاران سیستم، فناپ، دیوار و شیپور از جمله شرکت‌هایی هستند که یک یا چندین گزارش ECM را خریده‌اند. به گفته دودهکی هنوز در بسیاری از شرکت‌ها اهمیت تحقیق و توسعه جا نیفتاده و اغلب مشتریان ECM شرکت‌هایی هستند که واحد تحقیق و توسعه پویا و فعالی دارند.

 

مسئولیت اجتماعی سپ

به گفته دودهکی، آشنایی سپ و ECM به مهر 1395 برمی‌گردد. سپ از اولین مشتری‌های گزارش‌های این استارت‌آپ بوده است. او در این‌باره می‌گوید: «یکی از مشتری‌های اصلی ما در حوزه گزارش‌ها سپ بود و با توجه به استقبالی که از گزارش‌های ما می‌کردند، از اردیبهشت 1396 پیشنهاد دادند که فضای کاری در اختیار ما قرار دهند تا متمرکزتر فعالیت کنیم. همچنین تجربه و شبکه‌ای را که از مشتریان داشتند، در اختیار ما قرار دادند که برای ما بسیار ارزشمند بود. از شهریور 1396 در فضایی که در ساختمان تحقیق و توسعه سپ در اختیارمان قرار دادند، مستقر شدیم و از خدمات آنها استفاده می‌کنیم. اعتماد سپ به ما، برای رشد کسب‌وکارمان اهمیت زیادی داشت؛ چراکه اکثر شرکت‌های اینترنتی و سایر شرکت‌ها با PSPها کار می‌کنند و مرجع خوبی برای معرفی هستند.»

او با فعال دانستن سپ در تحقیق و توسعه، اضافه می‌کند: «مهم‌ترین چیزی که سپ را متمایز می‌کند، بحث حمایت واقعی است. تحقیق و توسعه اکنون در اکثر شرکت‌ها و ارگان‌های ایران یک موضوع فانتزی است؛ اما در سپ این قضیه سازوکار مشخصی دارد و یک تیم مشغول کار تحقیق و توسعه جدی در این شرکت هستند و خروجی‌ها و محصولات ملموسی از این قسمت سپ به وجود می‌آید.»

دودهکی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا سپ دخالتی در گزارش‌های این مجموعه دارد یا خیر، می‌گوید: «خوشبختانه گزارش‌های ما روی صنعت پرداخت که سپ یکی از بازیگران اصلی آن است، متمرکز نیست و روی صنعت تجارت الکترونیکی متمرکز هستیم؛ در نتیجه سپ هیچ منفعتی نمی‌تواند داشته باشد؛ با این وجود بخشی از گزارش‌های ما که به صنعت پرداخت می‌پردازد یا از آمارهای موجود در این صنعت بهره می‌برد، مستقیما از آمارهای شاپرک و بانک مرکزی استفاده می‌کند که مرجع آمارهای این صنعت هستند. در کنار اینها، در تمام این مدت مدیران سپ حتی کوچک‌ترین تمایلی به دخالت به هر شکلی در گزارش‌های ما نداشته‌اند؛ چراکه مخاطب اصلی گزارش‌های ما افرادی هستند که کسب‌وکارهای اینترنتی برایشان جذاب است و شرکت‌ها، اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها را آنالیز می‌کنند؛ بنابراین برای بررسی و مقایسه شرکت‌های PSP محل مناسبی نیستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.