راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به ۶ استارت‌آپ فعال در حوزه فین‌تک در روز اول الکامپ 97

بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ از دیروز 6 مرداد شروع به کار کرده و تا سه‌شنبه 9 مرداد ادامه دارد. در سالن‌های ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ الکام استارز میزبان استارت‌آپ‌های پرتعداد در حوزه‌های مختلف است. الکامپ مانند سال‌های گذشته در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان این رویداد فناوری، از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. در این مطلب نگاهی داریم به ۶ استارت‌آپ فین‌تک که در الکام استارز امسال حضور دارند.

 

بیمیتو / تأمین اجتماعی آنلاین

بیمیتو یک سامانه مقایسه و خرید آنلاین بیمه است. از نظر هم‌بنیان‌گذار و مدیر عملیات بیمیتو، افراد در فضای آفلاین برای خرید بیمه مجبور هستند به دفاتر مختلف بیمه‌ای بروند، سپس در مورد خدمات مختلفی که شرکت‌ها می‌توانند به آنها ارائه دهند، اطلاعاتی دریافت می‌کنند و بعد نسبت به خرید یا تمدید بیمه‌نامه توسط شرکت‌های مشخص اقدام می‌کنند. آیدین محمدحسینی می‌گوید: «این فرایند در فضای آنلاین بسیار راحت است. شما می‌توانید تمام اطلاعات شرکت‌های مختلف را کنار یکدیگر داشته باشید و در فضای مقایسه‌ای از نظر پارامترهای مختلف از جمله توانگری، رضایت‌مندی مشتریان، زمان پاسخگویی به شکایات و قیمت‌ها را مقایسه کرده و نسبت به خرید اقدام کنید.»

به گفته محمدحسینی، اتفاق جدیدی در صنعت رخ داده و آن، ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی است. او ادامه می‌دهد: «این ارتباط توسط بیمیتو 10 ماه پیش اتفاق افتاد. دکتر نوربخش در نمایشگاه به غرفه ما که رسیدند، پرس‌وجو کردند و از اینکه ما در حوزه بیمه مشغول به فعالیت هستیم، خوششان آمد و ارتباط شکل گرفت. بعد از آن رفت‌وآمدهای مداومی با تأمین اجتماعی داشتیم و در حال حاضر تنها استارت‌آپی هستیم که به‌صورت قراردادشده با تأمین اجتماعی در تماس هستیم و دفترچه‌های بیمه را به‌صورت آنلاین صادر، تمدید و تجدید می‌کنیم. دو هفته پیش با حضور مهندس آذری‌جهرمی در سازمان تأمین اجتماعی این همکاری شکل گرفت.»

حضور بیمیتو در الکامپ 97 پررنگ‌تر از سال گذشته است و این استارت‌آپ نسبت به گذشته خدمات گسترده‌تری ارائه می‌دهد. بیمیتو در گذشته فقط بیمه اتومبیل را پوشش می‌داد؛ اما رفته‌رفته رشته‌های مختلف بیمه‌ای به این استارت‌آپ اضافه شده است. بیمه‌های اشخاص، مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان، عمر و سرمایه‌گذاری، آتش‌سوزی و خدمات سازمان تأمین اجتماعی خدماتی است که از طرف بیمیتو ارائه می‌شود.

در نمایشگاه امسال غرفه ۵۳۵S در سالن 10 و 11 به بیمیتو اختصاص دارد.

 

پی‌پینگ / رونمایی از سرویس فاکتور

پِی‌پینگ در ابتدا، کارش را با ارائه سرویس‌های مالی به اشخاص و کسب‌وکارهای کوچک شروع کرد. کسی که می‌خواست پولی دریافت کند، به پرداخت‌کننده شماره کارت می‌داد و هیچ گزارش کاری از پرداخت نداشت. به گفته سعید مشهدی، کاربران پِی‌پینگ می‌توانند با قرار دادن اطلاعات شخصی خود در این اپلیکیشن، اگر کسی بخواهد برای آنها پول واریز کند، نیازی به داشتن اطلاعات بانکی فرد نداشته باشند.

مشهدی می‌گوید: «افراد در پِی‌پینگ صفحه شخصی را باز می‌کنند و با مشخص کردن مبلغ، پرداخت را به‌راحتی انجام می‌دهند. بعد از آن هم از سرویس آیتم‌های مالی رونمایی کردیم که افراد می‌توانستند محصول یا خدماتی را که ارائه می‌دهند، روی پِی‌پینگ تعریف کنند و بابت آن یک لینک ثابت کوتاه بگیرند. کاربران پِی‌پینگ آن لینک را در شبکه‌ّهای اجتماعی یا به هر شکلی که می‌خواستند، به اشتراک می‌گذاشتند.»

پِی‌پینگ سرویس «فاکتور» را در الکامپ 97 رونمایی می‌کند. هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ پِی‌پینگ در این‌باره می‌گوید: «کسانی که قبلاً یک آیتم یا خدمات را پرداخت می‌کردند و لینک آن را به اشتراک می‌گذاشتند، نیاز به این داشتند که یک فاکتور با همان آیتم‌ها درست کنند و برای مشتریان‌شان فاکتور بفرستند. این اپلیکیشن شامل کسب‌وکارهایی که قبلاً با ما کار می‌کرده‌اند و همچنین شرکت‌هایی می‌شود که نیاز دارند فاکتور تولید کنند و برای مشتریان‌شان بفرستند. آن‌ها در فاکتور می‌توانند به‌صورت آنلاین پول دریافت کنند و گزارش آن پول را داشته باشند.»

اپلیکیشن فاکتور پِی‌پینگ تا ۱۰ روز آینده روی استورهای ایرانی قرار می‌گیرد. مشهدی اضافه می‌کند: «با اپلیکیشن فاکتور، سریع‌تر و ساده‌تر یک فاکتور ساخته می‌شود. قابلیتی که روی فاکتور وجود دارد، این است که کاربران علاوه بر اینکه می‌توانند لینک پرداخت را برای مشتری ارسال کنند، اگر دریافت در محل داشته باشند، می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی پرداخت را به‌صورت محلی با کارت حضوری انجام دهند. این اپلیکیشن مختص کاربران تجاری پِی‌پینگ است.»

پِی‌پینگ در الکامپ امسال در غرفه 532S در سالن 10 و 11 حضور دارد.

 

حساب‌وکتاب / بی‌حساب‌وکتاب نباشید

حساب‌وکتاب یک نرم‌افزار فروشگاهی است که به‌صورت کلود یا همان ابری کار می‌کند و مبتنی بر پردازش ابری است. هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ حساب‌وکتاب عنوان می‌کند: «حساب‌وکتاب هم نسخه اندروید دارد که روی تبلت کار می‌کند و هم به‌صورت آنلاین تحت وب کار می‌کند. نسخه اندرویدی حساب‌وکتاب وقتی روی تبلت اجرا می‌شود، یک صندوق فروش ارزان‌قیمت را به طیف وسیعی از فروشگاه‌های کوچک و متوسط عرضه می‌کند که قیمت تمام‌شده آن خیلی کم است. حساب‌وکتاب به اینترنت هم نیاز ندارد، کم‌حجم است و از انواع صندوق فروشگاه‌های لمسی پشتیبانی می‌کند.»

محمدمهدی رحیمی ادامه داد: «این صندوق فروش اندرویدی را اگر با یک کارت‌خوان موبایلی همراه کنیم، کارکرد کارت‌خوان فروشگاهی هم می‌تواند داشته باشد. حساب‌وکتاب به دو صورت کار می‌کند؛ شارژ حجمی مانند تعداد تراکنش یا شارژ مدت‌دار ماهانه و سه‌ماهه. هم در نسخه اندرویدی هم در نسخه تحت وب، هر دو نوع شارژ وجود دارد. مشتریان ما کمتر در الکامپ حضور پیدا می‌کنند و بیشتر دنبال برندسازی هستیم. الکامپ را محل عرضه و ارائه در نظر گرفتیم. همچنین به‌دنبال جذب نماینده در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران هستیم.»

استارت‌آپ حساب‌وکتاب به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان شناسایی شده و در پارک علم و فناوری استان قم مستقر است. رحیمی می‌گوید: «حساب‌وکتاب به‌عنوان استارت‌آپ برتر استان قم در سال 1396 شناخته شد. در تیم طراحی و تولید این محصول چند نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف نیز حضور دارند.»

برای افرادی که به کار خریدوفروش کالا یا کارهای خدماتی مشغول هستند و به روشی ساده، ارزان و قابل حمل برای رسیدگی به حساب‌وکتاب نیاز دارند، نرم‌افزار حساب‌وکتاب بسیار مفید است و این کار را انجام می‌دهد.

حساب‌وکتاب در نمایشگاه الکامپ امسال در غرفه ۰۵۸SB در سالن ۸ و ۹ حضور دارد.

 

دکمه / شبکه اجتماعی کالا

دکمه یک شبکه اجتماعی است که فروشگاه‌های اینترنتی در آن کالا منتشر می‌کنند. کاربران علاوه بر اینکه می‌توانند در دکمه رفتار اجتماعی داشته باشند، همچنین می‌توانند به‌صورت مستقیم کالای اینترنتی را از چند فروشگاه با یک پرداخت خریداری کنند. روح‌الله پرنیان، مدیرعامل استارت‌آپ دکمه در این‌باره می‌گوید: «کاربران اپلیکیشن دکمه می‌توانند یک سبد داشته باشند که هر تعدادی کالا می‌خواهند، از چند فروشگاه به آن اضافه کنند. پس از تکمیل سبد خرید با یک بار پرداخت، خرید کاربر در یک بسته به آدرس دلخواه او تحویل داده می‌شود.»

دکمه یک شبکه اجتماعی درباره کالاست. فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد، محصولات خود را در دکمه منتشر می‌کنند و کاربران می‌توانند کالای منتشرشده را لایک کنند، نظرشان را درباره آن بنویسند، کالا را با دوستان خود به اشتراک بگذارند یا حول یک کالا محتوا تولید کنند. پرنیان با بیان اینکه محوریت حضور دکمه در الکامپ معرفی این استارت‌آپ است، اضافه می‌کند: «در دکمه یک واحد کیف پول داریم که هر کاربر می‌تواند بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، سکه دریافت کند. مثلاً تولید محتوا در مورد یک کالا باعث اضافه شدن سکه به کیف پول دکمه می‌شود. در کنار این در الکامپ امسال یک گیمیفیکیشن داریم که با ترکیب این بازی با کیف پول، سعی بر این داشتیم تا جو مهیجی را در غرفه راه بیندازیم. بازی گلف برای مراجعه‌کنندگان غرفه دکمه در نظر گرفته شده و به ازای هر توپی که به امتیاز تبدیل شود، کیف پول کاربران شارژ می‌شود و می‌توانند با آن خرید کنند. در واقع به جای اینکه کد تخفیف بدهیم، کاربران به ازای بازی‌ای که انجام می‌دهند، امتیاز دریافت می‌کنند.»

نمایشگاه الکامپ که استارت‌آپ‌های زیادی را در خود جا داده است، میزبان کسب‌وکارهای نوپای پرشماری در حوزه‌های متنوع است. استارت‌آپ دکمه به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های مطرح در الکام‌استارز امسال در غرفه S227 سالن ۸ و ۹ حضور دارد.

 

ساده پرداخت / ساده بپردازید

استارت‌آپ ساده‌پرداخت با فعالیت در استان مازندران امیدوار است به‌زودی در کل کشور شناخته شود. به گفته مدیرعامل این استارت‌آپ، با همکاری و دور هم جمع شدن تعدادی جوان که استعداد فنی زیادی داشتند، به وجود آمده است. سعی این تیم بر این بوده تا دیگر کسی از قبض‌های کاغذی استفاده نکند. قاضی می‌گوید: «با استفاده از این اپلیکیشن به غیر از صرفه‌جویی در محیط زیست، هزینه شرکت‌های دولتی مانند آب، برق، گاز و تلفن هم کمتر می‌شود. همچنین فضا برای مردمی که می‌خواهند پرداخت کنند تسهیل می‌شود.»

قبوض آب و برق فعلاً در مازندران با این اپلیکیشن قابل پرداخت است و این تیم امیدوار است تا به سراسر کشور چنین سرویسی را ارائه دهد. مدیرعامل ساده‌پرداخت در این‌باره توضیح می‌دهد: «یک بار قبض‌های خود را در ساده‌پرداخت ثبت می‌کنید. اسم مستعاری برای آن قبض انتخاب می‌کنید؛ مثلاً آب منزل پدرم، تلفن همراه دخترم. دفعات بعد هر بار که بخواهید با همان نام مستعار استعلام می‌کنید، از سرور دستگاه خدمات‌رسان مربوطه، هزینه کارکرد شما محاسبه می‌شود و می‌توانید با صفحه معتمد شاپرک به‌راحتی پرداخت کنید.»

از دیگر امکانات این اپلیکیشن می‌توان به پرداخت قبوض، نیکوکاری، خرید شارژ، بسته‌های اینترنت، خلافی خودرو و پرداخت ساده اشاره کرد. قاضی در مورد پرداخت ساده بیان می‌کند: «این پرداخت از کارت‌به‌کارت ساده‌تر است. شما در اپلیکیشن ساده‌پرداخت یک شناسه برای خودتان تعریف می‌کنید و به دوستان‌تان می‌گویید برای ارسال پول به شما در اپلیکیشن ساده‌پرداخت به همین شناسه پول بریزند. دیگر نیازی نیست تا 16 رقم حفظ کنید. در حقیقت تسریع کارت‌به‌کارت برای ما اهمیت زیادی داشت.»

به گفته مدیرعامل ساده‌پرداخت، دستگاه‌های خدمت‌رسان بر اساس نام خیابان‌های کاربران‌شان، می‌توانند اطلاع‌رسانی انجام دهند و به آنها بگویند مثلاً در فلان زمان قطعی داریم یا در حال اجرای عملیات شهری هستیم و خیابان مسدود می‌شود.

ساده‌پرداخت در الکام‌استارز امسال در غرفه 048SB در سالن 8 و 9 حاضر است.

 

عمدکس / نقطه وصل تولیدکنندگان و خریداران عمده

عمدکس پلتفرم تجارت عمده آنلاین ایران است که سعی دارد تولیدکننده‌های سراسر ایران را به خریداران عمده وصل کند. منظور از خریداران عمده مغازه‌داران، فروشگاه‌ها و تمام شرکت‌هایی است که به‌صورت عمده خرید می‌کنند.

به گفته مدیرعامل استارت‌آپ عمدکس، علاقه‌مندان به حوزه تکنولوژی به‌خصوص مدیران عامل کارخانه‌ها زیاد به نمایشگاه الکامپ می‌آیند و از این نظر حضور در نمایشگاه الکامپ برای عمدکس بسیار خوب است. او می‌گوید: «از بین مغازه‌داران و خریداران، مراجعه‌کنندگان زیادی نداریم؛ ولی برای کارخانه‌دارهایی که به‌دنبال تکنولوژی‌های جدید هستند و روندهای روز را دنبال می‌کنند، الکامپ جذابیت بسزایی دارد.»

پریسا حاجی‌رحیمی ادامه می‌دهد: «برای تکمیل تیم عمدکس در الکامپ دنبال جذب نیرو هم هستیم. بدین نحو که برای تولیدکنندگانی که در الکامپ در سایت ما عضو شوند، 30 درصد تخفیف ارائه می‌دهیم. ما در حال توسعه برند عمدکس هستیم و الکامپ مکان مناسبی برای این کار است.»

پلتفرم تجارت عمده آنلاین عمدکس در تلاش است تا با وصل کردن تولیدکنندگان سراسر ایران به خریداران به‌صورت مستقیم، فضای کاری را برای تولیدکننده‌ها، عمده‌فروشان و خریداران تسهیل کند. با توجه به اینکه خریدوفروش عمده در کشور ما بازار بزرگی به حساب می‌آید و افراد و شرکت‌های زیادی با عمده‌فروشی سروکار دارند، تمرکز عمدکس بهبود و توسعه خدمات نرم‌افزاری برای تولیدکنندگان و خریداران عمده و تسهیل امر خرید عمده و پیدا کردن تولیدکنندگان بدون واسطه است. تولیدکنندگان به کمک پلتفرم عمدکس می‌توانند به فرصت‌های بیشتر و مخاطبان بیشتری برای محصولات‌شان دست پیدا کنند. همچنین کمک به تولیدکنندگان و تسهیل کسب‌وکار بدون موانع موجود در بازار سنتی به‌وسیله این پلتفرم انجام‌پذیر است. خریداران عمده به کمک پلتفرم تجارت عمده آنلاین ایران می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصول مورد نظرشان را پیدا کنند و با تولیدکننده آن محصول بی‌واسطه در ارتباط باشند.

عمدکس در الکام‌استارز امسال در غرفه ۱۱۳SB در سالن ۸ و ۹ حضور دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.